• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger LeCoultre Master Compressor Navy Seals Diving

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Modellnamn: Jaeger LeCoultre Master Compressor Navy Seals Diving
Tillverkare: Jaeger LeCoultre
Referens: Limited Edition, 1500 st.
Urverk: In-house cal 899
WR: 300m

Mina intryck:
Införskaffade nyligen en Jaeger LeCoultre Master Compressor Navy Seals Diving - eller kort och gott en JLC MC NSD - och nedan lite korta reflektioner kring den. Är det nåt specifikt ni undrar över är det naturligtvis bara att fråga. Går även bra att komplettera med ytterligare info eller korrigera om nåt fel smygit sig in nedan.

Generellt:
Med sin diameter på 42 mm samt höjd på 14 mm känns den, för att vara en dykare, rätt smidig på armen. För en snubbe som inte direkt kvalar in som Andrew the Giant och är van med klockor på 36-39 mm, så känns det fortfarande lite ovant med en så "stor" klocka, men det är ju en vanesak. Klockan har mattsvart keramisk ring/bezel. Det finns tre olika typer av armband att tillgå: kalvskinn (som jag har), gummi samt även en länk som är ytbehandlad med svart gummi.

Lug width ligger på 22mm och läderbandet känns gediget gjort och välintegrerat med boetten. Jag gillar inte utseendet på gummiarmbandet (endast sett på bild), men blir nog att beställa efter ett ändå så att man kan ta klockan med i plurret utan att behöva bry sig. Trots att läderarmbandet är behandlat för att vara vattenavstötande så lär ju inte saltvatten åtminstone vara någon höjdare..

Att döpa en serie armbandsur till "Navy Seals" kan kännas lite krystat och det är ju inte heller så att Navy Seals använder sig av dessa, men däremot lär de ha fått några prototyper till låns vilka iaf använts under träning och NS har sedan gett feedback till JLC angående klockan. Att hela Navy Seals benämningen är marketing är självklart, men det är inget jag bryr mig i. Några saker som JLC enligt uppgift ändrat pga feedback från just NS är att minska storleken till 42 mm samt att ha en rejäl lume. De lär också ha haft kommentarer på att klockan bör vara lätt att läsa av i alla situationer, men där kan jag personligen tycka att det inte alltid är jättetydligt. Visarna och bakgrunden är samma färg så det är lumen på visarna man får kolla efter och jag kan tycka att visarnas lume lätt smälter ihop med markeringarna för timmar, speciellt när den endast finns längst ut på visarna. Å andra sidan, vem har en klocka för att kolla tiden? :roll:

Det jag kanske gillar mest med denna klocka är dess "stealthiga" uppsyn och att man inte ser den på var och varannan arm ute på stan. Har själv inte lyckats se någon annan ännu ute i det fria. Jag lyckades inte heller få tag i klockan i Stockholm, trots idogt sökande och lagda beställningar hos AD.. I Navy Seals serien finns även några andra varianter, vilka jag däremot sett i Stockholm, t.ex. 44 mm varianten med alarm (den som Bill Clinton kör med) finns hos Krons ur och Nymans har kronografen på 46 mm.

Urverk:
Inuti tickar Jaegers in-house caliber 899. Har använt klockan nu dagligen 9 dar i sträck och tidsavvikelsen är exakt +- 0 sek, vilket får anses vara godkänt. :cool: Urverket har även genomgått Jaegers interna 1000-timmars testning, något som verkar vara standard(?) För att ställa tiden så vrider man bara kronan 180 grader motsols för att kunna dra ut den. Att kronan är i "öppet" läge markeras med en röd pil på den som hjälp till att inte glömma att vrida den tillbaka.

Negativt:
Ska man då hitta nåt att störa sig på så har jag lyckats komma på tre saker, inga stora grejer..
- Triangeln vid kl 12 på bezeln är ganska vass vilket resulterar i att den emellanåt kan riva med sig ludd från kläder eller nån tråd från tröjan om man inte är försiktig. Navy Seals verkar ha glömt att testa klockan tillsammans med ylletröja..
- När man ställt tiden och trycker in kronan så är det lätt hänt att minutvisaren hoppar till ungefär en halv minut eller så. Detta börjar gå bättre med lite träning, men jag har inte upplevt samma känslighet på tidigare klockor.
- Urtavlan är kanske inte den tydligaste vid snabb koll.

Positivt:
Precis allt som inte nämnts under cons. :)

Detta är min hittills första JLC (men inte den sista) och jag är helnöjd. Jag ger den 9 Navy Seals av 10.

Avslutar med en bild. Finns en överhängande risk att det dyker upp flera bilder i fortsättningen. ;)

Edit: Korrigerade ett par meningsbyggnader.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
mydupe2u.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Bara för mig att erkänna. Det här är en av mina gralar.
Var inne hos Huke i Malmö och klämde lite på den, då med gummilänken. Helt underbar.

Någon dag, kanske....

Trodde f ö att kronan skulle hamna på negativa saker. Den är ju ganska stor och utstickande.

Och ja... Fler bilder!
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Kul med respons. :) Kompletterar med lite dagsfärska iPhone bilder, kvalitén är ju tyvärr som den är..

Vad gäller kronan så hade jag faktiskt väntat mig att den skulle fastna i grejer och möjligen också kännas obekväm på handen (läste på ett dykforum om en som hade valt att ha sin på höger hand pga kronan), men jag har själv inte ens märkt av den.
 

Preklin

Omega
Det där är en riktigt cool klocka. Var själv inne på NK for något år sen och klämde på en och
måste säga att den kändes väldigt gedigen. Finns på önskelistan. Tack för en bra review.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jäklar! Detta hade jag missat. Tack för kul läsning. En sån här har jag länge länge velat prova. Kom på GTG och ta med!
 

David

Bödeln
Jaganata skrev:
Jäklar! Detta hade jag missat. Tack för kul läsning. En sån här har jag länge länge velat prova. Kom på GTG och ta med!

+1!

Har aldrig sett en NSD någon annanstans än i klockbutik, skulle vara väldigt intressant att titta på en i annan miljö.
 
Topp