• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jack Turner Watches?

Nån som känner till det här märket? Har fått erbjudande om en av deras kronografer till schysst pris men hittar ingen info om märket förutom deras egna info.
Tycker dock klockan är snygg, lite Nezumi, och verkar ha bra specs. Lite oroande dock att jag inte hittar några reviews online =D

https://www.jackturnerwatches.com/

Senast ändrad:
Hur kan det vara ett schysst pris utan prisreferens?
Har aldrig förstått varför man skulle vilja köpa något från random minimärke.
Jag gillar micromärken. Men jag förstår vad du menar. Det var därför jag frågade. Det enda jag har att gå på är vad de tar på hemsidan och där tycker jag att de verkar överprisade.

Jag gillar micromärken. Men jag förstår vad du menar. Det var därför jag frågade. Det enda jag har att gå på är vad de tar på hemsidan och där tycker jag att de verkar överprisade.
Jag gillar att köpa saker där jag vet vad jag får för pengarna. Finns ingen anledning att riskera skräp när det finns så många bra och billiga andra tillverkare.

Jag gillar att köpa saker där jag vet vad jag får för pengarna. Finns ingen anledning att riskera skräp när det finns så många bra och billiga andra tillverkare.
Finns bilder på de riktiga produkterna finns det många anledningar till att köpa från okända/udda tillverkare. En av de mest självklara är väl att de har en design man vill ha? Hur köper du klockor egentligen?

Hur köper du klockor egentligen?
Etablerade tillverkare innebär i sig en viss kvalitetssäkring. Ser ingen som helst anledning att köpa grisen i säcken. Med det sagt så köper jag i princip alltid klockor ”osedda”, alltså utan att ha sett dem eller privat dem IRL.

Etablerade tillverkare innebär i sig en viss kvalitetssäkring. Ser ingen som helst anledning att köpa grisen i säcken. Med det sagt så köper jag i princip alltid klockor ”osedda”, alltså utan att ha sett dem eller privat dem IRL.
Du är mao alternativt feg eller ointresserad av design? Hittar man något som ser bra ut med vettigt verk är det bara att köpa. Bättre om varumärket har en historia och säkerhet men har de inte produkten så har de inte den.

Tycker tyvärr att det ser ut som vilket annat "homage"-brand som helst. Deras designers verkar ha blivit "inspirerade" av mer kända märken...

Ska jag vara helt ärlig så är exempel att föredra vid sådana uttalanden.

Jag är långt ifrån någon homage-fantast men det är i dagsläget vanligt att människor drar gränsen vid "den har boett och visare, designstöld"

Jag har aldrig hört talas om märket tidigare och är ganska magert med info på deras hemsida (vad jag kunde se efter en snabbtitt).

Jag gillar designen på den här, Minimal requirement.

EFBB491B-6043-4551-96DD-49E32B5E85D6.jpeg

Vad @Alarik sa.Trodde det var öppet mål men tydligen inte...

Det "öppna målet" var alltså "det är en kronograf".

Den övre delar inte färg, subdials, visare, bezel, index, typsnitt eller datumplacering med Omegan. IWC:n har förvisso vissa likheter men andra bandhorn, typsnitt, datumplacering och index.

Jag gillar inte någon av dem men om det ni visar är designstöld/kopiering så får vi inga nya modeller. Den modell som låg närmast stöld var väl Heuer Bund inspirationen skulle jag påstå.

Det "öppna målet" var alltså "det är en kronograf".

Den övre delar inte färg, subdials, visare, bezel, index, typsnitt eller datumplacering med Omegan. IWC:n har förvisso vissa likheter men andra bandhorn, typsnitt, datumplacering och index.

Jag gillar inte någon av dem men om det ni visar är designstöld/kopiering så får vi inga nya modeller. Den modell som låg närmast stöld var väl Heuer Bund inspirationen skulle jag påstå.

Homage & inspiration var orden som användes. Inte designstöld eller kopiering.

Homage & inspiration var orden som användes. Inte designstöld eller kopiering.

"Homage" och "inspiration" inom citationstecken och att likheterna skulle konstituera "öppet mål" antyder rätt kraftiga drag som närmar sig kopia.

Jag vidhåller att om ovanstående exempel är inspiration och homage så är vi vid vägs ände av nya klockmodeller. Suck, att behöva försvara ett klockmärke man har noll intresse av.

Jag har inte tänkt att köpa ngn Jack Turner, men jag tycker varken att de marginella likheterna eller vad ser ut vara en semesterbild är särskilt avskräckande.

Ett företag som marknadsför sina ickebikini-produkter med kvinnor i bikini känns ganska ofräscht. Oavsett designplankningsdiskussionen är det inte ett företag jag vill supporta.
Screenshot_20191030-090241_Chrome.jpg
Detta känns som ett extremt typiskt modemärke likt mvmt, dw etc. Bilderna ser ut som något man skulle sett som instagramreklam 2015. Det kommer upp en "Tony in Wichita KS purchased a ..." typ en gång in minuten, jäklar vad Tony köper klockor alltså!
Får samma känsla här som av Carl Gustaf Watches som var uppe på tapeten för ett tag sedan, man har lagt minimalt arbete på sin hemsida och designen på den får det att sticka i ögonen. Limegrönt på svart, är vi kvar i mitten på 00-talet? Vem är det till för att locka?
Skulle skippat JTW, om inte annat för att man använder sig av formuleringen "timeless designs" och "start your legacy" när designen är lånad och all "legacy" man pratar om kommer vara en enkel resa till soptippen.

Tillbaka
Topp