• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, rätt sekundvisare?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hallå,
För ett tag sedan ropade jag hem en gammal IWC som tycks ha varit med om mycket, med tanke på utseendet...
https://klocksnack.se/threads/vad-har-jag-köpt-iwc-calatrava.37163/
image.jpg

image.jpg


Bland gratulationsrop och glada tillrop påpekades det att något måste ha hänt med klockans sekundvisare, att den saknade lilla tappen som (nästan) alltid fins på motsatt sida. Att denna tapp måste gått av någon gång, hur nu det skulle ha hårt till?
I vilket fall så har jag lämnat in klockan till urmakare för att sätta dit en hel sekundvisare (den tycks även vara lite krokig!).
Nu dock så hittade jag på Kaplans Klock Kvalité en IWC med stora likheter med min, lika gammal och med samma verk som har en sekundvisare utan tapp! Kan det kanske helt enkelt vara så att dessa har en riktiga och otrasiga visare?!
image.jpg

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2866/vara/1144989

Vad tror ni?

//Rozzy

Bonusbilder:
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:

Bruset

Panerai
Sekundvisaren kan ju ha blivit bytt.
Men att det den skulle vara bruten ser jag som osannolikt, med tanke på bilderna. Fullständigt osannolikt faktiskt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, det där är min klocka.

@Aurum @eriksson850 , det stämmer kanske, kan vara en stump. Men är det inte väldigt konstigt att tappen skulle gå av? Hur skulle det gå till, om det nu inte skulle vara avsiktligt och varför skulle det det?
När man trycker på eller tar av sekundvisaren kan man slinta/trycka fel. Inte helt ovanligt att man ser märken på tavlan nära centrum. Detta borde så klart inte hända men ibland kan visarna sitta som faen.
 

Bruset

Panerai
Mjaäe. Det är många "svarta fält o prickar". Men ett tydligt brott runt sekundvisaren vete tusan. Men visst, så kan det vara.
Inte hundra längre.
Beredd att krypa till korset om det skulle vara så
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej, det där är min klocka.

@Aurum @eriksson850 , det stämmer kanske, kan vara en stump. Men är det inte väldigt konstigt att tappen skulle gå av? Hur skulle det gå till, om det nu inte skulle vara avsiktligt och varför skulle det det?
Det låter ju helt klart klantigt att bakre delen av visaren skulle gått av. Jag har varit med om att någon visare har fått korrigerats för att inte ta i en annan visare vid gång, men det ska till rätt mycket kraft för att bryta av en visare. Kan den ha varit korrigerad?
 
Topp