• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Portofino IW391021

DM777

Breitling
2-Faktor
Hej

Behöver lite köpråd på en IWC Portofino IW391021 roseguld 2017.

Såg den i butik och blev helt såld.
Vad säger ni om detta ur?
 

Bilagor

  • 7B727704-A491-48EE-8D0F-1972F4F0EB2F.jpeg
    7B727704-A491-48EE-8D0F-1972F4F0EB2F.jpeg
    162.4 KB · Visningar: 200

sir alex

Panerai
Tycker det är ett bättre val att köpa en IWC Portuguiser som har ett liknande utseende men är deras mest klassiska serie tillsammans med deras piloter.
 

DM777

Breitling
2-Faktor
Tittade på portuguese också men tycker den här såg bättre ut när dom låg bredvid varandra.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tittade på portuguese också men tycker den här såg bättre ut när dom låg bredvid varandra.
Jag borde väl säga välkommen hit, då jag ser att det är ditt första inlägg :)
Men, om du har råd att köpa en IWC i helguld, behöver du verkligen regga dig på ett forum för att få smakråd? Det är väl bara att köpa den du vill ha, eller vad är det du behöver hjälp med?
 

DM777

Breitling
2-Faktor
Tack.
Jag förstod inte att detta var ett forum för en enbart en viss typ av folk.

Eller är det så att du Är bara avundsjuk?
Oavsett så år det väldigt tragiskt det du skriver.

Och min fråga var inte om smakråd....
 

anno1884

Panerai
Hej

Behöver lite köpråd på en IWC Portofino IW391021 roseguld 2017.

Såg den i butik och blev helt såld.
Vad säger ni om detta ur?

Har också varit intresserad av portofino. Tycker den är riktigt fin med guld och grå tavla, men om inte jag fattat fel sitter det ett ETA verk i denna, vilket jag tyckte var lite trist. Tillskillnad mot exempelvis portuguese som har inhouse verk.
 

DM777

Breitling
2-Faktor
Jag köpte denna ändå.
Det ända är som anno1884 säger att det är inte ett iwc inhous urverk.

Men :
Portofino Chrono originally used a modified Valjoux 7750 movement made by ETA to IWC's specifications (calibre 79320). More recently, most Portofino Chronos use a movement made by Selita to IWC's specifications, hence the different calibre number. Both movements are nearly identical in design, quality, durability and accuracy, and are good movements.
 

Bilagor

  • C740A6D9-C975-4391-8CF4-721DD09B1C92.jpeg
    C740A6D9-C975-4391-8CF4-721DD09B1C92.jpeg
    173.4 KB · Visningar: 97

sir alex

Panerai
Jag köpte denna ändå.
Det ända är som anno1884 säger att det är inte ett iwc inhous urverk.

Men :
Portofino Chrono originally used a modified Valjoux 7750 movement made by ETA to IWC's specifications (calibre 79320). More recently, most Portofino Chronos use a movement made by Selita to IWC's specifications, hence the different calibre number. Both movements are nearly identical in design, quality, durability and accuracy, and are good movements.
Absolut inget fel på Portofinon. Hade den i stål förut och saknar den ibland. IWC är alltid rätt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack.
Jag förstod inte att detta var ett forum för en enbart en viss typ av folk.
Eller är det så att du Är bara avundsjuk?
Oavsett så år det väldigt tragiskt det du skriver.
Och min fråga var inte om smakråd....

1. Alla typer är givetvis välkomna, jag har inget att säga om vilka som blir medlemmar här. Även du är välkommen, vilket jag vill minnas att jag sa.
2. Ingen avundsjuka ifrån min sida.
3. Det jag kan tycka är tragiskt är när man är villig att slänga ut över hundra tusen kronor på en klocka man tydligen behöver andras bekräftelse för att köpa.
Alla gör som dom vill med sina pengar, jag har stött på folk som köpt en bil för närmare en miljon och inte vet hur man fyller på spolarvätska, sånt tycker jag är tragiskt, men inget jag ligger sömnlös över.
Men var det känsligt att få det antytt? Om du tittar på ditt inlägg "Behöver lite köpråd på en IWC Portofino IW391021 roseguld 2017.
Vad säger ni om detta ur?" så är det ju lite oklart vad du vill ha svar på, om inte just köpråd. Att du valde att göra ditt första inlägg och (efter att ha registrerat dig igår) be om köpråd gällande en klocka som kostar 150.000kr är inget fel i sig, och inget jag är avundsjuk på, men kändes lite oseriöst.
Nu köpte du ju den du ville ifrån början, grattis! :) Men vad var det du ville ha hjälp med när du startade tråden?
Hoppas du ska trivas med din nya klocka och att din vistelse här inte slutar med denna tråd.:) Du kanske har varit inne och läst här under lång tid utan att registrera dig? Ha en fin torsdag :cigar:
 

