• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC

jonasz

Basic
2-Faktor
Hejsan!
Fick denna av min far. Trots sitt lite skamfilade yttre tickar den på fint och startar direkt när man hanterar den. Har inte mätt upp tidhållningen dock.
Skulle vara roligt att snygga till den lite. Vad kan man göra? Har funderat på byte av glas och ett tjusigt läderarmband. Finns något annat att göra?

Skulle också vara roligt att veta lite om den. Pappa är enda ägaren och enligt garantibeviset är det "Style no 8046". Den är uttagen 23/4 -66 hos Lilla Urmakeriet i Kristinehamn.
20190811_185030.jpg
20190811_184949.jpg
20190811_182359.jpg
20190811_182258.jpg

Kul med en familjeklenod. Glaset kan du putsa med tandkräm som steg 1 och kromglans som steg 2. Om du sedan planerar att använda den regelbundet så skulle verket må bra av en service.

Kul med en familjeklenod. Glaset kan du putsa med tandkräm som steg 1 och kromglans som steg 2. Om du sedan planerar att använda den regelbundet så skulle verket må bra av en service.
Tack för svar!
Tandkräm och Autosol(?) ska testas! Nu har jag burit den något dygn och det verkar som den saktat sig ca 1 min på den tiden. Klockan har varit oanvänd i 30-40 år, kan det hända att den repar sig med lite användande eller är det service som gäller? Jag är helt ny på detta med vintage och har aldrig lämnat in en klocka. Var rekommenderas man vända sig för detta i Karlstad med omnejd?

Tack för svar!
Tandkräm och Autosol(?) ska testas! Nu har jag burit den något dygn och det verkar som den saktat sig ca 1 min på den tiden. Klockan har varit oanvänd i 30-40 år, kan det hända att den repar sig med lite användande eller är det service som gäller? Jag är helt ny på detta med vintage och har aldrig lämnat in en klocka. Var rekommenderas man vända sig för detta i Karlstad med omnejd?
Vet inte om den repar sig, troligen inte. Det sliter på verket att använda den så långt efter senaste service. Inte som om det vore en bil förstås, men ändå. Kan inte Karlstads urmakare tyvärr. Kanske @hook har någon att rekommendera?

Fin klocka som jag tycker förtjänar en service, dock utan polering av boett då detta ej brukar vara populärt i vintagesammanhang samt att det är din fars report vilket också är kul. Ett läderband på det med orginalspännet som finns i boxen har du en riktigt trevlig klocka som förtjänar att vandra vidare neråt i generationerna!

Såhär ser den ut efter ca 30 s putsning med Colgate. I mitt tycke ser det finfint ut men vad säger experterna?
20190820_222902.jpg
20190820_222854.jpg
20190820_222828.jpg
Otroligt vacker klocka, men som sagts tidigare är en service att rekommendera. Om den går ok nu så kommer servicen inte att bli så dyr. Då räcker det med tvätt av verkdelarna och olja. Sedan ska du gärna byta till ett läder (som du kan montera spännet på), så sliter inte länken på boetten.

Otroligt vacker klocka, men som sagts tidigare är en service att rekommendera. Om den går ok nu så kommer servicen inte att bli så dyr. Då räcker det med tvätt av verkdelarna och olja. Sedan ska du gärna byta till ett läder (som du kan montera spännet på), så sliter inte länken på boetten.
Tackar, ett band blir det till att börja med. :)

Tillbaka
Topp