• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gummo

Joker
2-Faktor
Tänkte dela med mig från ett väldigt trevligt event som gick av stapeln igår och som jag och min synnerligen gode vän @Miller blev inbjudna till.
01.jpg


NK-Juvelsalong tillsammans med IWC bjöd in till en Watchmaking Masterclass på Studio Franzén i Stockholm. Vi var åtta klockintresserade som under kvällen skulle plocka isär och sätta ihop ett urverk under vägledning av IWCs Master Watchmaker Christian Bresser.

Under kvällen fanns också Sascha Van Lieshout och Annemiek Rouwen från IWC med visade klockor tillsammans med Sabina (butikschef) och Martin (klocksäljare) från Juvelsalongen.
1.jpg

Jag flög på urmakarmästaren Christian och knep ett wristhot på hans väldigt limiterade Big Pilot Perpetual Calender i guld. De andra deltagarna såg lite förskrämda ut så jag lät dem ha sina klockor ifred.
IMG_8907.JPG

Innan vi satte igång fick vi en bubbel och en Foie Gras Macaron och sen följde en bra teoretisk genomgång hur en mekaniska klocka fungerade som till och med jag kunde följa med i. Tyvärr är allt som bortblåst idag men jag har bilder på gåslevern:
2.jpg


Med viss nervositet slog jag och @Miller oss ner och bredvid varandra vid de framlagda boxarna.
3.jpg

4.jpg

WTF! Vem tar med en Tudor till ett IWC-event?
IMG_8911.JPG

Som vanligt var jag tvungen att fråga Miller om vi skulle köra Masterclass med eller utan överfall. ”Med, alltid med…” Det betyder att man när som helst får anfalla sin mottävlare för att försvåra för dem. Tänk Cato i Rosa Pantern filmerna.

Den trevliga stämningen och de fina lokalerna la dock viss sordin på vår kampvilja. Christian Bresser sa dessutom att vi skulle göra alla moment tillsammans och vänta tills alla deltagare var klara innan vi påbörjade nästa moment.

Mycket pedagogiskt och metodiskt fick vi vägledning genom powerpointbilder i hur vi skulle plocka isär och sen sätta ihop delar av ett verk.
IMG_8917.JPG
5.jpg

Verket var ett ett redigt IWC cal. 98200 på hela 37,8mm.

7.jpg


Förstår nu lite vad @eriksson850 gnällde om när han petade i frugans minimala Juvenia där hela klockan hade en diameter på 10mm.
8.jpg

Miller sprätter urverksdelar med sin Spitfire.
9.jpg
10.jpg

Christian Bresser gjorde sitt bästa att som en gammal slöjdlärare skrämma upp alla om hur kraften i fjädern kan skjuta iväg delar och göra oss blinda om vi inte var försiktiga. Dels ville han nog att vi inte skulle sabba verken för mycket och dels ville han nog få urmakaryrket att framstå som lite farligt och macho. I vilket fall blev jag rädd när skruvar och delar började flyga från min bänkgranne Miller när han högg in i verket.
11.jpg
12.jpg

Samtidigt som jag försökte lyssna på Christian och hålla ordning på mina korvfingrar blev jag sparkad under bordet, psykad med tusen frågor och retad av Miller som försökte komma före i varje moment.

Kan bara säga att i slutänden var det han alla i gruppen väntade på när han letade en borttappad skruv.
Här får vi en tillsägelse av Christian att lugna ner oss samtidigt som han visar hur jag ska hålla ner bryggorna med en läderklädd Bergeonpinne istället för mina svettiga fingrar. Som ni ser så kör han dubbelpipigt med feta guldkronografer :)
13.jpg


Även om det var ett enkelt, stort verk och vi inte demonterade balansen så var det ändå en skön tillfredsställelse att se att allt snurrade när jag satt ihop alla delar! Alla i gänget klarade det bra förutom några som som tappade bort ett par skruvar. Host, host…
14.jpg


Här tickar klockan efter ihopmontering:

http://sendvid.com/dsava7r3

Sjukt kul var det :)

Stay tuned for part 2. Fine dining och klockprovning…
 

Bilagor

  • 6.jpg
    6.jpg
    110 KB · Visningar: 49
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Part 2.

