• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger Le Coultre vintagedubbel

Igår kom jag hem sent efter en synnerligen lyckad fiskerunda. Utfallet blev 5 nya polare varav dessa 2 sticker ut lite extra.
Bör nämna att jag är långt ifrån en expert på JLC, men priset lät bra i mina öron så jag slog till.
Varning bildtung!

Först ut:

Jaeger-LeCoultre Powerwind
Cal 481 Hammarautomat
Boett nr: 572951
Serie nr. 853XXX
1.JPG


FABRIQUE EN SUISSE är textat under automatic, svårt att spotta under det fantastiskt tummade plexit. Har sett det förut, men undrar om det finns något bakomliggande? Cirkulerade den texten på tavlor under en specifik tidsålder eller är det h.. Äsch! Ni förstår frågan.

2.JPG

Tyckte spontant att siffrorna/index såg lite skumma ut, men vad vet jag? Hittade liknande, inte identiska men alltjämt liknande siffror på en annan powerwind:
https://itsawindup.com/watches/jaeg...stainless-steel-gents-vintage-auto-watch-1948
Någon som har koll?

3.JPG 4.JPG
Mäter ca. 38,6 mm ink krona, och 12,7mm fet.

5.JPG

6.JPG
Saxat från watchwiki:
Introduced in 1948, the Calibre 481 evolved from the first automatic movement from Jaeger-LeCoultre, the JLC 476. Like the 476, the JLC 481 features bumper winding.

The JLC 481 was introduced int the Jaeger-LeCoultre Powerwind, Ref E 163, and was the first product from the company with a power reserve meter. Although the movement has been updated, this product line has continued to today, with the name Powermatic and Reserve De Marche.


Min första hammare, och vilken känsla! Känns verkligen som att klockan har ett bultande hjärta..
Power reserve komplikationen fungerar utmärkt liksom allt annat. Tavlan kan såklart diskuteras, den har (som ni ser) tagit en del stryk men jag gillar ändock charmen!

IMG_2650 (1).jpg


Sist men inte minst: (bokstavligen)

Cal P469
Boett nr: 576054
Serie nr. 697XXX
7.jpg

Skicket bedömer jag som relativt bra, iaf i jämförelse med systern ovan.
8.jpg


Denna baddare mäter in på ytterst trevliga 39,3 mm, förvisso ink. krona..
9.JPG
10.JPG

11.jpg
12.JPG

IMG_2630 (2).jpg


Någon som har stenkoll på ålder? 50- & 60 tal? Eller är bägge födda under 50-talet? Ska originalkronorna vara signerade? Visarna? Tavlorna? Något annat värt att nämna?
Har ni erfarenhet eller besitter kunskap om dessa modeller får ni mer än gärna dela med er!

Nu måste jag avrunda, stadens enda urmakare pyser hem lite tidigare på fredagar och jag tycker nyförvärven förtjänar en ordentlig spa-behandling snarast :)

Trevlig helg!

PS. Ni får ursäkta bildkvalitén.. Kunde inte låta bli en fotosession trots att klockan slagit nattetid (skyller på mörkret)..
;)
 
Senast ändrad:

cjperry

Audemars
2-Faktor
Snyggt fångat!

Fabrique en Suisse betyder med stor sannolikhet att den är exporterad till Frankrike, då schweziska klockor, med fransklåtande namn, som importerades till Frankrike under den perioden behövde förtydligande att de var importerad.
 
Topp