• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Jaeger LeCoultre Memovox i 18 K guld (från ca 1960)

St Maxime

KS Explorers Club
Pris
39900
Returpolicy
Enligt överenskommelse
Bilder Skickat
  1. Ja
Trånar efter ny klocka, vilket innebär att denna mest troligt måste lämna (om jag inte vinner på trisslott).

Klockan är enligt uppgift från när jag förvärvade den från ca 1960.

Kort om klockan:
  • 18 K guld
  • Diameter 37 mm exkl kronor
  • Original kronor
  • 18 mm mellan luggarna
  • Vacker vit tavla med streck index som matchar boetten väl enligt mig.
  • Plexiglas
  • Automatisk urverk
  • Håller tiden väl och gångreserven är imponerande
  • Tycker själv att skicket är bra, men visst finns spår av användning och lite lume har lossnat från minutvisaren.
  • Alarmfunktionen fungerar väl (skrämt både kollegor och fru:))
  • För närvarande klädd i skinnband från Hirsch.
  • Bilderna utgör en del av beskrivningen.

Kuriosa:
  • Läst att klockan även satt på Steve McQueens handled i filmen The Tomas Crown Affair från 1968. (Han fick ihop det med Faye Donaway i filmen och personligen så tillskriver jag klockan den förtjänsten till 100%)

Byten:
  • Siktet är inställt på endera en DD i gulguld eller en Dj (16200 på oyster), men jag brukar kunna lockas av annat också så fråga hellre en gång för mkt än för lite.


Prisbild:
Tycker alltid att det är svårt med referenspriser (skick på 60 åriga klockor tenderar ju att skilja sig lite åt). Kikat lite på Chrono24 och då sökt på 37 mm, automatiskt urverk, gulguld (på både caze och bezel). Hittat 6 noteringar 89.948 kr som högst (sannolikt härligt övervärderad) och 30.222 kr som lägst (i mina ögon hemsk tavla). Får uppfattningen att dem ligger på ca 52-55 tkr på Chrono24.

Gick en på kaplans relativt nyligen (se länk), det var dock guld på stål (känns som många är det) - jag letade läääänge för att hitta en i 18 K och detta skick.

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3608/vara/1562622

Klockan kan skickas efter mottagen betalning, men säljes helst f2f i Stockholm.

Synpunkter och frågor mottages tacksamt via PM. Tack KS för möjligheten att annonsera.

8.jpg


7.jpg


6.jpg


3.jpg

2.jpg

5B.jpg

9B.jpg
 

Bilagor

  • 1.JPG
    1.JPG
    376.5 KB · Visningar: 6
Topp