• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

ToolDiver

KS Explorers Club
Den kostar som en ”vanlig” 5905P, så ungefär 71,700CHF, men är bara extremt svår att få tag på om det ens går.

Personligen så ser jag det inte som att den gröna färgen är upptagen, så den är populär så vore det kul att se mer av den!

aha så ca 800.000kr. Tror den släpptes bara i 20 något exemplar. Får väll se om Patek släpper fler av den men jag misstänker att den inte gör det det.
 

ChumpTime

Panerai
Den kostar som en ”vanlig” 5905P, så ungefär 71,700CHF, men är bara extremt svår att få tag på om det ens går.

Personligen så ser jag det inte som att den gröna färgen är upptagen, så den är populär så vore det kul att se mer av den!
Nix, den gröna är betydligt dyrare.
AE360B47-63DF-499B-83DF-3025D9BF8FE6.png
 

ChumpTime

Panerai
Intressant, går lite emot stilen Patek kört att limiterade är samma pris som de icke-limiterade om det endast är en färgförändring!
Om jag förstått rätt är retailer-specifika limited ofta annorlunda prissatta (finns ett antal speciella 5296 och 5396 som kostade mkt mer än vanilla-varianterna) jämfört med originalen medan land/utställningsspecifika modeller (NYC/Singapore/osv) oftast inte är det.
 

Felix.klocka

Breitling
Tjena är inne på IWC Portofino men har svårt att välja vilken model. Vad är eran uppfattning av de olika modellerna någon som är bättre än den andra, mindre underhåll bättre eller andrahands värde?
 

Bilagor

  • 9ED41679-4220-4BE4-9158-3BF4A2B87186.jpeg
    9ED41679-4220-4BE4-9158-3BF4A2B87186.jpeg
    78.6 KB · Visningar: 5
  • 018369D6-8AF6-4625-A134-CD61403054E1.jpeg
    018369D6-8AF6-4625-A134-CD61403054E1.jpeg
    329.3 KB · Visningar: 6

Bjornens

Omega
Upptagen av vilket varumärke/model?
Jag tänkte ju först och främst på Hulken, men den är ju, som påtalas, betydligt mer mörkare grön. Jag har som sagt inte tagit ställning men eftersom det är ett diskussionsforum känner jag mig fri att kasta lite bensin på elden, med eller utan grund för synpunkter.
 

idagtisdag

Cartier
Handtecken 4 och 2 för frugan fyller 42?
Grön Patek för Wahlberg är irrländare?

Inte en IWC utan Patek har precis släppt en specialrelease som kostar hutlösa miljoner och självklart har klockgurun Mark Wahlberg köpt den. Samma gröna nyans som verkar bli mer poppis. Den mörka gröna från hulktiden verkar inte vara lika poppis bland high end märken längre.
6ED96A43-CB64-48B0-B4B4-880E75EBCD46.jpeg


92E9BCC8-14AD-4FDF-BC29-69595C90A95D.jpeg

Den kostar som en ”vanlig” 5905P, så ungefär 71,700CHF, men är bara extremt svår att få tag på om det ens går.

Personligen så ser jag det inte som att den gröna färgen är upptagen, så den är populär så vore det kul att se mer av den!

Proffsigt att matcha ringen på fingret med tavlan på klockan.
 

Omega21jul1969

Rolex
2-Faktor
Tjena är inne på IWC Portofino men har svårt att välja vilken model. Vad är eran uppfattning av de olika modellerna någon som är bättre än den andra, mindre underhåll bättre eller andrahands värde?

Välkommen till KS! Andrahands värdet på Portofino är tyvärr inte det bästa. Iwc limiterade modeller eller Pilot serien är betydligt bättre. Räkna med -50% omgående. Jag hade satsat på den undre modellen av de två då den har renast tavla. Romerska siffror tilltalar inte mig. Men valet är ditt :) Lycka till med ditt val.

kolla in dess två:
https://www.iwc.com/us/en/watch-collections/portugieser/iw371609-portugieser-chronograph.html

Eller denna som bör komma i svart:
https://www.iwc.com/us/en/watch-collections/portugieser/iw358304-portugieser-automatic-40.html
 
Senast ändrad:

Omega21jul1969

Rolex
2-Faktor
Såg den idag på Instagram för första gången och är fortfarande väldigt osäker på om jag gillar eller ogillar den. Känns det inte som om den gröna färgen redan är upptagen?

håller med om att den är svår i färgen. Finns bättre nyanser av grönt. Kanske bättre ”live”? Har själv två klockor med gröntavla, men både är matta. Kan jämföra med blåtavlor, där sunburst inte passar till alla tillfällen medan en mörkblå Alltid är diskret och stilig.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Tjena är inne på IWC Portofino men har svårt att välja vilken model. Vad är eran uppfattning av de olika modellerna någon som är bättre än den andra, mindre underhåll bättre eller andrahands värde?
Jag hade den övre modellen förut, bra all-round klocka som funkade till det mesta i vardagen. Ett tips är att leta efter en pre-owned eftersom att andrahandsvärdet inte är det bästa. De går att hitta till bra priser
33CD9243-B39C-4BA6-8C28-BF8D8A3DA1AB.jpeg
FD8E3188-1636-4168-8E06-243852100891.jpeg
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Jag tänkte ju först och främst på Hulken, men den är ju, som påtalas, betydligt mer mörkare grön. Jag har som sagt inte tagit ställning men eftersom det är ett diskussionsforum känner jag mig fri att kasta lite bensin på elden, med eller utan grund för synpunkter.
Ordet är fritt :)
Kan väl hålla med om att det varumärke som var först med något speciellt ofta får något sorts monopol på den specifikationen. Kan tycka att gör andra varumärke minst lika snygg eller snyggare specifikation så går de en egen väg och det tycker jag att IWC har gjort
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Är ej själv IWC-ägare, men är rejält sugen på en Mark XVIII (har du en i bra skick och vill sälja så skicka PM). ;) Var förbi NK häromdagen för att prova Mark XVIII.
5141F92A-E0AB-479E-A1A7-D4530139D90F.jpeg

Känns som att mark-serien med svart tavla är rätt sällsynta här på forumet. Inte många som dyker upp på Köp och sälj heller. Vad kan det bero på? Designen är det ju knappast fel på.
 

