• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

J*vla jack på boetten

flafons

Basic
Hej!

Äger en Submariner 116610LN sedan -14 och har varit som ny tills nån månad sedan då jag klumpigt nog slog i armen och klockan på en glasdörr. Orturligt blev det ett jack som kanske inte syns så jättetydligt (bif bild) men dock är det extremt irriterande. Att slipa/polera är inget alternativ.

Ringde Rob Engström, där den köptes och fick info om att man kan skicka ner den till Schweiz och där kan dem ”lödda” jacket, dvs fylla i den och laga den.

Är det något ni har erfarenhet av?

Tacksam för svar!

Ny här, så kan vara så att det är helt fel att skapa en ny tråd med min fråga. Admin: vänligen flytta mitt inlägg till korrekt tråd :)

Bilagor

• C9B50644-4104-4594-A62F-09FEA6C56DDB.jpeg
    C9B50644-4104-4594-A62F-09FEA6C56DDB.jpeg
    84.9 KB · Visningar: 716
Tack för tipsen!

Följdfråga, visst är det dyrare men rekommenderar inte ni att den lagas ordentligt av Rolex och deras expertis än att välja en lasersvetsverkstad?

Nu är jag förmodligen tråkig men om du planerar att ha kvar klockan länge och faktiskt använda den så ger det där bara lite karaktär. Jag hade låtit det vara och med tiden fått mer slitage och patina på den. Det sagt så kan det väl vara läge att städa bort om du stör dig enormt på det och vill att klockan för alltid ska se ny ut. Mig hade det inte bekommit.

Lycka till!

Rätt rejäl ding. Instämmer dock med föregående inlägg. Om du ska behålla den så tycker jag att det är bättre att behålla den som den är. Smärtan över dingen är övergående ;) Vet faktiskt inte heller om det lönar sig ekonomiskt att fixa det, då det kan finnas misstänksamhet mot svetsade boetter. Men om det stör dig för mycket så är det väl bara att köra på svetsning.

Hej @Per !

Glömde nämna att jag går i funderingar omkring byta upp mig inom snar framtid och kommer sälja/byta subben, därför vill jag ha den så ordentlig som möjligt till nästa ägare :) Dock undrar jag om dessa tusenlappar kan lappa ihop jacket till ”nyskick” (service kommer också göras även om det är allt för tidigt).

Håller med om att låta jacket vara som hade gett karaktär ifall jag planerar att behålla den.

Nu är jag förmodligen tråkig men om du planerar att ha kvar klockan länge och faktiskt använda den så ger det där bara lite karaktär. Jag hade låtit det vara och med tiden fått mer slitage och patina på den. Det sagt så kan det väl vara läge att städa bort om du stör dig enormt på det och vill att klockan för alltid ska se ny ut. Mig hade det inte bekommit.

Lycka till!
Jag håller med. Det är ofrånkomligt att man får mindre märken och skador om man använder klocka. För att undvika det så får man låta den ligga kvar i boxen. Så ta det med jämnmod och försök att leva med jacket, i vart fall till dess det är dags för service. Visst retar man sig på det initialt, men den känslan brukar ge med sig.

Edit. Såg nu att du har funderingar på att sälja. Då kommer saken naturligtvis i annan dager. Men låt då ett riktigt proffs fixa skadan. Det är ju trots allt en riktigt fin klocka du har som representerar ett inte obetydligt ekonomiskt värde.

Hej @Jax (är det så här man svarar förresten?)

Jupp, har kontaktat Rob Engström som kommer skicka den til Rolex. Där har det sagt att det löddas och fixas inkl en service. Det var mer om någon har någon erfaranhet kring dessa lagningar. Tänker att förädiska glasdörrar finns överallt :)

Hej @Per !

Glömde nämna att jag går i funderingar omkring byta upp mig inom snar framtid och kommer sälja/byta subben, därför vill jag ha den så ordentlig som möjligt till nästa ägare :) Dock undrar jag om dessa tusenlappar kan lappa ihop jacket till ”nyskick” (service kommer också göras även om det är allt för tidigt).

Håller med om att låta jacket vara som hade gett karaktär ifall jag planerar att behålla den.
Jag tror inte att det bär sig att svetsa den ekonomiskt. Det går alla gånger på ett gäng tusenlappar och jag tror inte att skadan påverkar värdet jättemycket. Bär klockan och var happy. Det stör inte i mina ögon.

Hej @Jax (är det så här man svarar förresten?)

Jupp, har kontaktat Rob Engström som kommer skicka den til Rolex. Där har det sagt att det löddas och fixas inkl en service. Det var mer om någon har någon erfaranhet kring dessa lagningar. Tänker att förädiska glasdörrar finns överallt :)
Jag är övertygad om att Rolex fixar skadan till din fulla belåtenhet.
Själv har jag ingen erfarenhet av anfallande glasdörrar, men jag har lyckats på andra sätt få en del hairlines på min 16610.

Jag tror inte att det bär sig att svetsa den ekonomiskt. Det går alla gånger på ett gäng tusenlappar och jag tror inte att skadan påverkar värdet jättemycket. Bär klockan och var happy. Det stör inte i mina ögon.

Det blir kostsamt, sades omkring 6-7000:-, en service på 5000:- och 1500-2000:- för löddet.

Vänta fem-sex månader. Det känns nog värst i början. Sen bryr man sig nog inte. Jag tycker det ser lite coolt ut, men det kanske är för att det inte är min nya klocka utan din. ;) På en vintage skulle jag inte brytt mig ett smack självklart. Här är det svårare.

Om det känns lika illa för dig efter ett halvår så skulle jag gjort det om det känns rätt. OCD varje gång man bär klockan är inte nyttigt för psyket. :)

Vänta fem-sex månader. Det känns nog värst i början. Sen bryr man sig nog inte. Jag tycker det ser lite coolt ut, men det kanske är för att det inte är min nya klocka utan din. ;) På en vintage skulle jag inte brytt mig ett smack självklart. Här är det svårare.

Om det känns lika illa för dig efter ett halvår så skulle jag gjort det om det känns rätt. OCD varje gång man bär klockan är inte nyttigt för psyket. :)

OCD ja, kanske borde ha nämnt att jag har det också haha

Varje gång man kikar ner mot uret så ser man ENDAST jacket, inte vad klockan är :)

Skämt o sidor, jag testar först med att sälja klockan i nuvarande skick så ser vi hur responsen är.

Tack för alla tips och råd gott folk!

OCD ja, kanske borde ha nämnt att jag har det också haha

Varje gång man kikar ner mot uret så ser man ENDAST jacket, inte vad klockan är :)

Skämt o sidor, jag testar först med att sälja klockan i nuvarande skick så ser vi hur responsen är.

Tack för alla tips och råd gott folk!
Tror att det är klokt. Bättre att öppet beskriva klockans skick. Hade mycket hellre köpt en ärrad klocka än en som fått smaka på svetsen.

Hej @Per !

Av ren nyfikenhet, varför ska du serva klockan även om det är alldeles för tidigt?

Är ju så en bruksklocka skall se ut. Generellt (inte konstigt med tanke på vad de kostar) så är nog dagens köpare av tex sub betydligt mer försiktiga om sin klockor än vad man var förr i tiden. Då använde man klockan.

Tillbaka
Topp