• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
20200728_134017.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Vad tycker ni om denna? Priset verkar rätt hyffsat ändå, och jag gillar utseendet mycket. Speciell urtavla!

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/jaeger_lecoultre_grand_taille_day/91168951
Hade exakt en sån för ett par år sedan. Jäkligt snygg och kan sakna den än idag.
Men minns att den var väldigt svårsåld här på KS. Sålde den för ungefär 10' mindre än den där, och det tog ett tag.
Men om du gillar den så slå till. Otroligt skön länk också.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Vad tycker ni om denna? Priset verkar rätt hyffsat ändå, och jag gillar utseendet mycket. Speciell urtavla!

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/jaeger_lecoultre_grand_taille_day/91168951
Rätt så trevlig modell, även om jag personligen inte är så förtjust när datumen ligger i en yttre periferi. Ja brukar ibland fundera på hur de får till det till exempel med dagskivan? Hur växlas dagarna när fönstret sitter i hörnet?
Värdemässigt är nog priset ok. Säkert under 50% av nypriset. Men ändå svårt att få tillbaka vid försäljning.
 

3R1K

Cartier
2-Faktor
Hade exakt en sån för ett par år sedan. Jäkligt snygg och kan sakna den än idag.
Men minns att den var väldigt svårsåld här på KS. Sålde den för ungefär 10' mindre än den där, och det tog ett tag.
Men om du gillar den så slå till. Otroligt skön länk också.

Va kul att du hade en sådan, men det förvånar mig att den är så svårsåld med tanke på att det är 'mer än' en vanlig reverso och samtidigt mycket ovanligare också ... Men smaken är som baken och kanske tycker de flesta om en vanlig clean reverso mer? För 45tkr är det ju mycket klocka för pengarna. Samtidigt är det ju en handlare som säljer med marginal. Ifall det var en storlek mindre alltså 23mm x 40mm skulle jag slå till direkt. Men Grande Taille är nog snäppet för stort på min smala handled ...
 

DrDre

Patek
Vad tycker ni om denna? Priset verkar rätt hyffsat ändå, och jag gillar utseendet mycket. Speciell urtavla!

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/jaeger_lecoultre_grand_taille_day/91168951

Jag velade länge mellan precis den där modellen och en vanlig GT mär min fru frågade vad jag ville ha i bröllopspresent. Den där varianten är jäkligt snygg och JLC har fått in funktionerna på ett väldigt snyggt sätt tycker jag men slut blev det den vanliga mest för att jag är svag för klassiker.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Någon som vet om Casa Faglianos straps kommer med quick release spring bar som standard, och om så ej skulle vara fallet, om det kan ordnas?
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Var och provade denna häromdagen, 243.85.22. Den satt verkligen helt perfekt, men säljaren verkade tycka att jag skulle välja de större modellerna. Räknas "medium" Reverso som dam? Några åsikter om just den referensen, är själv ny på JLC. Finns det äldre/liknande ref i den storleken, dvs inte large?


upload_2020-7-31_15-27-8.png
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
E416BC4E-BF0B-4D82-A89C-5B22F2DC49A1.jpeg
Var och provade denna häromdagen, 243.85.22. Den satt verkligen helt perfekt, men säljaren verkade tycka att jag skulle välja de större modellerna. Räknas "medium" Reverso som dam? Några åsikter om just den referensen, är själv ny på JLC. Finns det äldre/liknande ref i den storleken, dvs inte large?


upload_2020-7-31_15-27-8.png
Medium är INTE dam! Den är väl till och med något större än classique som är en riktig liten godbit och sitter utmärkt på alla utom @Pappi och @Ricrob

Kastar in en bild på min gamla classique...
 

DrDre

Patek
Var och provade denna häromdagen, 243.85.22. Den satt verkligen helt perfekt, men säljaren verkade tycka att jag skulle välja de större modellerna. Räknas "medium" Reverso som dam? Några åsikter om just den referensen, är själv ny på JLC. Finns det äldre/liknande ref i den storleken, dvs inte large?


upload_2020-7-31_15-27-8.png

Det handlar mycket om personlig smak mär det kommer till dress watches som Reverso eller Cartier Tank.