anno1884

Panerai
Jag köpte denna ändå.
Det ända är som anno1884 säger att det är inte ett iwc inhous urverk.

Men :
Portofino Chrono originally used a modified Valjoux 7750 movement made by ETA to IWC's specifications (calibre 79320). More recently, most Portofino Chronos use a movement made by Selita to IWC's specifications, hence the different calibre number. Both movements are nearly identical in design, quality, durability and accuracy, and are good movements.

Kul! Grattis!! :cigar: se till att posta fina bilder på den nu i lämpliga trådar så vi andra får njuta lite också
 

DM777

Breitling
2-Faktor
Vad du tycker är tragiskt hör inte till forumet om jag inte hamnat i någon feminist grupp eller något liknande

Min fråga handlade mer om det finns något negativt med klockan jag bör känna till innan jag köper den och absolut inte någon bekräftelse vare sig av dig eller någon annan.

Du framstår som väldigt oseriös ”admin” eller vad nu kallar dig själv för här på KS.

Om du inte har något att säga till om gällande klockan så är det helt ointressant för min del och jag tror jag talar för dom flesta här om vad du har för erfarenhet gällande bilköp och annat.

Du gör det väldigt svårt att trivas här som ny Medlem.
Hopps du inte gör så hår med alla nya medlemmar för då skulle jag rekommendera dig att hitta på något annat i ditt liv än sitta här och skriva sånt nonsens som du gör.

Du får ha en fin torsdag du med
 
Vad du tycker är tragiskt hör inte till forumet om jag inte hamnat i någon feminist grupp eller något liknande

Min fråga handlade mer om det finns något negativt med klockan jag bör känna till innan jag köper den och absolut inte någon bekräftelse vare sig av dig eller någon annan.

Du framstår som väldigt oseriös ”admin” eller vad nu kallar dig själv för här på KS.

Om du inte har något att säga till om gällande klockan så är det helt ointressant för min del och jag tror jag talar för dom flesta här om vad du har för erfarenhet gällande bilköp och annat.

Du gör det väldigt svårt att trivas här som ny Medlem.
Hopps du inte gör så hår med alla nya medlemmar för då skulle jag rekommendera dig att hitta på något annat i ditt liv än sitta här och skriva sånt nonsens som du gör.

Du får ha en fin torsdag du med

Lugna ner dig.
Du bör ta i åtanke att detta är ett FORUM, för alla. Där nästan allt som skrivs har en åsikt bakom som kan stämma överens med din egen, eller så är den motsatsen.
@BarbaBaba är heller inte något Administratör och har så vitt jag läst i denna tråd inte utgett sig för att vara det.
Läste genom tråden och fann däremot din inställning hårdare, så mitt förslag är att ta ett djupt andetag och försöka igen. Hjälper dig mer än gärna med IWC då jag jobbar med märket som urmakare och kan bistå med så gott som allt du behöver veta om den.

Välkommen till forumet!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad du tycker är tragiskt hör inte till forumet om jag inte hamnat i någon feminist grupp eller något liknande

Min fråga handlade mer om det finns något negativt med klockan jag bör känna till innan jag köper den och absolut inte någon bekräftelse vare sig av dig eller någon annan.

Du framstår som väldigt oseriös ”admin” eller vad nu kallar dig själv för här på KS.

Om du inte har något att säga till om gällande klockan så är det helt ointressant för min del och jag tror jag talar för dom flesta här om vad du har för erfarenhet gällande bilköp och annat.

Du gör det väldigt svårt att trivas här som ny Medlem.
Hopps du inte gör så hår med alla nya medlemmar för då skulle jag rekommendera dig att hitta på något annat i ditt liv än sitta här och skriva sånt nonsens som du gör.

