• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

evki

Audemars
2-Faktor
Den är kanonsnygg!

Detta är vanligtvis inte min stil men ändå min favorit. Bild från nätet. Liiite över min budget :)
E73A4CFF-FFFC-49EF-AB42-898C39255634.jpeg

Om vi ändå pratar om Ingeneur. Sitter utmärkt bra trots storleken.
_A183557.JPG
 
Mina erfarenheter av IWC runt handleden är goda, men vem var det egentligen jag sålde min Ingenieur IW3239 till? Henrik: ge dig tillkänna och berätta om den gör jobbet! :).
 

Oktogon

Panerai
Är det någon som vågat sig på en Portuguiser 40mm ännu? Elelr har något att säga om den? Är förtjust både i estetik och storlek

032A987216by9.jpg

(bild från Hodinkee)
Tycker den tyvärr känns lite förvirrad. Estetiken lutar åt dress men storleken är så stor för det. Blir lite mittemellan och tycker inte det funkar på mina handleder iaf.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Alltså i princip tycker jag samma men den här har något ändå. Kanske är det att jag egentligen suktar efter 5001/5007 men storleken(tjockleken) funkar inte. Ska se till att testa 40mm iaf.

Tror även att man ska, likt flera Grand Seiko modeller, försöka att inte jämföra dom med tunna calatrava-dressare utan se dom som en egen (tjockare) kategori :)

Tycker den tyvärr känns lite förvirrad. Estetiken lutar åt dress men storleken är så stor för det. Blir lite mittemellan och tycker inte det funkar på mina handleder iaf.
 
Tycker den tyvärr känns lite förvirrad. Estetiken lutar åt dress men storleken är så stor för det. Blir lite mittemellan och tycker inte det funkar på mina handleder iaf.
Den är ju "bara" 40 men med jättetunn ring upplevs den som större. Har man en mäktig handled och inte mina salta pinnar tror jag det funkar.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Wow. Bilderna gör den inte rätta. Kan bara säga att om du ens varit nära att tänka tanken så testa.

Otroligt bra på armen. Större än en vanlig dressars men ljusår ifrån svulstigheten hos 5007 osv.

Vill ha.

15F3C347-FE29-480D-85D3-58652205DB15.jpeg
69A26391-8491-4F34-B6A6-A8BF5FF1BA2F.jpeg
B2AF9A9A-D767-47AE-B188-2430F615BCC4.jpeg




Alltså i princip tycker jag samma men den här har något ändå. Kanske är det att jag egentligen suktar efter 5001/5007 men storleken(tjockleken) funkar inte. Ska se till att testa 40mm iaf.

Tror även att man ska, likt flera Grand Seiko modeller, försöka att inte jämföra dom med tunna calatrava-dressare utan se dom som en egen (tjockare) kategori :)
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Nja, jag har svårt för att köpa klockor nya då jag har notoriskt svårt att behålla dom mer än några veckor och det blir så dyrt om man köper nytt :)

Med det sagt lär det ju inte regna av sådana här beg inom en snar framtid så kanske får det bli nyköp ändå..

Ser faktiskt rätt trevlig ut på din handled trots storleken. Paketöppning snart?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Wow. Bilderna gör den inte rätta. Kan bara säga att om du ens varit nära att tänka tanken så testa.
Otroligt bra på armen. Större än en vanlig dressars men ljusår ifrån svulstigheten hos 5007 osv.

Vill ha.

15F3C347-FE29-480D-85D3-58652205DB15.jpeg
69A26391-8491-4F34-B6A6-A8BF5FF1BA2F.jpeg
B2AF9A9A-D767-47AE-B188-2430F615BCC4.jpeg
Första bilderna ”live”. Kul att se. Tack för det . Fick du med någon jmf bild med tex Portuguesesen?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Wow. Bilderna gör den inte rätta. Kan bara säga att om du ens varit nära att tänka tanken så testa.

Otroligt bra på armen. Större än en vanlig dressars men ljusår ifrån svulstigheten hos 5007 osv.

Vill ha.

15F3C347-FE29-480D-85D3-58652205DB15.jpeg
69A26391-8491-4F34-B6A6-A8BF5FF1BA2F.jpeg
B2AF9A9A-D767-47AE-B188-2430F615BCC4.jpeg
Ett riktigt bra släpp av IWC. Den är inte för stor. Tvärtom, alldeles lagom. Stilren och klassisk som få med en tillbakalutad elegans.
 
