Jag drog ut lite färska siffror från Google för skojs skull. Det vi ser här är alltså det genomsnittliga antalet googlingar per månad det senaste året i hela världen för ett gäng varumärken jag snabbt skrev ner. För de som inte har läst mitt tidigare inlägg vill jag påminna om att vissa av dessa varumärken egentligen har lägre sökvolym än vad som presenteras här, med den enkla anledningen att de används av mer än bara klocktillverkare, tänk: Omega, Zenith, IWC. När någon söker på omega kan Google omöjligt veta om personen är ute efter klockor, den grekiska bokstaven eller något helt annat. Dessa sökvolymer tar ENBART hänsyn till ordet/frasen exakt som den är skriven nedan, därför räknas inte sökningar som "rolex 114060" eller "what rolex should I buy" in i siffrorna. Diverse udda karaktärer som ü i Glashütte spelar dock ingen roll. Eventuella felstavningar av JLC räknas däremot inte in.. att få en så exakt bild som möjligt skulle ta ganska lång tid att undersöka.
- Rolex - 1 220 000
- Omega - 673 000
- Tag Heuer - 550 000
- Breitling - 368 000
- Seiko - 368 000
- Patek Philippe - 301 000
- Longines - 201 000
- IWC - 201 000
- Audemars Piguet - 165 000
- Zenith - 165 000
- Panerai - 135 000
- Jaeger Lecoultre - 110 000
- Vacheron constantin - 90 500
- Tudor - 90 500
- Breguet - 49 500
- Blancpain - 40 500
- Glashutte original - 6 600
Den här informationen är för övrigt tillgänglig för vem som helst med ett googlekonto (typ gmail). Det är bara att logga in här och klicka runt:
https://adwords.google.se/KeywordPlanner