• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC

J83

Omega
Hej mina vänner!

Jag testade en flock IWC-klockor för ett tag sedan. Ett väldigt trevligt besök i deras nya butik i London, rekomenderas verkligen om man har vägarna förbi!
image.jpeg

Härlig grå nyans på portuguese chrono Classic 3904.
image.jpeg

Schysst i vitt också, men den gråa vann för min del...
image.jpeg

image.jpeg

Handjagad, 8 dagars pr, ref 5102, riktigt clean och enkel, min favorit portuguese!
image.jpeg

Sen kände jag på den nya (iaf för mig, hade inte sett den innan...) Portuguese annual calender, ref 5035. Automatisk, med en veckas pr. Kanske inte helt min tekopp, upplever den som lite rörig. Men tavlan är vass i härlig blå färg!
image.jpeg

Testade en del annat godis också, ett par olika ingenjörer bland annat.
IWC är verkligen ett märke som växer på mig!
Och för att tjata lite, gå förbi deras butik på New Bond street om möjlighet ges! Riktigt trevligt! Jag hade med mig min vackra fru som även hon hade en trevlig stund och tyckte "att den där klockaffären faktiskt va helt ok". Inget dåligt betyg!:D
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    84.6 KB · Visningar: 71
  • image.jpeg
    image.jpeg
    124.4 KB · Visningar: 74

klak

Omega
Vajjert!
Hur var ingenjören? Vilken färg på urtavlan provade du och några reflektioner gällande det?
 

J83

Omega
Vajjert!
Hur var ingenjören? Vilken färg på urtavlan provade du och några reflektioner gällande det?
Den vanliga 3239 i svart är ju fin såklart. Påminner mkt om min seadweller, fast något lägre. Helt klart en skarp "sub-utmanare"! Sen testade jag en lite större ingenjör i titan som va riktigt tuff! Tror den va 46 mm och med "carbon-tavla". Såg stor ut, men satt bra och väldigt skönt! Försäljaren hade liknande i svart. Kommer inte ihåg ref. Har tyvärr ingen bild på den
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De nya MARK-klockorna provade jag för någon vecka sedan. Inte omöjligt att det är de tråkigaste klockorna jag någonsin provat. Satan vilken tråkig boett.
 

ChumpTime

Panerai
Var själv inne på IWC flagship i NYC och klämde lite på evighetskalendrar. Väldigt stor butik med bl.a en siderale Scafusia utställd och Tribeca film festival special editions till salu.
image.jpeg

Ref. 503302. Storleken är lite avskräckande (44,2mm och 15,3mm hög) men de nya kortare bandhornen gör att de sitter okej även på mina smala handleder.
 

Mackan.

Omega
Min första riktiga klocka, som jag handlade för några veckor sedan, blev en Mark XVIII "Le Petit Prince", supernöjd! Det är möjligt att märket är mer "modemärke" än andra märken och att man kan få samma kvalitet för halva priset, som vissa säger. Så visst, lite marknadsföringsjobb ligger säkerligen bakom succén och jag är kanske lite påverkad utav det.

Dock gillar jag modellerna skarpt och gillar att ha något som inte "alla andra" har. Kändes som en lagom inkörsport in i klockvärlden för mig.

Till höst blir det med stor sannolikhet en Portofino som vinter-dressklocka, ser jag fram emot!
 

sir alex

Panerai
Min första riktiga klocka, som jag handlade för några veckor sedan, blev en Mark XVIII "Le Petit Prince", supernöjd! Det är möjligt att märket är mer "modemärke" än andra märken och att man kan få samma kvalitet för halva priset, som vissa säger. Så visst, lite marknadsföringsjobb ligger säkerligen bakom succén och jag är kanske lite påverkad utav det.

Dock gillar jag modellerna skarpt och gillar att ha något som inte "alla andra" har. Kändes som en lagom inkörsport in i klockvärlden för mig.

Till höst blir det med stor sannolikhet en Portofino som vinter-dressklocka, ser jag fram emot!
Det är en av klockvärldens klassiker så ett bra köp. Det är absolut inte ett "modemärket" utan en anrik tillverkare med en fin historia.
 

Breitking

Breitling
Modemärke om något är väl Rolex på det här forumet. IWC har klockor med komplikationer såsom evig kalender, tourbillon, minute repeater osv, allt från "the higher school of watch-making". Som ovan nämnt fin historia och absolut inget modemärke!
 

ChumpTime

Panerai
Modemärke om något är väl Rolex på det här forumet. IWC har klockor med komplikationer såsom evig kalender, tourbillon, minute repeater osv, allt från "the higher school of watch-making". Som ovan nämnt fin historia och absolut inget modemärke!

https://www.hodinkee.com/articles/an-open-letter-to-iwc-from-john-mayer

Antar att det är detta som åsyftas. Typ att man breddar och gör saker som att sätta diamanter i sina klockor för att locka parvenu från öst.

Vad gäller IWC och haute horlogerie har de väl traditionellt inte gjort fancy-fancyklockor, kan tänka mig att purister inte gillar när toolwatch-IWC börjar trycka ut grande complications.

Med det sagt tycker jag att de som Ger due cred till Rolex ofta förbiser nouveau riche-faktorn i märket trots att det tydligen ligger i fatet för alla andra tillverkare som blingar till sina klockor.

IWC svarade John Mayer:
https://www.hodinkee.com/articles/an-open-letter-to-john-mayer--from-iwc
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
https://www.hodinkee.com/articles/an-open-letter-to-iwc-from-john-mayer

Antar att det är detta som åsyftas. Typ att man breddar och gör saker som att sätta diamanter i sina klockor för att locka parvenu från öst.