Du får ha en fin torsdag du med
Ta nu ett djupt andetag och försök att förstå vad du läser.
1. Det är först nu du förklarar vad du ville veta med din trådstart. 2. Jag "pingade" admin om att flytta din tråd dit den hör hemma, nämligen under diskussion. Du har startat en tråd under "Resencioner och köpguider" vilket vi kanske kan enas om att detta inte är? 3. Jag hade något att säga om klockan, det var bara inte vad du ville höra. Sånt händer. 4. Hur du för talan "för dom flesta här" vet jag inte, du kanske har varit medlem tidigare under annat namn? Dock var det tydligt att du inte förstod liknelsen, vilket du antagligen inte gör om du läser fler gånger. Men nu har du fått en personlig invit av @Echo Delta att skicka pm om allt du kan tänkas vilja veta om klockan i fråga, så var glad och nöjd och utnyttja den möjligheten. Han är en mycket kunnig person som jag personligen lärt mig mycket av att läsa inlägg ifrån. IWC FTW :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vad du tycker är tragiskt hör inte till forumet om jag inte hamnat i någon feminist grupp eller något liknande

Min fråga handlade mer om det finns något negativt med klockan jag bör känna till innan jag köper den och absolut inte någon bekräftelse vare sig av dig eller någon annan.

Du framstår som väldigt oseriös ”admin” eller vad nu kallar dig själv för här på KS.

Om du inte har något att säga till om gällande klockan så är det helt ointressant för min del och jag tror jag talar för dom flesta här om vad du har för erfarenhet gällande bilköp och annat.

Du gör det väldigt svårt att trivas här som ny Medlem.
Hopps du inte gör så hår med alla nya medlemmar för då skulle jag rekommendera dig att hitta på något annat i ditt liv än sitta här och skriva sånt nonsens som du gör.

Du får ha en fin torsdag du med
IWC: Rätt impopulärt bland klocknördar, mycket pga sättet man hanterar sitt varumärke. Lägger ner modeller efter typ 2 års produktion, förnyar och förstorar. Ingen kontinuitet, vilket uppskattas bland klocknördar (till och med bland de som gillar limited edition-sneakers och liknande).
Portofinon: En av de minst populära modellerna, med en design som jag tror många har svårt för.

Med det sagt så brukar jag ofta gnälla på att alla köper ungefär samma grejer, så det är ju kul att någon gör annorlunda.
Tycker för övrigt att du kan tagga ner lite, rätt många riktigt dumma kommentarer hittills i den här tråden från din sida.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Grattis till köpet!
Den är fin på många sätt, men för mig går chronopushersen bort (de ser lite underdimensionerade ut, alternativt sticket ut för mycket.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Portofinon är riktigt fin och håller med om att den estetiskt är snyggare än Portuguesen. Grattis till köpet!
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Här var vi jävlar i mig på tå. Barbas andra inlägg var väl hur trevligt som helst. Du blir välkomnad och han ger sin syn på klockan. Skärp dig!
Eloge till Barba som inte höjer tonen när ts börjar yla.
Edit: blandade ihop nick...
 

Torulf

Cartier
Här var vi jävlar i mig på tå. Barbas andra inlägg var väl hur trevligt som helst. Du blir välkomnad och han ger sin syn på klockan. Skärp dig!
Eloge till Barba som inte höjer tonen när ts börjar yla.
Edit: blandade ihop nick...
Håller helt med, otroligt otrevlig ton från ts mot en person som bara försöker vara hjälpsam...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kul att du köper modellen du gillar. Jag har provat flera varianter av Portofino i stål. Det är en personlig design som jag gärna skulle vilja ha. Bäst gillade jag den vanliga modellen utan kronograf, vit och på mesh. Grattis och hoppas den får stanna länge, annars har du nog redan förstått att du måste ut i Europa där IWC är som störst om du en dag vill byta ut den till något annat. Sverige är för litet för Portofino. Skaffa dig en 50-tals smugglarbåt i mahogny, gasa på i Neapelbukten så är reklamens drömbild fulländad. Jag tycker det är stort att du följde din känsla. Grattis igen!
 
Topp