• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger LeCoultre Master Compressor Memovox 18K

Porsan

Efraim
2-Faktor
Modellnamn: Jaeger LeCoultre Master Compressor Memovox
Tillverkare: Jaeger LeCoultre
Referens: 146.2.97
Årsmodell: 2003
Urverk: In-house, cal 918
WR: 100m
Allmän beskrivning: Tillverkad i 18K rosé guld med alarm komplikation och vridbar innerring

Mina intryck: Kan väl börja med att säga att jag alltid gillat klockor i guld då dom får en speciell lyster. Denna modell var väl inget jag egentligen letade efter men när jag såg den var jag såld. Med sin blanka brunsvarta tavla som på något sätt skiftar i färg beroende på hur ljuset reflekteras så får den en unik look (som tyvärr svårt att få med på bild) vilket gör den näst intill magisk att titta på.

33378D97-A33F-4374-9581-3FDD648A9D47-8577-00000989E4C6307D.jpg


Storleksmässigt så mäter den 41,5mm utan kronor och med dessa blir den ganska stor, mellan kronan för innerringen och motstående krona mäter den hela 50mm, tjockleken på lite drygt 15mm skojar man inte heller bort, luggvidden ligger på 21mm. Trots sin storlek så upplever jag den inte som speciellt stor eller klumpig på armen. I och med att den är tillverkad i guld så är den ganska tung men sitter ändå skönt på armen. Viklåset är även det i solitt guld och försvinner diskret när klockan bärs.

C99A52D0-C47E-492D-8A8A-4AF74C28FC0C-2958-000004F820281C4F.jpg
A35D8A85-74B6-477B-A831-FE120512BA8D-9240-00000A5D385537F8.jpg


Urverket cal 918 introducerades 1994 och har använts i flera av JLC's Memovox modeller och där ibland AMVOX som är ett samarbete med Aston Martin, detta urverk har genomgått JLC's egna rigorösa testprogram kallat 1000hours som hör och häpna är ett testprogram som pågår i 1000 timmar http://www.jaeger-lecoultre.com/US/en/content/the-1000-hours-control.html. Memovox modellerna har funnits länge i JLC's sortiment och lanserades redan 1956 första gången och har sedan dess funnits med i många olika varianter. Just min version tillverkades mellan 2002 och ca 2009 och finns i stål, vitt guld, rosé guld samt en limiterad upplaga i platina. Själva alarmet ringer med en klar liten ton och gör ingen ledsen. Här kan ni höra ett litet smakprov... http://www.youtube.com/watch?v=5kffMZsOKmY

9182002.jpg


Namnet Master Compressor kommer av JLC's speciella system för att göra kronorna vattentäta, man vrider helt enkelt den så kallade compressorringen 180 grader för att öppna eller stänga och sedan fungerar kronan som en konventionell krona. När man ser de vita pilarna på kronorna är dessa låsta och klockan vattentät, när de röda pilarna syns är klockan öppen och kronorna kan dras ut/upp etc, den röda färgen på pilarna är för att göra bäraren uppmärksam på att klockan inte är vattentät. På just denna modell ställer man och drar upp alarmet med kronan klockan 2 och ställer och drar upp tiden med kronan klockan 4, kronan klockan 10 används för att ställa innerringen. I och med att kronorna sticker ut som dom gör undviker man mycket hairlines vilket gör att den snart 10 år gamla klockan är i ett mycket fint skick.

312x292.jpg


Det jag gillar mest med klockan är att den annorlunda och relativt ovanlig, den är dressad men samtidigt lite sportig tack vare kronorna och storleken, man kan utan att tveka säga att den sticker ut en aning från mängden. Hade jag valt att bara ha en klocka så hade jag nog förmodligen inte valt denna, men som en trevlig outsider med många kvalitéer så känns det som den får stanna i samlingen. Dessutom finns det mycket historik i Memovox och kvalitetsmässigt tycker jag JLC håller mycket hög klass.

Summa summarum: En vacker klocka med mycket historik som sticker ut från mängden och som dessutom kan väcka än när man tar sig en liten eftermiddagslur en regnig dag.

Kan väl också tillägga att någon fotograf blir man aldrig så håll till godo!

A25908CB-146F-4375-AF0A-50F05282D345-282-000000C1FB2A8C9B.jpg

DSCF2033.jpg

DSCF2037.jpg

DSCF2038.jpg


(Alla bilder tagna av mig förutom bilderna på kronan och verket som är lånade från nätet)

/Anders
 

berg35

Omega
Riktigt grym klocka.

Mellan vilka år gjordes denna? Det verkar som om JLC gjort samma med Master Compressor serien som IWC gjort med Ingenjeur serien.... Större fläskigare och sämre IMHO men den här var riktigt grym även om jag hade fördragit en i stål. Finns det någon bra sida på nätet om denna modell eller om master compressor serien?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack för recensionen av klockan!
Riktigt läcker, en sådan skulle verkligen passa på min arm....:)
 
Topp