• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Porguguese 5001- Synpunkter, fakta etc önskas

DrDre

Patek
Jag har en shortlist över klockor jag vill köpa. Det är inte akut utan jag kan glatt vänta tills allt känns rätt. På listan finns bla Daytona (nya varianten), IWC 5001 Portuguese och PP Nautilus. Nu har det dykt upp en IWC Portuguese där säljaren och priset är OK. Jag har några dagar på mig att bestämma mig och skulle därför uppskatta alla former av synpunkter. Högt som lågt, kritik och beröm, fakta om modellen och högst subjektivt tyckande, varningar för något man bör se upp med etc. Ja, i stort sett alla kommenterar vore trevligt som input innan jag bestämmer mig. Det är alltså denna modellen jag funderar på (bilderna är tagna från nätet och inte den specifika klockan):





 

john b

Rolex
Fin klocka men den är och bär rätt stort.
Bör kanske provas ett längre tag innan man bestämmer sig för ett livslångt ägande.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
En av de allra snyggaste klockorna. Känns större än vad den mäter.

Baksidan är helt magisk :) borde nästa gå att bära åt fel håll :)

Att den har en gångreserv på sjudagar är ju perfekt om man har några klockor att byta med.
 

Apansson

Torpare
Framförallt höjden på den som är lite knepig kan jag tycka. Var lite inne på en i rosé innan valet föll på en omega-dressare efter jag sett den irl och inte kunde motstå.
Jag gillar designen med lite komplikationer på en så pass sober modell ändå, och som sagt, är man lite bitigare om armarna än undertecknad så tror jag inte storleken ska vara något problem. Jag tror NK har rätt många såna där inne, förutsatt att du är i Stockholm. Tråkig personal, men bara att pröva så mycket man vill!

Edit: den är exakt lika hög som en omega PO om du har haft en sån på armen nån gång!
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Väldigt fin klocka som jag gärna skulle vilja testa i stål eller rosé. Är du en flippare kan denna vara svåra att bli av med, fast det blir ju tråkigt att tänka på en framtida försäljning innan du ens köpt klockan... så köp!
 

DrDre

Patek
Jag gillar min skarpt, har den på k&s bara för jag behöver deg till nytt.




Har även denna, gör ett paketpris till dig :)


En av de allra snyggaste klockorna. Känns större än vad den mäter.

Baksidan är helt magisk :) borde nästa gå att bära åt fel håll :)

Att den har en gångreserv på sjudagar är ju perfekt om man har några klockor att byta med.

@ Chrisse Där har vi ju min 5-årsplan uttryckt i bilder :)

Håller med Guillbert, baksidan på 5001 är nog bland det snyggaste som finns i klockväg.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Även för mig är det en klocka som jag verkligen skulle kunna tänka mig att äga. Har haft en pilotchrono som jag gillade mycket, men om du har skjorta och kostym ofta så är den svår att få in under manschetten och hamnar ofta utanför på ett knöligt sätt. Misstänker att denna kan vara bökig på samma sätt. Sedan har den ytterligare en stor nackdel (enligt mig): jag sover med klockan på och vaknar ibland och vill veta vad klockan är. Denna har ingen lume. Not good. Men den är vansinnigt snygg och baksidan är magisk, så är det bara. Jag säger kör. Får du den för ett hyffsat pris får du väl tillbaka pengarna om ni inte klickar.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Du får en jämförelse också

e4a2a4ev.jpg
 
Ligger på min lista över tänkbara kandidater också.
Det är ju två saker som dyker upp i princip allt som skrivits på nätet om detta: 1) den är sagolikt vacker, 2) den är stor och tjock.

Båda två stämmer. Nummer ett är sannolikt inget problem :) medan nummer två potentiellt är det.
Hur en klocka bär är ju högst personligt, så det är bara att testa den på som gäller. För egen del med handleder på just under 17cm är det ingen liten klocka men jag tycker det funkar.

Jag motiverar det såhär - 5001 är ingen dressklocka, urtavlan är vacker och ren som en dressklocka men det är en historisk blinkning till gamla Portuguese, Fickur och Marine Chronometers. Den är stor av denna anledning (ja och pga att verket knappast tillåter ett mindre case). Det är lite som Big Pilot, den är också stor kanske på gränsen till för stor, men skulle vi uppskatta den lika mycket om den var på säg 42mm. Ibland är det bara att inse - Big is Beautiful!
(sista stycket ska förstås användas för att stryka dig i ditt köpbeslut)

För egen del vacklar jag mellan vilken av de olika tavelvarianterna som är snyggast, svårt...

Lycka till hur du än gör!
 

MarcusT

Breitling
Jag köpte en portofino nyligen. Fullkomligt älskar den. Vad jag förstår så är måtten ganska lika med den funderar på - Och som föregående talare har skrivit - höjden kan vara något av en tröskel. Om du inte har problem med det så är det bara att slå till!

Kom ihåg att Nato inte funkar så bra iom att den då blir ännu högre.

Lycka till!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
D

Deleted member 1265

Guest
image.jpg

Haft min sedan -11 nu tror jag. Tänkt göra en review men inte blivit av.
Ang storlek, ngt jag faktiskt bävade lite inför spec när jag hade beställt den o väntade. Hade provat klockan ett par gånger.
Såsom jag har upplevt det har definitivt klockan krympt för mig över tiden. Är inte på jakt efter större klockor, men gillar diameter och tjockleken.
Ytterligare en reflektion, första tiden med den, upplevde jag att klockanbar mig och inte tvärtom, det ändrades dock, nu bär jag den, min bitch!
Bär den typ jämt (inte på gym, bad, biltvätt ;))
Tycker väldigt mkt om min klocka och gör mitt yttersta för att behålla den inför nästa köp!
 

