• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC och DW - förväxlingsbara för gemene man?

Sunrise

Omega
Till min förskräckelse upptäckte jag idag att icke-klocknördar lätt blandar ihop IWC och DW.

Ja, jag skulle gå så långt att säga att de flesta människor (särskilt unga) i större utsträckning känner igen varumärket och logotypen "DW" än "IWC".

Att gemene man nog ej är så bekant med de flesta klockmärken är väl inget att jaga upp sig över...men desto värre måste det väl ändå vara när de blandar ihop ett haute horlogerie märke såsom IWC med skräpmärket DW!

iwc-portofino-silver-dial-black-leather-strap-automatic-men_s-watch-3565-01-iw356501_1.jpg


vs.
81ALhdVBLJL._UY445_.jpg


Nu får man väl säga att IWC lite har sig själva att skylla för detta. Man hade dels kunnat designat en mer "originell" logotyp, dels försökt stämma DW för varumärkesintrång (med varierande resultat).

Är det någon fler som upplevt detta eller tänkt på det? Någon som fått frågan "Är det en äkta Daniel Wellington"?
 

OscarSe

Omega
Vet inte om jag upplever själv loggan sådär jättelik! Däremot så är det ju inget snack om att DW liknar IWC. Dock skulle jag bli förvånad om icke klocknördar visste vad IWC är :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror DW gynnat IWC och övriga klockbranschen. Nu springer det runt en jäkla massa folk på stan med DWs som tidigare inte hade någon klocka. När de om något år vill köpa något liknande men dyrare så kanske IWC ligger någorlunda nära.
 

Sunrise

Omega
Har inte tänkt på det men det är ju en förflyttning av I som skapat det bakvända D:et. Well played Daniel Wellington.

Lite grisigt gjort får man ändå säga. Men det är väl detta varumärkeslagstiftning finns till för och då är det väl upp till IWC att skydda sin position. Antar dom dock bedömt det hela vara reko. varför man inte kan klandra DW alltför mycket.
 

MånsT

Rolex
Ska IWC som är 143 år äldre än DW "skylla sig själva" för att ha en logga som vagt påminner om en parfymklocka? Låter löjligt i mina öron. Dessutom äger inte IWC något patent på klassiskt designade klockor, så de två klockorna kan vara hur lika som helst. Sist men inte minst så konkurrerar inte IWC och DW om samma kundkrets så hela resonemanget känns lite meningslöst...
 

Sunrise

Omega
Är osäker på huruvida det här är en trolltråd eller inte, men går igång på flamebates.

Att prata om stämning osv. känns minst sagt obefogat då det, förutom att bägge logotyperna innehåller W, inte finns många utmärkande likheter!
Som en ovan medlem skrivit är ju DW i princip IWC med C:t omflyttat till vänster om I:et. Dessutom använder dom sig av samma font. Om detta inte var menat skulle man ju för bövelen skrivit D normalt och inte bakvänt. När så även DW:s klockor är så lika Portofino tycker jag saken är biff. Rent snylteri med andra ord och avsaknaden av någon stämning måste bero på att DW och IWC har settled out of court
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Som en ovan medlem skrivit är ju DW i princip IWC med C:t omflyttat till vänster om I:et. Dessutom använder dom sig av samma font. Om detta inte var menat skulle man ju för bövelen skrivit D normalt och inte bakvänt. När så även DW:s klockor är så lika Portofino tycker jag saken är biff. Rent snylteri med andra ord och avsaknaden av någon stämning måste bero på att DW och IWC har settled out of court
:D Skön morgon-humor.

"Kära domare, dom tog vårt C och slog ihop det med vårt I så att det blev ett bakvänt D - med samma unika Times New Roman-font till på köpet. Dessutom så har de en vit urtavla med tunna stavindex - visserligen utan sekund-markeringar, datum och liknande visare, men ändå. För detta kräver vi 42 kvantilijoner i skadestånd för designintrång och snyltande på vår målgrupp."

Domaren: "Denied."
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
IWC som ändå ändrat sin logotyp mig veterligen 2 gånger sedan originalet som kan ses nedan:
Picture 5287.jpg

Till att på 70-talet tror jag gå över till nedan lite ruffare logga:
Auto2.jpg

Personligen föredrar jag den första, även framför dagens logga. Mitt problem är inte att det är likt Daniel Wellington utan snarare att jag på senare tid kommit att uppfatta bokstäverna som förbannat stora och allt annat än subtila. Detta är något jag stör mig på nästan dagligen.
 

ybey

Omega
Som en ovan medlem skrivit är ju DW i princip IWC med C:t omflyttat till vänster om I:et. Dessutom använder dom sig av samma font. Om detta inte var menat skulle man ju för bövelen skrivit D normalt och inte bakvänt. När så även DW:s klockor är så lika Portofino tycker jag saken är biff. Rent snylteri med andra ord och avsaknaden av någon stämning måste bero på att DW och IWC har settled out of court

Haha, "settled out of court", där kom beviset på att det här är en trolltråd.
 
Eftersom de inte är i samma prisklass så förstår jag inte bekymret, en person som skulle kunna köpa en IWC och har kunskapen om det skulle aldrig ens fundera på att köpa en DW, och tvärtom, Är dem att jämföra en Peugeot med en Aston Martin, visst kan en RCZ se ut som en DB9 vid en snabbare titt, men en som har pengarna skulle ju aldrig köpa en RCZ, och tvärtom...
 
Topp