Efter workshopen var det middag. Studio Franzén är ett utvecklings- och innovationskök där kockarna provar fram nya rätter som de testar. Då och då kan man boka bord och de tar även emot grupper för event.

16.jpg

Kött på lagring!
15.jpg



Förrätt var långbakad torsk med smörsås, sjögräsolja och kaviar. Grymt god!

17.jpg
18.jpg


Mellanrätt var gratinerade löksoppa med mandel och lakrikts.
19.jpg


Huvudrätten var fingris som blivit ”lagrad” i fem veckor innan kärleksfull tillagning med nån sorts pumpakräm. Fantastisk gott. I ett kort ögonblick så försvann nästan tankarna på de fina klockorna som vi skulle få prova efter middagen.
17.1.jpg



Efterrätten var sorbet med jasmineemulsion och rädisor. En lite chock för mig som helst vill ha stora mängder choklad till efterrätt! Sorbet med beskt jasminte är inte riktigt min grej men smaklökarna vande sig och sista tuggan var riktigt god.

17.2.jpg

Allright! Snabb undanröjning av borden och fram med godsakerna. Först ut är de lite rimliga klockorna, både storleksmässigt och plånboksmässigt. I sanningens namn så dök vi på de stora komplikationsmonstret i platina (Portuguese Grande Complication 3776) men så här i efterhand ska jag försöka framstå som lite sansad. Inget IWC-event utan pilotklockor!

Här en clean Mark XVIII 3270 på länk.

20.jpg


Två hårda svartbehandlade TopGun piloter ref nr 5020 och 3890.
21.jpg


Sen en Pilot Mark XVIII ”Le Petit Prince” ref 3270:
22.jpg


Allright. Sen var det Portuguese-bonanza! 1930 var det två portugisiska affärsmän som beställde armbandsur som skulle ha samma exakthet som den tidens marinkronometrar. IWC tog fickursverket cal.74 och tillverkade en boett för armbandsur och det första stora armbandsuret lämnade fabriken. 1993 relanserades modellen i en limiterade upplaga och har sedan dess populär.

Till minne av de gamla portugiserna gör IWC ett gäng stadig pjäser! De går åt mycket guld, och de går att fylla med många komplikationer. Det här är klockor för de som inte är rädda att det putar lite under manchetten och när man vet bakgrunden så har det sin charm.
Rödguld minute repeater! Ref 5449, en helt underbar sak som låter som en lite kyrkklocka på armen.

23.jpg


Tourbillion och i rosé någon? Ref 5046.
24.jpg


Handvevad Tourbillion ref 5463.
25.jpg



Perpetual Calender ref. 5033 i rödguld och roséguld ref 5034
26.1.JPG
26.jpg



Coolast var ändå Portuguese Grande Complication 3776 ! Extra allt vad gäller komplikationer och kommer med en redigt tung platinaboett. Så om ni har runt två miljoner att spendera på klockor tycker jag in ska slå till!

27.jpg


http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW3776/


En stolt Gummo som efter avklarad ”Watchmaking Masterclass” med de här klockorna faktiskt tycker det känns helt rimligt att ha en 45mm finkronograf i ädelmetall på armen!


28.jpg

That´s it folks!

Stort tack till Bojana från Juvelsalongen för inbjudan! Tack Sabina och Martin från NK-Juvelsalong samt Sacha, Christian och Annemiek från IWC för en mycket trevlig kväll. Och inte att förglömma tack @Miller som tipsade mig!

Just fan! Höll på att glömma! Den som lägger upp skönaste bilden på sin IWC-samling eller sin IWC-klocka här i tråden får en liten present ur goodiebagen vi fick med oss :) Jag är självklart mutbar domare och ni har till söndag kl21 på er posta nåt riktigt stilig!
 
Senast ändrad:

Josef B

Bestraffaren
Tänkte dela med med lite från ett väldigt trevligt event som gick av stapeln igår och som jag och min synnerligen gode vän @Miller blev inbjudna till.
01.jpg


NK-Juvelsalong tillsammans med IWC bjöd in till en Watchmaking Masterclass på Studio Franzén i Stockholm. Vi var åtta klockintresserade som under kvällen skulle plocka isär och sätta ihop ett urverk under vägledning av IWCs Master Watchmaker Christian Bresser.

