• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Iwc Mark 11-18 Vilken är din favorit !

Vilken är din favorit? , kommentera gärna varför !

  • B-uhr

    Röster: 6 4.0%
  • Mark 11

    Röster: 32 21.5%
  • Mark 12

    Röster: 5 3.4%
  • Mark 15

    Röster: 16 10.7%
  • Mark 16

    Röster: 44 29.5%
  • Mark 17

    Röster: 26 17.4%
  • Mark 18

    Röster: 20 13.4%

  • Totala väljare
    149

Fixfred

Omega
Hej !

Jag är på jakt efter en IWC Mark ...? . Jag har väldigt svårt att bestämma mig och har både pro's och con's på dem alla.
Som rubriken lyder , vilken är er favorit och varför ?
nf5hfd.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej !

Jag är på jakt efter en IWC Mark ...? . Jag har väldigt svårt att bestämma mig och har både pro's och con's på dem alla.
Som rubriken lyder , vilken är er favorit och varför ?

img_1138.jpeg

Tips...gör en poll :) Då kommer du få fler svar, och sen är inte så säker på att majoriteten har koll på vilken tavla som är vilket nummer så det kan ju vara en tanke att lägga till på din annars toppenfina bild.

EDIT: Du kan gå in och ändra ursprungsinlägget i 30 minuter och kryssar då i "Skapa en omröstning"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skön timing med tanke på min Field watch-tråd.
Kollar man enbart på tavla och visare så säger jag XV men när det gäller helhet så blir svaret annorlunda.
 
  • Like
Reactions: Ako

Ako

Rolex
2-Faktor
B-uhr är väl snyggast tavla , lite dyr o svårburen bara...

Har en mark 15 som jag trivs bra med...
 

Fixfred

Omega
Ja det är skillnad i storlek , många variabler att tänka på. Jag gillar verkligen Mark 11 men tycker den är lite liten på sina ynka 36mm
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Grymt snabbt jobbat med ändringarna @Fixfred :)

Eftersom jag starkt ogillar svart vit datumtavla/svart text till en svart tavla återstår bara två stycken alternativ för min del.

Mark XVI vinner till slut på grund av symmetrin mellan siffrorna som är uppdelade i två, (1, 2...4, 5...7, 8...10, 11), samt att index vid 12 sitter i höjd med minutmarkeringarna. Jag tycker också att den något mindre loggan jämfört mot XVII samt de smalare siffrorna passar bättre.
 

Fixfred

Omega
Ja här går det undan ;)
B-uhr går för mig bort pga stoleken , samt att den är svår att hitta
Mark 11 är superfin men tycker att den är lite för liten
Mark 12 + 15 gillar jag placering på datumtavlan samt att 9 finns. Det jag inte gillar är att datumtavlan är vit med svar text.
Mark 16 gillar jag packningen av datumtavlan men jag saknar 9an
Mark 17 saknar lite för många siffror och jag blir osäker på datumtavlan då den visar 3 datum.
Mark 18 har 9an dock blir jag osäker på datumtavlans placering då jag inte tycker den ska vara i linje med 2 och 4
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Helt klart fränast med de "raka" visarna! Så 11, 12, eller 15. Beroende på om du vill ha datum och vilken storlek du gillar.
 

Fixfred

Omega
Helt klart fränast med de "raka" visarna! Så 11, 12, eller 15. Beroende på om du vill ha datum och vilken storlek du gillar.

Jag gillar faktiskt de B-uhr inspirerade visarna.
Något som även spelar roll är tillgänglighet och pris.
11 är som jag skrivit tidigare riktigt fin. Dock kostar de jag sett 40k +, och då har de varit i behov av service.
Lutar just nu mot en nyare klocka så jag inte behöver vara så orolig för att behöva serva den direkt.
Men ett slut mål är att få hela samlingen ;)

Om ni ser någon Mark i bra skick till rimlig peng skicka gärna ett pm så blir jag superglad !
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
17 för att trippeldatum är coolt :cigar:
Däremot är storlekarna på nyare IWCs inte att leka med, har testat ett flertal i butik och de satt inte så snyggt på min taniga handled.
 
Topp