• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Tidsavikkelser, Chronometer disk..

hellbit

Cartier
Jag har en IWC Portuguese 7 day reserve.
Som ni alla vet så chronometer testar inte IWC sina ur. (Det är iofs rätt få av de ”finare” märkena som gör det)
Iom detta så har jag gjort en test på min IWC.
Enligt deras hemsida så accepterar de 0s i negativ avvikelse men upp till 6s fortning per dygn.
Min fortar sig ganska exakt 5 s per dygn oavsett om jag använder den eller om den ligger i sin låda.
Jag vet också att klockor med stor gångreserv ofta avviker lite mer. Min fråga är egentligen ifall 5 sekunder är acceptabelt? Själv bryr jag mig inte men det vore kul att höra andras åsikter.
Vad har ni för avvikelser?

(För att få chronometer stämpeln krävs maximal avvikelse om -4 till +6 sekunder)

Denna info finns ang frågan på IWC´s hemsida. (Texten är skriven av moderator på IWC hemsidan, inte av bolaget självt)

There's nothing wrong with COSC certification, but frankly it is used primarily as a marketing technique by a few mid-priced watch brands to legitimatize themselves with unsophisticated buyers.

Most of the "higher-end" watch brands, which sell for much more than Breitling and Rolex, seldom and sometimes never COSC certify. These brands include:

Patek Philippe (except two or possibly three models in the past 20 years)
Vacheron Constantin
Audemars Piguet (I think they have one lower-priced --for them- model they now certify)
Breguet
Blancpain (possibly one model as an exception about 5 years ago)
Jaeger LeCoultre

All of these brands, and many more, are considered superior, or at least at higher average price points, than the two you mention. There are virtually no $100,000 watches COSC certified. Rather, COSC is used by a few companies --the two you mentioned especially-- to legitimatize themselves to newbies in the 2000-6000 USD market.

COSC is OK --the watches are tested and there's nothing wrong with the results (event though the movements are tested uncased and all watches change "accuracy'" over time). IWC has more stringent standards (see "faq") but the real issue is totally different. And actually whether a watch is +3 or +7 seconds a day fast really has zero to do with quality, artisanship or even practicality of use,
 

john b

Rolex
Tycker din klocka verkar gå bra!

Jag är personligen helt ointresserad av COSC utan ser det mest som marknadsföring.
T ex det att COSC inte testar urverk när de är monterade i boetten stör mig lite. Vet inte varför iofs.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Du har ju svarat på din egen fråga redan? Om IWC säger 0 - 6s och din går 5s?

Sen är den där moderatorn ute och cyklar en del.
 

hellbit

Cartier
Du har ju svarat på din egen fråga redan? Om IWC säger 0 - 6s och din går 5s?

Sen är den där moderatorn ute och cyklar en del.
sant men samtidigt nyfiken på ifall det är en rätt vanlig avvikelse. Vad jag menar är att det kanske är så att de flesta chronometer cert endast går tex 1 eller 2 S fel. Det finns ju ett spann på -4 till + 6 S på chronometer klockor men man vet ju aldrig var merparten ligger.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill bara besserwissa och nämna att du inte utfört något COSC-test på din klocka. Eller har du testat den i 5 positioner och i två olika temperaturer?

Det låter som att den går bra! Utmaningen för en klocka är inte att klara ett test,exempelvis COSC, utan att hålla bra tidhållning på handleden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
sant men samtidigt nyfiken på ifall det är en rätt vanlig avvikelse. Vad jag menar är att det kanske är så att de flesta chronometer cert endast går tex 1 eller 2 S fel. Det finns ju ett spann på -4 till + 6 S på chronometer klockor men man vet ju aldrig var merparten ligger.
Det går inte att säga var merparten ligger eftersom så många olika klockor testas. (Och som sagt, tester är en sak, verklighet en annan).
 

hellbit

Cartier
Vill bara besserwissa och nämna att du inte utfört något COSC-test på din klocka. Eller har du testat den i 5 positioner och i två olika temperaturer?

Det låter som att den går bra! Utmaningen för en klocka är inte att klara ett test,exempelvis COSC, utan att hålla bra tidhållning på handleden.
Helt sant!
Jag har mätt under en vecka och på dagarna har den varit på handen och på nätterna i 3 olika ställningar. (På sidan, upp och ned samt på plats i boxen. Varje dag har det ökat med i princip exakt 5 s.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt sant!
Jag har mätt under en vecka och på dagarna har den varit på handen och på nätterna i 3 olika ställningar. (På sidan, upp och ned samt på plats i boxen. Varje dag har det ökat med i princip exakt 5 s.
Det finns många tester som är strängare än COSC, bland annat PP (1000 timmar?), Zenith och GS. GS-klockorna testas även i det sjätte positionen (kl12 upp), vilken sägs vara den svåraste positionen, samt i ytterligare en temperatur.

COSC är överskattat, precis som john b säger. Det är däremot en bra indikation på vad man kan förvänta sig i mellanklass-segmentet (vilket också sagts). Många mindre tillverkare är oklara med vilken grad av urverk de använder (exempelvis Sinn) och kan COSC vara en fördel.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det finns många tester som är strängare än COSC, bland annat PP (1000 timmar?), Zenith och GS. GS-klockorna testas även i det sjätte positionen (kl12 upp), vilken sägs vara den svåraste positionen, samt i ytterligare en temperatur.

COSC är överskattat, precis som john b säger. Det är däremot en bra indikation på vad man kan förvänta sig i mellanklass-segmentet (vilket också sagts). Många mindre tillverkare är oklara med vilken grad av urverk de använder (exempelvis Sinn) och kan COSC vara en fördel.


Jaeger LeCoultre har också 1000 timmar :)
 

Maverick

Omega
Kanske en omotiverad bump, men men...

Jag har en IWC-kronograf som jag köpte begagnad hos en dealer i våras (köpt ny hos AD jan 2012). I början mätte jag upp -35 sek/vecka. Imorse när jag skulle ge klockan lite måndagsbensin och ställa in den märkte jag att den bara dragit sig -20 sek senaste veckan. Någon som stött på detta, att tidavvikelsen ändras och går åt "rätt" håll? Kan det vara så att den legat still länge i butik och att den efter några månader mer eller mindre konstant aktivitet börjar gå bättre? (Nu är ju inte 35 sek/vecka dåligt heller.)
 
Topp