Senast ändrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Kolla bilden på den blåa ovan. Iaf lite från sidan men bättre än så har jag tyvärr inte.

Skulle säga att den inte känns speciellt knubbig generellt utan bara i jämförelse med nya chronon (som känns extra tunn). Smiter helt klart in under manchetten på mig iaf. Känns väl balanserad imo.

Jag har 18.5 ca

den är riktigt lyckad tycker jag - har ännu inte kommit till att prova.
Hur knubbig är den? ingen bild från sidan? alltid rädd att de är för tjocka även om de fått ner diametern.
Får man fråga vad för mått på handleden du har?
 

DrPhil

Omega
2-Faktor
Hallå där fellow klocksnackare!

Har blivit sugen på en perpetual calendar och snöat in mig på en IWC Da Vinci ref. 3750.
Den verkar gå att komma över till en rimlig peng och känns som mycket bang for the buck (bortsett från servicen...)! Som cherry on top var modellen en pionjär vid släppet 1985 tack vare innovation från Kurt Klaus.

Är dock total-rookie på IWC och denna är lite lurig att hitta hos en lokal handlare för att prova ut...
Vad har ni för tankar och vad kan tänkas vara rimligt att ge för en sådan pjäs?

(Lånad bild från nätet)
IWC-Da-Vinci-Perpetual-Calendar-Chronograph-3570-18K-gold.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hallå där fellow klocksnackare!

Har blivit sugen på en perpetual calendar och snöat in mig på en IWC Da Vinci ref. 3750.
Den verkar gå att komma över till en rimlig peng och känns som mycket bang for the buck (bortsett från servicen...)! Som cherry on top var modellen en pionjär vid släppet 1985 tack vare innovation från Kurt Klaus.

Är dock total-rookie på IWC och denna är lite lurig att hitta hos en lokal handlare för att prova ut...
Vad har ni för tankar och vad kan tänkas vara rimligt att ge för en sådan pjäs?

(Lånad bild från nätet)
IWC-Da-Vinci-Perpetual-Calendar-Chronograph-3570-18K-gold.jpg
Fint ur. Du är nog rätt ute när det gäller service, annars finns det nog inte mycket som kan gå fel. Det där är väl lite klockornas klocka. Köp!
 

DrDre

Patek
Hallå där fellow klocksnackare!

Har blivit sugen på en perpetual calendar och snöat in mig på en IWC Da Vinci ref. 3750.
Den verkar gå att komma över till en rimlig peng och känns som mycket bang for the buck (bortsett från servicen...)! Som cherry on top var modellen en pionjär vid släppet 1985 tack vare innovation från Kurt Klaus.

Är dock total-rookie på IWC och denna är lite lurig att hitta hos en lokal handlare för att prova ut...
Vad har ni för tankar och vad kan tänkas vara rimligt att ge för en sådan pjäs?

(Lånad bild från nätet)
IWC-Da-Vinci-Perpetual-Calendar-Chronograph-3570-18K-gold.jpg

En modern klassiker i vettig storlek. Urverket bygger på eta 7750. Du bör kolla upp servicehistorik och servicekostnaden.
 

BluEd

Omega
Hallå där fellow klocksnackare!

Har blivit sugen på en perpetual calendar och snöat in mig på en IWC Da Vinci ref. 3750.
Den verkar gå att komma över till en rimlig peng och känns som mycket bang for the buck (bortsett från servicen...)! Som cherry on top var modellen en pionjär vid släppet 1985 tack vare innovation från Kurt Klaus.

Är dock total-rookie på IWC och denna är lite lurig att hitta hos en lokal handlare för att prova ut...
Vad har ni för tankar och vad kan tänkas vara rimligt att ge för en sådan pjäs?

(Lånad bild från nätet)
IWC-Da-Vinci-Perpetual-Calendar-Chronograph-3570-18K-gold.jpg
Om jag läser tabellen rätt så ser servicekostnaden ut att vara 1390 CHF. Hade gissat på mer.
https://www.iwc.com/content/dam/service/service-prices/service_pricelist_EN.pdf
 
Topp