• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger LeCoultre (mkt bilder)

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag är jäkligt impad av klocktillverkarnas PR-maskineri.

Har reagerat både på IWCs och JLCs kampanjer, pressmaterial och event på sistone.

Men jag funderar på riktigt på hur klocktillverkarna kan ha råd med detta? Nog för att ett fint ur kostar några slantar men båtresor, flyga in urmakare, middagar etc etc kostar ju flis och detta i en relativt liten marknad som Sverige.

Håller ens tex sportbilstillverkare och andra tillverkare av 'lyxkonsumtion' liknande event?
 

Portofino

Panerai
insane caseback.JPG


insane.JPG


Lab.JPG


master chrono.JPG


master ex cer.JPG


master extr cer.JPG


master tourb.JPG


min rep g.JPG


minute rep 2.JPG

minute rep.JPG


perp tour on tw.JPG


perp tour.JPG

geophysi.JPG
 

Mattias79

Cartier
Jag är jäkligt impad av klocktillverkarnas PR-maskineri.

Har reagerat både på IWCs och JLCs kampanjer, pressmaterial och event på sistone.

Men jag funderar på riktigt på hur klocktillverkarna kan ha råd med detta? Nog för att ett fint ur kostar några slantar men båtresor, flyga in urmakare, middagar etc etc kostar ju flis och detta i en relativt liten marknad som Sverige.

Håller ens tex sportbilstillverkare och andra tillverkare av 'lyxkonsumtion' liknande event?

Jag håller med. Dessutom är det någonting med hela det där lyx-freebees-champagne-grejen som ger mig (observera att jag talar för egen sak här) en dålig smak i munnen. Att besöka en klocktillverkare för att få se hantverket, höra om historiken och träffa urmakare som arbetat 40 år på samma stol är en sak. Att åka båt i Stockholms skärgård med kändisar och dricka champagne är någonting annat. Jag tycker man ibland blandar ihop begreppen lyx och kvalitet. Jag älskar kvalitet och historia och kan lätt motivera ett vackert jaeger-verk. Däremot blir jag knottrig av lyx-sidan av klockvärden. Eller i alla fall vissa aspekter av den. Tror jag.....hm måste nog fundera ett varv till.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tack för reportaget! Alltid kul när man får mervärden till klockköpen. Antar att Reverson satt som gjuten på armen under resan. Och har det blivit någon Panna ännu?
 

Portofino

Panerai
Tack för reportaget! Alltid kul när man får mervärden till klockköpen. Antar att Reverson satt som gjuten på armen under resan. Och har det blivit någon Panna ännu?
Pannan är på väg... men ännu inte i syne. :(

Vad som satt gjuten på armen var en Gyrotourbillon 2 i platina. Tyvärr fick jag ingen bild av den på handleden men några andra följeslagare fick bilder på den som jag ska lägga upp så snart jag får dem. Den väger säkert 350-400 gram. På sidan har den ett lås för att inte slå runt på grund av sin egen vikt. Och den är ca 1,7 cm hög så den glider inte direkt under skjortan. När man talar om vikt kan man även ta tourbillonburen som motvikt för klockans vikt. Den är gjord i aluminium och väger 0,02 gram. Galen klocka.
1410458944-95cd03065ef784eee95960899317ba88.jpg
 

Maro

Audemars
Satan vilken skön resa! Tack för att du delar bilder på klockorna och låter oss sitta här och gråta för vi inte fick se hur det såg ut inne i lokalerna:)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Då är jag numera officiellt avundsjuk... (vilket inte händer så ofta). Tack för bilderna.

Det skall bli kul att prova den där Geophysic när den kommer. För den har väl inte dykt upp än?
 

Portofino

Panerai
Då är jag numera officiellt avundsjuk... (vilket inte händer så ofta). Tack för bilderna.

Det skall bli kul att prova den där Geophysic när den kommer. För den har väl inte dykt upp än?
Nix inte än. Det var riktigt fin på armen. Bra storlek och lik originalet. puristerna är väl inte helt förtjusta i att man satt ett automatverk i den. De hade föredragit ett manuellt som på originalet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nix inte än. Det var riktigt fin på armen. Bra storlek och lik originalet. puristerna är väl inte helt förtjusta i att man satt ett automatverk i den. De hade föredragit ett manuellt som på originalet.
Äsch, purister vill hellre ha det som förr än att utveckligen skall gå framåt... Autotractor & co FTW!

Klockan är snygg. Kanske lite för "skolpojkig", men jag måste se den i verkligheten för att besluta mig.
 
Topp