• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jämtlands Auktionsbyrå - det finns medlem(ar) som har kommersiella intressen i bolaget..

Anser du att en medlems kommersiella intressen i ett bolag inom "klockämnet" ska redovisas tydligt?

  • JA

    Röster: 50 56.2%
  • NEJ

    Röster: 39 43.8%

  • Totala väljare
    89
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det finns garanterat fler medlemmar som arbetar på auktionsfirmor. De är rimligtvis intresserade av klockor och diskussioner om klockor på ett klockforum.

Du hittar säkert till och med de som jobbar åt klockmärken, klockbutiker mm. Tänka sig...

Är det värre att dessa medlemmar tipsar om saker än när vanliga medlemmar tipsar om sina klockor på tex Tradera eller ebay? Det väsentliga är väl att det syns vem avsändaren är. I detta fall så döljer inte postaren det.
 

Maskelyne

Omega
Öppenhet och tydlighet är på de flesta forum viktigt. Vem postar och i vilket syfte, finns det en koppling till en kommersiell aktör ska det anges tydligt.
Här är en regel om just det på Vintage Rolex Forum - VRF. Formuleringarna skiljer sig något åt beroende på vilket forum det gäller, men kärnan är att öppenhet och tydlighet är viktigt om relationer och kommersiella intressen.
  • "Post praise for, criticism of, or inquiries about a dealer without disclosing any relationship to the dealer or a competitor, or the fact that value was given or received in exchange for or to motivate the post."
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Öppenhet och tydlighet är på de flesta forum viktigt. Vem postar och i vilket syfte, finns det en koppling till en kommersiell aktör ska det anges tydligt.
Här är en regel om just det på Vintage Rolex Forum - VRF. Formuleringarna skiljer sig något åt beroende på vilket forum det gäller, men kärnan är att öppenhet och tydlighet är viktigt om relationer och kommersiella intressen.
  • "Post praise for, criticism of, or inquiries about a dealer without disclosing any relationship to the dealer or a competitor, or the fact that value was given or received in exchange for or to motivate the post."
Tanken har inte slagit dig att @Donkii kanske enbart är anställd? Dvs att han inte har några större kommersiella motiv att tipsa om en fin och ovanlig klocka som säljs av hans arbetsgivare. Han tipsar dessutom genom sitt eget konto som till 99.9% handlar om hans klockor i övrigt. Tipset är snarare för att informera potentiella köpare om en bra klocka snarare än att han tror sig kunna få mer pengar personligen genom att marknadsföra den.

Ska du gnälla så kan du väl hellre gnälla på tex @Knivproffset som promotar sin egen klocka utan att ange att det faktiskt är han som säljer. Som du säger så är öppenhet och tydlighet viktigt och det skiljer sig rätt så rejält mellan fallen där den ena tydligt är transparent medan den andre inte är det.

IWC Porsche design månfasur
Det här uret är tämligen unikt på marknaden och i gott skick, vilket dessa ofta inte är. Inget reservationspris och med returrätt:
http://www.ebay.com/itm/IWC-Porsche...059805?hash=item44094170dd:g:atUAAOSwom1Zj0sx
 

Maskelyne

Omega
Är du anställd har du rimligen intresse i att bolaget som du jobbar för går bra. Du är en del av verksamheten/bolaget - förhoppningsvis. Anställda har förutom sin lön ibland provision. Nu väntar vi på med spänning vad denne anställde har att säga om sin roll...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är du anställd har du rimligen intresse i att bolaget som du jobbar för går bra. Du är en del av verksamheten/bolaget - förhoppningsvis. Anställda har förutom sin lön ibland provision. Nu väntar vi på med spänning vad denne anställde har att säga om sin roll...
Men snälla JK. Sluta hetsa och jaga bråk hela tiden. Och snälla.. Använd ett (1) konto.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Maskelyne Här är en klocka som är till salu i en butik.
Kanske är det min butik?
Kanske en där jag jobbar?
Kanske en butik jag passerade på lunchen?
Vad gör det för skillnad egentligen, är det en bra deal är det väl snällt att tipsa, och tycker ingen att det är bra så behöver de inte köpa?
IMG_7141.JPG
 

Husse

Patek
Kan det inte vara på det sättet att @Donkii är glad över att en så fin och unik klocka råkar finnas i Östersund?