Under kvällen fanns också Sascha Van Lieshout och Annemiek Rouwen från IWC med visade klockor tillsammans med Sabina (butikschef) och Martin (klocksäljare) från Juvelsalongen.
1.jpg

Jag flög på Christian och knep ett wristhot på hans väldigt limiterade Big Pilots Perpetual Calender i guld.
IMG_8907.JPG

Innan vi satte igång fick vi en bubbel och en Foie Gras Macaron och sen följde en bra teoretisk genomgång hur en mekaniska klocka fungerade som till och med jag kunde följa med i. Tyvärr är allt som bortblåst idag men jag har bilder på gåslevern:
2.jpg


Med viss nervositet slog jag och @Miller oss ner och bredvid varandra vid de framlagda boxarna.
3.jpg

4.jpg

WTF! Vem tar med en Tudor till ett IWC-event?
IMG_8911.JPG

Som vanligt var jag tvungen att fråga Miller om vi skulle köra Masterclass med eller utan överfall. ”Med, alltid med…” Det betyder att man när som helst får anfalla sin mottävlare för att försvåra för dem. Tänk Cato i Rosa Pantern filmerna.

Den trevliga stämningen och de fina lokalerna la dock viss sordin på vår kampvilja. Christian Bresser sa dessutom att vi skulle göra alla moment tillsammans och vänta tills alla deltagare var klara innan vi påbörjade nästa moment.

Mycket pedagogiskt och metodiskt fick vi vägledning genom powerpointbilder i hur vi skulle plocka isär och sen sätta ihop delar av ett verk.
IMG_8917.JPG
5.jpg

Verket var ett ett redigt IWC cal. 98200 på hela 37,8mm.

7.jpg


Förstår nu lite vad @eriksson850 gnällde om när han petade i frugans minimala Juvenia där hela klockan hade en diameter på 10mm.
8.jpg

Miller sprätter urverksdelar med sin Spitfire.
9.jpg
10.jpg

Christian Bresser gjorde sitt bästa att som en gammal slöjdlärare skrämma upp alla om hur kraften i fjädern kan skjuta iväg delar och göra oss blinda om vi inte var försiktiga. Dels ville han nog att vi inte skulle sabba verken för mycket och dels ville han nog få urmakaryrket att framstå som lite farligt och macho. I vilket fall blev jag rädd rädd när skruvar och delar började flyga från min bänkgranne Miller när han högg in i verket.
11.jpg
12.jpg

Samtidigt som jag försökte lyssna på Christian och hålla ordning på mina korvfingrar blev jag sparkad under bordet, psykad med tusen frågor och retad av Miller som försökte komma före i varje moment.

Kan bara säga att i slutänden var det han alla i gruppen väntade på när han letade en borttappad skruv.
Här får vi en tillsägelse av Christian att lugna ner oss samtidigt som han visar hur jag ska hålla ner bryggorna med en läderklädd Bergeonpinne istället för mina svettiga fingrar. Som ni ser så kör han dubbelpipigt med feta guldkronografer :)
13.jpg


Även om det var ett enkelt, stort verk och vi inte demonterade balansen så var det ändå en skön tillfredsställelse att se att allt snurrade när jag satt ihop alla delar! Alla i gänget klarade det bra förutom några som som tappade bort ett par skruvar. Host, host…
14.jpg


Här tickar klockan efter ihopmontering:

http://sendvid.com/dsava7r3

Sjukt kul var det :)

Stay tuned for part 2. Fine dining och klockprovning…
Mycket trevligt, @Gummo!

Fick du svar på fejkbanden? :D
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Part 2.

Efter workshopen var det middag. Studio Franzén är ett utvecklings- och innovationskök där kockarna provar fram nya rätter som de testar. Då och då kan man boka bord och de tar även emot grupper för event.

16.jpg

Kött på lagring!
15.jpg



Förrätt var långbakad torsk med smörsås, sjögräsolja och kaviar. Grymt god!