Vissa vill bära en liten Reverso medan andra vill ha något som har lite mer närvaro. Den du provat är ungefär lika stor som en Reverson Grande Taille (som funnits sedan 90-talet som herrklocka). Jag har burit min GT länge och för mig känns den storleken närmast perfekt, medan andra föredrar ngt större eller ngt mindre.

Jag tycker att du ska prova dig fram vad du själv tycker är bäst och ev ta med en hustru/flickvän som smakråd.
 
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
9D3197E9-F0A4-4928-BA0D-56B3A497FDF9.jpeg
Jag har kollat runt lite efter den där. Vill gärna prova då jag är osäker på storleken, 42 kan bli stort på mig. Hur sitter den, är den smidig?

Den bär större än 5 sifr stål /Daytona Rolex men inget som stör mig. Det är min favorit klocka hade lätt kunnat vara owg med denna. Smidig och funkar till allt Iaf för mig!
Här finns en bra produktbeskrivning ...
Det som missas i videon är hur fantastisk den matta svarta "sand tavlan" är.
449C1C4C-944A-4842-9175-F4D0E3F2D7C5.jpeg
 

CarlR

Omega
9D3197E9-F0A4-4928-BA0D-56B3A497FDF9.jpeg


Den bär större än 5 sifr stål /Daytona Rolex men inget som stör mig. Det är min favorit klocka hade lätt kunnat vara owg med denna. Smidig och funkar till allt Iaf för mig!
Det som missas i videon är hur fantastisk den matta svarta "sand tavlan" är.
449C1C4C-944A-4842-9175-F4D0E3F2D7C5.jpeg

Tack för info. Jag har funderat lite över hur den bär under manschetten, men det verkar inte vara ett problem.
 

3R1K

Cartier
2-Faktor
B280B7A0-C30F-4397-8493-8161C2D1CEDA.png
Jag har kollat runt lite efter den där. Vill gärna prova då jag är osäker på storleken, 42 kan bli stort på mig. Hur sitter den, är den smidig?

Den har rätt korta lugs
Rätt så trevlig modell, även om jag personligen inte är så förtjust när datumen ligger i en yttre periferi. Ja brukar ibland fundera på hur de får till det till exempel med dagskivan? Hur växlas dagarna när fönstret sitter i hörnet?
Värdemässigt är nog priset ok. Säkert under 50% av nypriset. Men ändå svårt att få tillbaka vid försäljning.

Tog lite tid att hitta en bra bild men ungefär såhär ser datumhjulet ut iaf, enda sättet att klämma in siffrorna i hörnet. Rätt läckert tycker jag.
 

Pennybridge

Breitling
2-Faktor
Tänkte bara dela med mig av lite av mina intryck av den uppdaterade Master ControI serien då det i torsdags och fredags blev det en resa till Stockholm vilket innebar att det också fick bli att passa på att titta på lite klockor. Har varit intresserad av JLC nya uppdaterade Master Control och framförallt date och Calender versionern sedan jag såg de förta bilderna i vårasa. Tittade därför in på Nymans som hade båda inne och det fick bli lite provning av de båda. Kastade även in Ultra Thin moon i leken för att även testa en riktigt dressad klocka. Glömde såklart att ta bilder så får tyvärr enbart bli lite intryck i text.

Började med att testa Date varianten som jag innan hade höga förhoppningar på. Klockan har väldigt bra och trevlig storlek och satt som handen i handsken på armen. För min del kändes dock som att den var alldeles för enkel och att det saknades något mer som hände på tavlan. Sambon var också med (tyvärr dock inte det minsta klockintresserad) och hon höll också med att tavlan kändes allt för ”ren”. Läderbandet som kommer med klockan höjde dock upp den något. Fick en viss känsla av besvikelse då jag hade trott att Date skulle levererar på en högre nivå.
Date.jpg
Nästa klocka att åka på handleden var Calender versionen. Nu hände det saker, vilken klocka! Klockan kändes perfekt i allt från storlek (40mm), matchande läderband, tjocklek på boett, symmetrin och finishen på tavlan. Allt andades bara en härlig harmoni. T om sambon som brukar vara skeptisk och har ganska kräsen smak på vad som är en snygg klocka tyckte att den satt och passade mig perfekt. Prislappen är ju dock inte lika trevlig och ord pris ligger på ca 127 000kr vilket inte är ouppnåeligt men kanske lite i överkant för vad jag är villig att spendera på en klocka…
Calender.jpg
Efter denna fullträff förstod jag självklart att Ultra Thin skulle ha svårt att nå upp till samma nivå Calender men den fick ändå åka på handleden. Tyvärr som jag trodde så stod den sig blek i jmf. Framförallt så kändes den för tunn för mig och tillsammans med svart alligatorband så blev det alldeles för dressat.
Ultra Thin Moon.jpg
Testade även några portugiser från IWC men de kändes också ganska tråkiga efter att man hade haft JLC Master Control Calender på handleden. Efter allt provande och jag också lyckats komma fram till att klockor på aligatorstrap troligtvis inte är något för mig då både jag och sambon tycker att det blir alldeles för stelt och dressat och inte riktigt passar min stil.

