• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC ref 1818

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej,
Nu har jag gått och ropat in ännu en IWC. Detta är en ref 1818 (tror jag, är nästan säker). Den kom med länk som jag är osäker om det är verkligen hör till.
IMG_3070.JPG


Klockan är 35mm i diameter och i ett väldigt bra skick. Tavla, visare är nästan perfekta. Jag har tytt klockan till tidigt 70-tal men ser sedan att den tydligen sålts mellan åren 1971-1983, se;
http://timerecs.com/inf/21082-rare_...n_for_mens_watch__silver_dial__condition.html

Glaset, som är i väldigt bra skick, är förvånande kupat, men det ser det ut att vara på andra 1818 med. Det passar ganska bra med boettens runda form.
IMG_3067.JPG


Kronan ät tyvärr en anonym utbytes, så det fär jag börja leta efter en riktig med fisken. Inuti sitter det väldigt fina cal 854 1b verket, så det är roligt! Samma som i samtida Ingenieuren och YC.
Lånad bild från nätet, har inte hunnit öppna min ännu;
yacht8541.jpg


Enligt denna katalog från 1980 fanns den med (dock utan IWC emblemet på tavlan).
http://www.gregsteer.net/IWC/Collection/Collection_1980.html
1818t.jpg
Bracelet_Ref_10&11.jpg


Här finns även länken med ser det ut som, ref.10, så den kanske var tillval? Är det någon som vet hur det ligger till? Jag tycket inte länken passar ihop med klockan då länken är borstad och boetten polerad. Länken är riktigt tuff och skulle nog passa bättre på en annan kanske mer 70-tals doftande klossig sak eller en Ingenieur eller Yacht Club.
Jag fick med en extra länkbit samtidigt som den skruvade massiva oysterlänken är på tok för lång! Claspen har den mikrojustering.
IMG_3072.JPG


Någon som kan bidra med info?

//Rozzy

Bonusbilder!:
IMG_3061.JPG
IMG_3064.JPG
IMG_3071.JPG
IMG_3063.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilken höjdare Rozzy

Det är ju långa bandhorn, så en länk gör sig troligen bättre än läder!

Grattis till en vacker dressare!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jäklar vad cool.

Med just den länken! Rätt eller inte.

Imponeras av din klockrena smak och förmåga att nosa upp roliga dealar när det gäller klockköp!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Bra fångst och trevligt skrivet som vanligt från dig Rozzy:)
Riktigt grym IWC!
Utöver det fina skicket och det koola plexit så måste jag säga att länken och låset är stentuffa, gamla IWC loggan ser så där ballt toolig ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul! Det har blivit en del lite billigare vintageur på sistone? Riktigt fint verk och länken var ju kool i sig men känns fel till det uret. Synd IWC inte gjorde fler lite intressantare boetter/tavlor på denna tiden då de håller så hög kvalitet på övrigt.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Svincool, och vilken dome! Länken är stenhård men lirar inte riktigt tycker jag, kanske är det borstningen eller kanske är den snäppet för toolig?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härlig klocka och kul med bra bilder och teknisk information! :)
Tycker inte heller att länken känns helt hundra på den klockan, vad brukar andra köra på sina 1818?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kool! Men länken såg lite lustig ut

Roligt med ett sånt kupat glas på en liten klocka som inte direkt ser ut som en dykare
 

MDRK

Omega
Ägnade sena kvällen åt att googla på ämnet :) Fick samma svar som dig, att länken var ett tillval och att det fanns ett urval av länkar att välja mellan, men att ingen av dessa var ämnad åt någon specifik modell.
Hojta till om du kan tänka dig sälja länken i framtiden. Jag skickade precis in en IWC på service som jag köpt på en nätauktion, fungerade ej när jag fick den (kanske en 854, men det är verkligen en amatörs gissning). Men om den går igång så är jag väldigt intresserad.
ps. Instämmer med föregående inlägg. Den är fantastiskt snygg med rödbrunt läder också.
 
Topp