DrDre

Patek
80s. Härlig! Jag gillar den i guld (också). På ett slitet brunt kroko är den underbar. Pga storlek och tjocklek så blir det ju rätt mycket guld och den får ju lite attityd och närvaro. Samtidigt tycker jag designen gör att den aldrig kommer i närheten av att associeras med Gangster, Bilhandlare, etc.
 

fredrikb

Cartier
Jag köpte en portofino nyligen. Fullkomligt älskar den. Vad jag förstår så är måtten ganska lika med den funderar på - Och som föregående talare har skrivit - höjden kan vara något av en tröskel. Om du inte har problem med det så är det bara att slå till!

Kom ihåg att Nato inte funkar så bra iom att den då blir ännu högre.

Lycka till!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Skillnaden mot en portofino (om det är chronon som också mäter 42mm) är enorm - denna är och bär mycket större.

Jag gillar verkligen min, men några tankar:
  • Den är jättesnygg, men den med vit urtavla är nog vassare och framförallt mer mångsidig. Bär riktigt bra på mörkblå, svart, mörkbrun, gyllenbrun strap.
  • Den är rejält stor och bär nästan ännu lite större än sina mått - därför kan den vara lite knepig med skjortmanschetter utan måste antingen bäras utanför eller så måste man ha lite extra utrymme.
  • Viklåset är massivt och bidrar till storleken. Med ett vanligt spänne så blir faktiskt profilen som helhet lite nättare och klockan blir lättare att hantera till skjorta etc.
 

fredrikb

Cartier
En sak till - klockan är ganska känslig. Glasringen är tunn och får man en ding där (vilket inte är osannolikt givet höjden) så går den inte att polera bort. Man får vara rädd om den, och att sova med den eller liknande skulle jag inte rekommendera.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Fräck klocka som jag absolut tycker du ska köpa om priset är rätt. Jag har aldrig haft en på mig, så storlek och höjd hade jag kanske varit lite tveksam till.

Hoppas dessutom inte du ska använda den som sportklocka, den ser lite bortkommen ut på sista bilden;)
 

DrDre

Patek
fredrikb - Tack för erfarenhetsbaserade kommenterar. Jag går och velar lite mellan svart och vitt (och silver som väl kom för några år sedan). Alla tre är fina tycker jag, men på ganska olika vis. Svart på svart kroko är ju jäkligt coolt och sobert, men å andra sidan är vitt lite närmare fickursdesignen och dessutom supersnyggt på en brun rem. Vitt på brun rem är ju också lite lugnare och kanske lite mer allround när det gäller matchning med kläder.

MNVIK61. Jag håller med dig. Den ser malplacerad ut på en segelbåt. Det intressanta är dock att just den bilden är tagen från IWCs egna bilder. Man spelar ju rätt mycket på seglingsassociationer när det gäller Poruguesens historia, men personligen skulle jag inte bära den på en segelbåt där det är lätt att slå emot någon när det är bråttom och lite stökigt.
 

fredrikb

Cartier
fredrikb - Tack för erfarenhetsbaserade kommenterar. Jag går och velar lite mellan svart och vitt (och silver som väl kom för några år sedan). Alla tre är fina tycker jag, men på ganska olika vis. Svart på svart kroko är ju jäkligt coolt och sobert, men å andra sidan är vitt lite närmare fickursdesignen och dessutom supersnyggt på en brun rem. Vitt på brun rem är ju också lite lugnare och kanske lite mer allround när det gäller matchning med kläder.

Silver har jag inte sett. Tänker du på den med silverfärgade visare? Sådana fall tror jag att det var en begränsad upplaga i vitguld (=dyrt).
 

DrDre

Patek
Just den modellen du länkar till är bland de allra snyggaste (i alla fall på bild, har aldrig sett den i verkligheten). Den är del av IWCs Laureus line (en Ltd line man släppt i ca 10 år, oftast med blå urtavla som tema).
 

DrDre

Patek
Silver har jag inte sett. Tänker du på den med silverfärgade visare? Sådana fall tror jag att det var en begränsad upplaga i vitguld (=dyrt).

Jag hade fått för mig att att det kom en ny variant av den vita som var lite grynig/silverfärgad för några år sedan och att det kanske var till den varianten med blå detaljare. Men det var ett par år sedan jag läste det och nu när jag kollar runt så hittar jag inget om det så jag har kanske misstagit mig och att den alltid varit sådan (se bild nedan på en vit). Det verkar råda lite begreppsförvirring om den ska kallas silver eller vit, så kanske var det det jag lyckades missförstå.



Annars går jag väl mest nu och funderar på om det är en svart jag vill ha. Alla tre färgerna är ju fantastiskt fina, men om man ska börja välja bort så får nog den med blå inslag gå bort. Man ju kört en del Google Images sedan igår och jag undrar om jag skulle kunna komma rätt bra överens med en svart.





 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sluta tveka nu och köp Chrisse s. Bättre säljare får du leta efter! Jag har sett den IRL och den är riktigt fin. Storlek är en vanesak och 7 dagars pwr är ju hur cool som helst.
 
Topp