Känner ägaren och en del av personalen hos omnämnd firma. Har inget negativt att säga om dem, de sliter för att få det att fungera, precis som på 99% av Sveriges andra företag. Dessutom har de fullt lönebetald personal, till skillnad från Erikshjälpen, Myrorna och andra second hand kedjor.

Glöm heller inte att vi på forumet har gått upp i spinn vid andra auktioner, då det också diskuterats om objekten här inne!

Njut av att det ibland dyker upp såna här guldklimpar i en grå och kall vardag!
Det är inte ofta jag tröttnar ur, men en del gnäll är fullständigt onödigt!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag la fram den hypotesen. Vore skönt med ett avslut snart. Om det är du @china v.v. ge dig tillkänna.
Det är två helt olika tokar. Dock så har denne avverkat Joakim C, Knivproffset, Kronometern och nu detta konto. Jag gissar på att det snart kommer ett till. Med reservation för att jag missat något användarkonto.

Till dig som bara är allmänt arg på hela världen; skapa inte fler konton. Det syns att det är du efter ca två inlägg. Även om vi inte hoppat på dig direkt på detta så betyder det inte att ingen ser. Vi orkar bara inte bråka med dig.

Kamma till dig istället för att bara skapa nya användarkonton och fortsätta i gamla spår. Det blir roligare. Tro mig!
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det är två helt olika tokar. Dock så har denne avverkat Joakim C, Knivproffset, Kronometern och nu detta konto. Jag gissar på att det snart kommer ett till. Med reservation för att jag missat något användarkonto.

Till den som bara är allmänt arg på hela världen; skapa inte fler konton. Det syns att det är du efter ca två inlägg. Även om vi inte hoppat på dig direkt på detta så betyder det inte att ingen ser. Vi orkar bara inte bråka med dig.

Kamma till dig istället för att bara skapa nya användarkonton och fortsätta i gamla spår. Det blir roligare. Tro mig!
Tack för att du klargjorde. Hypotesen förkastas.

Sen håller jag med dig. Om man är arg och bitter så är det bättre att köra en paus. Vem vet, man kanske får förnyad energi och livsglädje.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller med TS att det är trevligt om man är transparant när det gäller egenintresse. Är knappast svårt eller känsligt att nämna att det är ett objekt man själv eller ens arbetsgivare säljer. Vissa av dessa tips är bra och hör hemma här, det svåra är när man bara tipsar för att sälja sitt ointressanta dussin-objekt. Tror främst på självmoderering i dessa fall.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Telefonnumret är okänt, så vidare transparent är det inte. Som sagt intressant att höra om intressena i bolaget.
Telefonnumret är mitt jobbnummer och går via en icentrex lösning. Ring du så kommer jag svara och vi kan diskutera mina intressen. Jag har inget ägande, sitter inte i någon styrelse eller har för den delen något kommersiellt intresse i bolaget. Men det är klart, när det dyker upp något var tionde år av denna kaliber så håller man såklart tyst om det? Är inte särskilt bortskämd med det i Östersund. Jag la upp klockan innan vi ens fått uppdraget att förmedla den. Därefter uppdaterade jag i de trådar klockan figurerat med att vi fick uppdraget och postade därefter länken till auktionen. Jag har sålt och köpt klockor under många år men aldrig postat en annons tidigare som ett tips, förrän denna gång, just för att jag inte hade något eget intresse i den.

Jag hoppas vi kan slippa den här typen av pajkastning i fortsättningen och att du slutar kasta skit runt omkring dig så fort din konspiratoriska sida får för sig något...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp