• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC-trippeln fullbordad (igen ... ) [paketöppning]

laketwig

Patek
2-Faktor
Ni vet den där gnagande olustkänslan som det är svårt att sätta fingret på orsaken till. Jag har haft den ända sen jag i somras (i ett anfall av förvirring) sålde min IWC Spitfire-kronograf. Jag menar, hur kunde jag göra mig av med den här: :facepalm:
IWC S 2015-09-05.jpg


Jag försökte direkt dämpa olusten med den nya Sjöö & Sandström Worldtimern, men efter ett par veckor insåg jag att det inte hjälpte, så den åkte ut:
SS 2016-07-02 (blixt 3).jpg


Som tur var dök det omgående upp ett objekt som i alla fall kunde hålla olusten i schack ett tag, dvs en TAG Heuer Aquaracer med den fantastiska blåa urtavlan:
TAG H 2016-07-29 1.jpg


En riktigt trevlig klocka från ett märke som tyvärr inte står så högt i kurs här på forumet som det förtjänar. Den fungerade utmärkt som surrogat ända fram till julledigheten. När jag inte behövde tänka på jobbet under en tid kom olustkänslorna smygandes tillbaka. En veckas intensivt klocksurfande kan ha haft något med det hela att göra också. ;)

Tyvärr kom jag inte fram till något som permanent kunde åtgärda problemet. Sniffade lite på en Tudor Black Bay som jag varit sugen på länge, men det kändes inte helt rätt heller. Samma med en Sinn 556i, som jag säkert kommer att äga någon gång i framtiden. Jag gick med andra ord in i 2017 med kvarvarande olustkänslor.

I söndags föll jag till föga för en av dom som erbjudit sig att köpa min Aquaracer när jag var klar med den. Den hade gjort god tjänst i ett halvår men var inte en permanent lösning på mitt problem. När jag sen kom hem från jobbet i måndags och som vanligt kollade igenom Säljes stirrade äntligen vägen till förnyat välbefinnande på mig. Ett par PM fram och tillbaka så var saken klar.

Mina damer och herrar, möt min IWC Aquatimer Chronograph, bättre än Prozac! :D
IWC A - Front.jpg


Jag har länge varit sugen på en Aquatimer av lite äldre modell, men sen jag sålde Spitfiren har jag även saknat en kronograf i samlingen. Helt plötsligt löste sig båda bristerna i en och samma klocka.

Kort teknisk information:
Ref: IW371928
Diameter: 42 mm
Tjocklek: 13,4 mm
Boett: Med ett litet undantag, borstat stål
Armband: Borstat stål, med IWC’s genialiska system för justering av länken
Glas: Platt safir med dubbelsidig AR
Urverk: IWC calibre 79320 (IWC-modifierat Valjoux 7750)
Gångreserv: 44 timmar (ej kollat mitt ex än)
Vattenskydd: 12ATM/120m (skruvad krona)
Komplikationer: Dag-/Datumvisning samt kronograf som kan användas under vatten
Bezel: Intern, som justeras med kronan som är inbyggd i den nedre pushern

Lite mera bilder efter dessa torra fakta:
IWC A - Front (ljus).jpg

IWC A - Snett från sida.jpg

IWC A - Sida.jpg

IWC A - Länk.jpg

IWC A - Länklås.jpg

IWC A - Kronor.jpg


Är givetvis helnöjd med att äntligen ha fullbordat IWC-trippeln igen, den här gången med en Aquatimer, precis som det var planerat från början.
IWC A - Trippel.jpg


Nu mår jag äntligen bra igen ... :happyhappy::happyhappy::happyhappy:
 
Ni vet den där gnagande olustkänslan som det är svårt att sätta fingret på orsaken till. Jag har haft den ända sen jag i somras (i ett anfall av förvirring) sålde min IWC Spitfire-kronograf. Jag menar, hur kunde jag göra mig av med den här: :facepalm:
IWC S 2015-09-05.jpg


Jag försökte direkt dämpa olusten med den nya Sjöö & Sandström Worldtimern, men efter ett par veckor insåg jag att det inte hjälpte, så den åkte ut:
SS 2016-07-02 (blixt 3).jpg


Som tur var dök det omgående upp ett objekt som i alla fall kunde hålla olusten i schack ett tag, dvs en TAG Heuer Aquaracer med den fantastiska blåa urtavlan:
TAG H 2016-07-29 1.jpg


En riktigt trevlig klocka från ett märke som tyvärr inte står så högt i kurs här på forumet som det förtjänar. Den fungerade utmärkt som surrogat ända fram till julledigheten. När jag inte behövde tänka på jobbet under en tid kom olustkänslorna smygandes tillbaka. En veckas intensivt klocksurfande kan ha haft något med det hela att göra också. ;)

Tyvärr kom jag inte fram till något som permanent kunde åtgärda problemet. Sniffade lite på en Tudor Black Bay som jag varit sugen på länge, men det kändes inte helt rätt heller. Samma med en Sinn 556i, som jag säkert kommer att äga någon gång i framtiden. Jag gick med andra ord in i 2017 med kvarvarande olustkänslor.

I söndags föll jag till föga för en av dom som erbjudit sig att köpa min Aquaracer när jag var klar med den. Den hade gjort god tjänst i ett halvår men var inte en permanent lösning på mitt problem. När jag sen kom hem från jobbet i måndags och som vanligt kollade igenom Säljes stirrade äntligen vägen till förnyat välbefinnande på mig. Ett par PM fram och tillbaka så var saken klar.

Mina damer och herrar, möt min IWC Aquatimer Chronograph, bättre än Prozac! :D
IWC A - Front.jpg


Jag har länge varit sugen på en Aquatimer av lite äldre modell, men sen jag sålde Spitfiren har jag även saknat en kronograf i samlingen. Helt plötsligt löste sig båda bristerna i en och samma klocka.

Kort teknisk information:
Ref: IW371928
Diameter: 42 mm
Tjocklek: 13,4 mm
Boett: Med ett litet undantag, borstat stål
Armband: Borstat stål, med IWC’s genialiska system för justering av länken
Glas: Platt safir med dubbelsidig AR
Urverk: IWC calibre 79320 (IWC-modifierat Valjoux 7750)
Gångreserv: 44 timmar (ej kollat mitt ex än)
Vattenskydd: 12ATM/120m (skruvad krona)
Komplikationer: Dag-/Datumvisning samt kronograf som kan användas under vatten
Bezel: Intern, som justeras med kronan som är inbyggd i den nedre pushern

Lite mera bilder efter dessa torra fakta:
IWC A - Front (ljus).jpg

IWC A - Snett från sida.jpg

IWC A - Sida.jpg

IWC A - Länk.jpg

IWC A - Länklås.jpg

IWC A - Kronor.jpg


Är givetvis helnöjd med att äntligen ha fullbordat IWC-trippeln igen, den här gången med en Aquatimer, precis som det var planerat från början.
IWC A - Trippel.jpg


Nu mår jag äntligen bra igen ... :happyhappy::happyhappy::happyhappy:

Vad skönt för dig @laketwig Fin trippel också!
 
Topp