17.jpg
18.jpg


Mellanrätt var gratinerade löksoppa med mandel och lakrikts.
19.jpg


Huvudrätten var fingris som blivit ”lagrad” i fem veckor innan kärleksfull tillagning med nån sorts pumpakräm. Fantastisk gott. I ett kort ögonblick så försvann nästan tankarna på de fina klockorna som vi skulle få prova efter middagen.
17.1.jpg



Efterrätten var sorbet med jasmineemulsion och rädisor. En lite chock för mig som helst vill ha stora mängder choklad till efterrätt! Sorbet med beskt jasminte är inte riktigt min grej men smaklökarna vande sig och sista tuggan var riktigt god.

17.2.jpg

Allright! Snabb undanröjning av borden och fram med godsakerna. Först ut är de lite rimliga klockorna, både storleksmässigt och plånboksmässigt. I sanningens namn så dök vi på de stora komplikationsmonstret i platina (Portuguese Grande Complication 3776) men så här i efterhand ska jag försöka framstå som lite sansad. Inget IWC-event utan pilotklockor!

Här en clean Mark XVIII 3270 på länk.

20.jpg


Två hårda svartbehandlade TopGun piloter ref nr 5020 och 3890.
21.jpg


Sen en Pilot Mark XVIII ”Le Petit Prince” ref 3270:
22.jpg


Allright. Sen var det Portuguese-bonanza! 1930 var det två portugisiska affärsmän som beställde armbandsur som skulle ha samma exakthet som den tidens marinkronometrar. IWC tog fickursverket cal.74 och tillverkade en boett för armbandsur och det första stora armbandsuret lämnade fabriken. 1993 relanserades modellen i en limiterade upplaga och har sedan dess populär.

Till minne av de gamla portugiserna gör IWC ett gäng stadig pjäser! De går åt mycket guld, och de går att fylla med många komplikationer. Det här är klockor för de som inte är rädda att det putar lite under manchetten och när man vet bakgrunden så har det sin charm.
Rödguld minute repeater! Ref 5449, en helt underbar sak som låter som en lite kyrkklocka på armen.

23.jpg


Tourbillion och i rosé någon? Ref 5046.
24.jpg


Handvevad Tourbillion ref 5463.
25.jpg



Perpetual Calender ref. 5033 i rödguld och roséguld ref 5034
26.1.JPG
26.jpg



Coolast var ändå Portuguese Grande Complication 3776 ! Extra allt vad gäller komplikationer och kommer med en redigt tung platinaboett. Så om ni har runt två miljoner att spendera på klockor tycker jag in ska slå till!

27.jpg


http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW3776/


En stolt Gummo som efter avklarad ”Watchmaking Masterclass” med de här klockorna faktiskt tycker det känns helt rimligt att ha en 45mm finkronograf i ädelmetall på armen!


28.jpg

That´s it folks!

Stort tack till Bojana från Juvelsalongen för inbjudan! Tack Sabina och Martin från NK-Juvelsalong samt Sacha, Christian och Annemiek från IWC för en mycket trevlig kväll. Och inte att förglömma tack @Miller som tipsade mig!

Just fan! Höll på att glömma! Den som lägger upp skönaste bilden på sin IWC-samling eller sin IWC-klocka här i tråden får en liten present ur goodiebagen vi fick med oss :) Jag är självklart mutbar domare och ni har till söndag kl21 på er posta nåt riktigt stilig!
Störtskönt @Gummo! En 5033 vill jag ha.
 

Greven

Audemars
Trevligt initiativ. Underhållande skrivet. Bra bilder! Tack för läsningen, muntrationerna samt dregelbilder på klockmums!
 

Simpatico

Rolex
Vilken kväll.
Tackar och bockar för all info samt bilder.
Rediga pjäser dom där portugiserna.
Har lite dåligt med 2 mille som ligger och flyter i klockbudgeten så hoppar den.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra där @Gummo, hade gärna bytt plats med dig, för det såg riktigt inbjudande ut! Och jätte kul att du delar med dig mannen ;)!