Vad gäller IWC och haute horlogerie har de väl traditionellt inte gjort fancy-fancyklockor, kan tänka mig att purister inte gillar när toolwatch-IWC börjar trycka ut grande complications.

Med det sagt tycker jag att de som Ger due cred till Rolex ofta förbiser nouveau riche-faktorn i märket trots att det tydligen ligger i fatet för alla andra tillverkare som blingar till sina klockor.

IWC svarade John Mayer:
https://www.hodinkee.com/articles/an-open-letter-to-john-mayer--from-iwc
IWC har ju alltid använt andras urverk. Tidigare från JLC och nu från ETA. Vissa hävdar att det är ytterst få modifieringar som görs och andra hävdar att det är stora modifieringar.

Jag har ingen aning men med tanke på att de inte ens utvecklar och producerar egna standardurverk så har jag svårt att tro att de gör grand complicstions, min gissning är att dessa köps in från samma ställe som moddar ETA åt dem (La Joux Perret?).
 

sir alex

Panerai

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Yes.
IWC lanserade förövrigt ett nytt egenproducerat urverk denna vecka.
Det finns en tydlig nackdel när tillverkare döper om urverk för att de ska verka in house. När de väl börjar tillverka in house så är det ingen som tror dem. :D

Tänker inte bara på IWC utan även Breitling, Hublot med flera.
 

Dingdong

Omega
Var själv inne på IWC flagship i NYC och klämde lite på evighetskalendrar. Väldigt stor butik med bl.a en siderale Scafusia utställd och Tribeca film festival special editions till salu.
image.jpeg

Ref. 503302. Storleken är lite avskräckande (44,2mm och 15,3mm hög) men de nya kortare bandhornen gör att de sitter okej även på mina smala handleder.

Den där var riktigt fin, men som du säger låter den rejäl..
 

sir alex

Panerai
Det finns en tydlig nackdel när tillverkare döper om urverk för att de ska verka in house. När de väl börjar tillverka in house så är det ingen som tror dem. :D

Tänker inte bara på IWC utan även Breitling, Hublot med flera.
Om du kikar på deras hemsida och det står "IWC manufactured" så är det inhouse, annars står det bara att det är ett automatisk urverk. IWC har gjort egna verk väldigt länge men det är först nu de satsar på att bli helt egenförsörjande.
 

ChumpTime

Panerai
Yes.
IWC lanserade förövrigt ett nytt egenproducerat urverk denna vecka.

Som iofs såg ut att vara misstänkt lik ETA/Valjoux 7750 vid en första anblick.

IWCs egen DNA finns som någon påpekat ffa att se i de dyrare modellerna. Från portugisautomaten med pellaton-rotor (5000, 5001, 5007) och de handdrivna verken (5454, 5102 osv) till Kurt Klaus evighetskalendrar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker att 5102an är fin. När jag tittar på den så ser det ut som att det är en "vanlig j-a klocka" men den talar till mig på nåt sätt. :)
 

Breitking

Breitling
https://www.hodinkee.com/articles/an-open-letter-to-iwc-from-john-mayer

Antar att det är detta som åsyftas. Typ att man breddar och gör saker som att sätta diamanter i sina klockor för att locka parvenu från öst.

Vad gäller IWC och haute horlogerie har de väl traditionellt inte gjort fancy-fancyklockor, kan tänka mig att purister inte gillar när toolwatch-IWC börjar trycka ut grande complications.

Med det sagt tycker jag att de som Ger due cred till Rolex ofta förbiser nouveau riche-faktorn i märket trots att det tydligen ligger i fatet för alla andra tillverkare som blingar till sina klockor.

IWC svarade John Mayer:
https://www.hodinkee.com/articles/an-open-letter-to-john-mayer--from-iwc

Diamanter och bling finns ju även i stor utsträckning hos AP som räknas som en av de tre stora, man är inte automatiskt ett modemärke för man breddar sitt utbud utan kan vara ett klassiskt klockmärke med en del av utbudet som tilltalar mindre klockintresserade och mer bling-intresserade.

Precis som du säger har Rolex sedan länge blingat till klockorna men fanboysen verkar ofta förbise detta.
 

ChumpTime

Panerai
Jag tycker att 5102an är fin. När jag tittar på den så ser det ut som att det är en "vanlig j-a klocka" men den talar till mig på nåt sätt. :)

Är OWG med stålversionen just nu. Precis som du säger, det är "en vanlig j*vla klocka" men finishen och santonibandet gör att den känns lite exklusiv samtidigt som storleken ger en gnutta sportighet. Har vridit upp den en gång i veckan, funkar finfint med ca +0,5sek/dygn mätt över 7 dagar.

Det enda som hindrar mig från att slå till på fler just nu är eg petitesser. 5007-> väntar på mörkgrå dial i stål, 5035 -> smileyface när någon annan tittar på den samt "annual calendar" skrivet på urtavlan och 5033-> bortskuren 12:a på urtavlan. Får se om jag kommer över tröskeln nästa gång jag är i HK.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Är OWG med stålversionen just nu. Precis som du säger, det är "en vanlig j*vla klocka" men finishen och santonibandet gör att den känns lite exklusiv samtidigt som storleken ger en gnutta sportighet. Har vridit upp den en gång i veckan, funkar finfint med ca +0,5sek/dygn mätt över 7 dagar.

Det enda som hindrar mig från att slå till på fler just nu är eg petitesser. 5007-> väntar på mörkgrå dial i stål, 5035 -> smileyface när någon annan tittar på den samt "annual calendar" skrivet på urtavlan och 5033-> bortskuren 12:a på urtavlan. Får se om jag kommer över tröskeln nästa gång jag är i HK.
Smileyface?
 
Topp