Omega21jul1969

Rolex
2-Faktor
Är ej själv IWC-ägare, men är rejält sugen på en Mark XVIII (har du en i bra skick och vill sälja så skicka PM). ;) Var förbi NK häromdagen för att prova Mark XVIII.
5141F92A-E0AB-479E-A1A7-D4530139D90F.jpeg

Känns som att mark-serien med svart tavla är rätt sällsynta här på forumet. Inte många som dyker upp på Köp och sälj heller. Vad kan det bero på? Designen är det ju knappast fel på.

tycker det går i vågor. Finns en på blocket om du vågar köpa där...
https://www.blocket.se/vi/91480720.htm
 

Leiflicious

Cartier
Är ej själv IWC-ägare, men är rejält sugen på en Mark XVIII (har du en i bra skick och vill sälja så skicka PM). ;) Var förbi NK häromdagen för att prova Mark XVIII.
5141F92A-E0AB-479E-A1A7-D4530139D90F.jpeg

Känns som att mark-serien med svart tavla är rätt sällsynta här på forumet. Inte många som dyker upp på Köp och sälj heller. Vad kan det bero på? Designen är det ju knappast fel på.
Har också varit sugen på den men den är ju behäftad med ett antal problem som dödade mitt intresse.
Designen bjuder på väldigt omoderna proportioner. Luggarna är groteskt långa så den bärs enormt avlångt, fyller ut armen ordentligt trots "bara" 40mm. Detta gör att tavlan ser minimal ut, så klockan tar massor av plats men upplevs som väldigt pyttig.
Datumet, kunde de inte lagt lite ingenjörskonst på att flytta ut det...? Så slappt att bara acceptera placeringen. Små tillverkare som Sinn kan göra riktig modifiering, då ska iwc klara det.
Priset i förhållande till Sellita, kom igen. Visst verkar de göra best in class reglering av det men ändå.
Det fåniga flygplanet på baksidan. Det är barnsligt och plojigt, hör hemma på en klocka för en knappt tiondel av priset.

Älskar konceptet men man har genom slapphet skapat en produkt som inte är vad den borde vara givet budget och historia.
 

sir alex

Panerai
Har också varit sugen på den men den är ju behäftad med ett antal problem som dödade mitt intresse.
Designen bjuder på väldigt omoderna proportioner. Luggarna är groteskt långa så den bärs enormt avlångt, fyller ut armen ordentligt trots "bara" 40mm. Detta gör att tavlan ser minimal ut, så klockan tar massor av plats men upplevs som väldigt pyttig.
Datumet, kunde de inte lagt lite ingenjörskonst på att flytta ut det...? Så slappt att bara acceptera placeringen. Små tillverkare som Sinn kan göra riktig modifiering, då ska iwc klara det.
Priset i förhållande till Sellita, kom igen. Visst verkar de göra best in class reglering av det men ändå.
Det fåniga flygplanet på baksidan. Det är barnsligt och plojigt, hör hemma på en klocka för en knappt tiondel av priset.

Älskar konceptet men man har genom slapphet skapat en produkt som inte är vad den borde vara givet budget och historia.
Lär garanterat komma en Mark med inhouse inom ett år eller två för samma peng så avvakta tills dess.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Håller till stor del med om beskrivningen och att de borde kunnat fixa de där skavande detaljerna men förstår inte riktigt det där med att tavlan upplevs liten? Jag skulle snarare säga att den upplevs som en 41mm klocka pga bandhornen men att tavelstorleken lirar ganska bra med resten. Eller missuppfattade jag?

Sen en grej till, jag avvaktade länge pga en datumplacering bara en mor kan älska. Och ju mer jag kollade på bilder och ju mer jag läste desto mer retade det mig. Även när jag provade den i butik så störde jag mig på datumet.

Men så hände det sig av en ren slump att jag köpte en XVIII ändå och två dagar in i ägandet så hade jag helt slutat tänka på datumets placering. Då är det dessutom petit Prince jag har och det datumet (med kontrasterande vit bakgrund) borde i teorin störa ännu mer men på armen? Not so much

Har också varit sugen på den men den är ju behäftad med ett antal problem som dödade mitt intresse.
Designen bjuder på väldigt omoderna proportioner. Luggarna är groteskt långa så den bärs enormt avlångt, fyller ut armen ordentligt trots "bara" 40mm. Detta gör att tavlan ser minimal ut, så klockan tar massor av plats men upplevs som väldigt pyttig.
Datumet, kunde de inte lagt lite ingenjörskonst på att flytta ut det...? Så slappt att bara acceptera placeringen. Små tillverkare som Sinn kan göra riktig modifiering, då ska iwc klara det.
Priset i förhållande till Sellita, kom igen. Visst verkar de göra best in class reglering av det men ändå.
Det fåniga flygplanet på baksidan. Det är barnsligt och plojigt, hör hemma på en klocka för en knappt tiondel av priset.

Älskar konceptet men man har genom slapphet skapat en produkt som inte är vad den borde vara givet budget och historia.
 
Topp