• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Spitfire eller Pilot?

Vilken flyger högst?


  • Totala väljare
    86

laketwig

Patek
2-Faktor
Trevligt med en tråd i min smak ... :)

Är ju lite part i målet, men för vad det är värt. Båda är snygga, men jag skulle välja en äldre modell, oavsett Spitfire eller svart. Altimeter-datumet är en kul nick till deras flygarv, men jag föredrar ett vanligt datumförnster i alla fall. Då jag har en svart Mark XVI blev valet enkelt när det var dags för en kronograf:

IWC S 2014-03-21.jpg


En helt underbar urtavla som skiftar i färg och djup beroende på hur ljuset faller. 42 mm och givetvis på deras fantastiska länk. Skulle det passa så finns det en identisk men ett par år äldre här:

https://klocksnack.se/threads/iwc-spitfire-iw371705.20811/

A no-brainer ... ;)
 
Jag har kollat alla bilder med lupp! Vad är det jag missar?? Hur fan kan du se var bilden är tagen? Måste få veta!!

Han har EXIF metadata i bilden och då ser man direkt var bilden är tagen.
Så här ser bilden ut i min webbläsare och då klickar man på GPS och får då upp en karta med platsen.
Till Google Chrome heter tillägget EXIF Viewer.
Skärmklipp.JPG
 
Vad man bör tänka på är att man bör vara lite försiktig med EXIF så att man inte underlättar för tjuvar. Man bör således inte ta bilder på sina dyrgripar med påslagen EXIF på sin hemadress och sen lägga ut bilder på forum då det blir lätt för tjuven att hitta en fin klocka t.ex.
Vid det röda krysset på +-5m är bilden tagen.
Skärmklipp 2.JPG
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Vad man bör tänka på är att man bör vara lite försiktig med EXIF så att man inte underlättar för tjuvar. Man bör således inte ta bilder på sina dyrgripar med påslagen EXIF på sin hemadress och sen lägga ut bilder på forum då det blir lätt för tjuven att hitta en fin klocka t.ex.
Vid det röda krysset på +-5m är bilden tagen.
Skärmklipp 2.JPG

Shit vad obehagligt. Bra info! Så hur stänger man av det?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Aha. Tack! Det har varit uppe förut på forumet och jag har för mig att daviden har skrivit att detta skall vara borttaget på bilderna på forumet, eller minns jag fel?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad man bör tänka på är att man bör vara lite försiktig med EXIF så att man inte underlättar för tjuvar. Man bör således inte ta bilder på sina dyrgripar med påslagen EXIF på sin hemadress och sen lägga ut bilder på forum då det blir lätt för tjuven att hitta en fin klocka t.ex.
Vid det röda krysset på +-5m är bilden tagen.
Skärmklipp 2.JPG

Aha. Tack. Har för mig att detta varit uppe förut på forumet och att daviden då meddelat att dessa data skall vara borttagna från bilderna, eller minns jag fel?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Piloten vilken jag själv funderar på köpa mig en.
Med all respekt är tråden nästan två år gammal, och såg även att du bumpat några andra gamla trådar också där du skriver ungefär samma sak:cool:

Önskar dig dock lycka till i sökandet - IWCs flygarkronografer är fantastiskt fina. 3878n (Spitfiren) var den klockan som drog igång klockintresset på riktigt för ett par år sedan.
 

Valjean

Omega
2-Faktor
Jag tycker helt klart piloten, ingen tvekan där.
Dock anser jag själv att Pilot Marx XVII är den snyggaste klockan från IWC, utan chronograf då.
Tycker att chronografen på den kan se lite "grötig" ut. Missta mig inte, men det blir lite mycket på en redan så stilren klocka.
 
Topp