Slänger in några bilder på min UTC 3251-001.
DSC_8810_zps934476f1.jpg
DSC_8808_zps8f6e80f9.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul! Trevligt skrivet och bra bilder, uppskattar när dessa event inte bara försvinner i cyberspace utan att man får smygtitta. Ser ut att ha farit en kanonkväll.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för ett urtrevligt :D reportage!
:)
Tack!
Kul reportage, väntar på fortsättningen :)
Tack du :) Fortsättningen, menar du efterfesten? Det är två delar ovan ju:)
Störtskönt @Gummo! En 5033 vill jag ha.
Köp! Den är fin. Tar lite plats men är stilig och skäms inte för sig:)
Trevligt initiativ. Underhållande skrivet. Bra bilder! Tack för läsningen, muntrationerna samt dregelbilder på klockmums!
Thanks!
Vilken kväll.
Tackar och bockar för all info samt bilder.
Rediga pjäser dom där portugiserna.
Har lite dåligt med 2 mille som ligger och flyter i klockbudgeten så hoppar den.
Tack! Japp, inga dåliga rovor. Men som sagt när man vet historien bakom som fattar man grejen lite mer. Men man får inte va alltför blyg med en sån på armen.
Bra där @Gummo, hade gärna bytt plats med dig, för det såg riktigt inbjudande ut! Och jätte kul att du delar med dig mannen ;)!

Slänger in några bilder på min UTC 3251-001.
DSC_8810_zps934476f1.jpg
DSC_8808_zps8f6e80f9.jpg
Thanks man!
Sprödbakat knäcke med slingrig rand av kaviar.
image.jpg
Fint! Lite gräslök på det där så:)
Bästa rapporten.
Tack @Gummo!
Inte för att jag har en chans att vinna men jag har en IWC iaf ;)
IMG_20161026_095035.jpg
Tack @Pappi ! Du har lite större chans än de andra i kraft av din ålder och visdom:)
:)
Vilket event. Kul att du delar med dig.
Sen är det en fröjd att läsa när det är lite humor inblandat.

Mer sånt :)
Tacktack!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Väldigt trevligt skrivet! Och kul arrangemang - det skulle man gärna varit med på!

...älskar dessutom PowerPoint.

Har ju ingen IWC - men kan lägga en bild på nåt med anknytning (mötte Lassie typ): du visade ju en Petit Prince - ni vet han som skrev den, St Exupéry (skön snubbe förresten - kolla upp honom - bara en sån grej som att vägra landa sitt stridsplan och istället cirkla i någon timme för att man precis håller på att läsa ut en roman/skriva en novell i luften) - här är flygmasken han hade på sig när han blev nedskjuten av tyskarna och en modell av hans F5 (variant av ett AV2s coolaste plan P-38 Lightning) - från hans familjs slott i somras:

image.jpeg


Lassie.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Skön kväll ni måste haft.
/j
Mycket skön!
Väldigt trevligt skrivet! Och kul arrangemang - det skulle man gärna varit med på!

...älskar dessutom PowerPoint.

Har ju ingen IWC - men kan lägga en bild på nåt med anknytning (mötte Lassie typ): du visade ju en Petit Prince - ni vet han som skrev den, St Exupéry (skön snubbe förresten - kolla upp honom - bara en sån grej som att vägra landa sitt stridsplan och istället cirkla i någon timme för att man precis håller på att läsa ut en roman/skriva en novell i luften) - här är flygmasken han hade på sig när han blev nedskjuten av tyskarna och en modell av hans F5 (variant av ett AV2s coolaste plan P-38 Lightning) - från hans familjs slott i somras:

image.jpeg


Lassie.
Thanks!!! Läste precis boken och kollade den animerade filmen med kidsen. Hade noll koll på honom däremot! Tack:)
Grymt! Tack för att du delar!
Tacktack!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Lysande rapport, Gummo!! När lyckades du ta alla de där fina bilderna? Var det när jag försökte hitta skruven, som du hade slarvat bort för mig?
Tack du och tack för trevligt sällskap! Som sagt, det blev ju en del väntetided tid för fotografering medan vissa deltagare fibblade runt :)
 
Senast ändrad:

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Rackarns trevligt reportage @Gummo :). Har tyvärr ingen IWC kvar att visa, men jag vet att åtminstone två lever vidare på forumet ;).
Tack för härlig läsning.
 
Topp