• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC med stenar i ankaret?

Strindberg

Patek
2-Faktor
En sån här skojig sak trillade in, och då jag kollade lite närmare på verket (jag har aldrig pillat upp en IWC tidigare noterade jag en kul grej, de (finns säkert ett bra ord) piggar som gör ingrepp i (ännu ett proffsord) det vasstandade hjulet var stenar, som satt i små hållare.

Är det vanligt?

Har ingen detaljbild, ska fixa...sen.

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Sen har jag inte forskat ett smack, så vet ingenting om eventuell äkthet eller ålder, men är ganska säker på att den är legit.
 
Det är hakpaletterna som sitter i haken, som i sin tur styr gången på klockan genom sin koppling till balansen som styr klockans gång.

Det är mycket ovanligt att kvalitetsur inte har hakpaletter i syntetisk rubin.
Det "vasstandade" hjulet heter för övrigt gånghjul.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Aha, tackars, där ser man.
Lönar sig alltid att fråga om man inte vet.

Echo Delta , eller någon annan, är det lika på armbandsur och fickur, från ungefär när i historien, är det så nu för tiden med och ungefär var går gränsen "nedåt" i kvalitet?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Aha, tackars, där ser man.
Lönar sig alltid att fråga om man inte vet.

Echo Delta , eller någon annan, är det lika på armbandsur och fickur, från ungefär när i historien, är det så nu för tiden med och ungefär var går gränsen "nedåt" i kvalitet?


Japp i stort sett alla klockor idag har den här lösningen, förutom Omega med Co-axialverk som ser lite annorlunda ut.

Gamla klockor med en eller ett fåtal juveler har oftast hakpaletter gjorda i stål, vilket gjorde att de slets snabbare och efter något år var de redo att kasseras. Baumgartner var stora på det här området.

one jewel.jpg



Oftast kan väl sägas att dem ur som inte har rubinförsedda hakpaletter är av lägre kvalité. Undantaget är Oris som till och med klarade av att tillverka klockor som klarade kronometerklassning med dessa urverk.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Intressant detta. Bildgooglar lite, men hittr inga bra makrobilder. Någon som har?

För övrigt känner jag mig lite dum som inte noterat detta tidigare. Har iofs mest skruvat i enklare ur, omegor som "värst".
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Aha. Bra bild! Men, jag måste som sagt detaljstudera, har fått för mig att den brukar se ut som den högra, fast utan stenar? Eller cyklar jag ordentligt?
 
Grahamgång, som denna typ heter är bara en av många olika typer och är INTE den äldsta.
En av de äldsta (Vågar inte svara på om det är den äldsta eller inte, men mycket gammal är den) är stiftankargången, kan bifoga lite mer info om den snart!

Omega's Co-Axial system (Som egentligen inte ens är deras, då det är en modifierad, negativt så, klon av George Daniels Co-Axial system, då han var uppfinnaren av den. Det är endast hans lärjungle, Roger W Smith som använder det "riktiga" patenterade Co-Axial systemet som, tillskillnad från Omega's och samtliga andra olika typer av haksystem, helt friktionsfri och slits därmed ytterst lite.) är ganska lik den vanliga Grahamgången, utom att den har tre hakarmar, istället för bara två. (Samt en del mindre förändringar, men är enligt mig ganska överskattad då den inte är fulländad som originalet jag nämnde ovan.)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Grahamgång, som denna typ heter är bara en av många olika typer och är INTE den äldsta.
En av de äldsta (Vågar inte svara på om det är den äldsta eller inte, men mycket gammal är den) är stiftankargången, kan bifoga lite mer info om den snart!

Omega's Co-Axial system (Som egentligen inte ens är deras, då det är en modifierad, negativt så, klon av George Daniels Co-Axial system, då han var uppfinnaren av den. Det är endast hans lärjungle, Roger W Smith som använder det "riktiga" patenterade Co-Axial systemet som, tillskillnad från Omega's och samtliga andra olika typer av haksystem, helt friktionsfri och slits därmed ytterst lite.) är ganska lik den vanliga Grahamgången, utom att den har tre hakarmar, istället för bara två. (Samt en del mindre förändringar, men är enligt mig ganska överskattad då den inte är fulländad som originalet jag nämnde ovan.)
Helt friktionsfri?
 

Isokronism

Breitling
Grahamgång, som denna typ heter är bara en av många olika typer och är INTE den äldsta.
En av de äldsta (Vågar inte svara på om det är den äldsta eller inte, men mycket gammal är den) är stiftankargången, kan bifoga lite mer info om den snart!

Omega's Co-Axial system (Som egentligen inte ens är deras, då det är en modifierad, negativt så, klon av George Daniels Co-Axial system, då han var uppfinnaren av den. Det är endast hans lärjungle, Roger W Smith som använder det "riktiga" patenterade Co-Axial systemet som, tillskillnad från Omega's och samtliga andra olika typer av haksystem, helt friktionsfri och slits därmed ytterst lite.) är ganska lik den vanliga Grahamgången, utom att den har tre hakarmar, istället för bara två. (Samt en del mindre förändringar, men är enligt mig ganska överskattad då den inte är fulländad som originalet jag nämnde ovan.)
Fast när man pratar grahamgång snackar man ju om pendelur..?
 
Topp