Så vad är kontentan av denna lite utflykt och klockprovande. Jo det är nog att det bara är att öppna ett sparkonto och börja och stoppa in lite slantar kontinuerligt för att på sikt försöka att ha råd med en Master Calender. För min del så tycker jag att JLC har lyckats få fram en fullträff och klocka som jag nog skulle kunna bli OWG med.
 

CarlR

Omega
Tänkte bara dela med mig av lite av mina intryck av den uppdaterade Master ControI serien då det i torsdags och fredags blev det en resa till Stockholm vilket innebar att det också fick bli att passa på att titta på lite klockor. Har varit intresserad av JLC nya uppdaterade Master Control och framförallt date och Calender versionern sedan jag såg de förta bilderna i vårasa. Tittade därför in på Nymans som hade båda inne och det fick bli lite provning av de båda. Kastade även in Ultra Thin moon i leken för att även testa en riktigt dressad klocka. Glömde såklart att ta bilder så får tyvärr enbart bli lite intryck i text.

Började med att testa Date varianten som jag innan hade höga förhoppningar på. Klockan har väldigt bra och trevlig storlek och satt som handen i handsken på armen. För min del kändes dock som att den var alldeles för enkel och att det saknades något mer som hände på tavlan. Sambon var också med (tyvärr dock inte det minsta klockintresserad) och hon höll också med att tavlan kändes allt för ”ren”. Läderbandet som kommer med klockan höjde dock upp den något. Fick en viss känsla av besvikelse då jag hade trott att Date skulle levererar på en högre nivå.
Date.jpg
Nästa klocka att åka på handleden var Calender versionen. Nu hände det saker, vilken klocka! Klockan kändes perfekt i allt från storlek (40mm), matchande läderband, tjocklek på boett, symmetrin och finishen på tavlan. Allt andades bara en härlig harmoni. T om sambon som brukar vara skeptisk och har ganska kräsen smak på vad som är en snygg klocka tyckte att den satt och passade mig perfekt. Prislappen är ju dock inte lika trevlig och ord pris ligger på ca 127 000kr vilket inte är ouppnåeligt men kanske lite i överkant för vad jag är villig att spendera på en klocka…
Calender.jpg
Efter denna fullträff förstod jag självklart att Ultra Thin skulle ha svårt att nå upp till samma nivå Calender men den fick ändå åka på handleden. Tyvärr som jag trodde så stod den sig blek i jmf. Framförallt så kändes den för tunn för mig och tillsammans med svart alligatorband så blev det alldeles för dressat.
Ultra Thin Moon.jpg
Testade även några portugiser från IWC men de kändes också ganska tråkiga efter att man hade haft JLC Master Control Calender på handleden. Efter allt provande och jag också lyckats komma fram till att klockor på aligatorstrap troligtvis inte är något för mig då både jag och sambon tycker att det blir alldeles för stelt och dressat och inte riktigt passar min stil.

Så vad är kontentan av denna lite utflykt och klockprovande. Jo det är nog att det bara är att öppna ett sparkonto och börja och stoppa in lite slantar kontinuerligt för att på sikt försöka att ha råd med en Master Calender. För min del så tycker jag att JLC har lyckats få fram en fullträff och klocka som jag nog skulle kunna bli OWG med.


Tack för reflektioner.
Håller med om att Master Calendar är väldigt trevlig, även jag gillar att det händer lite på tavlan.
Däremot så tycker jag att nya Portugieser 40 mm är rätt fina och att de lyckats bra med sin enkelhet. Kan vara skimret/ lystern i tavlan som ger lite extra schvung.
 

ChumpTime

Panerai
Tänkte bara dela med mig av lite av mina intryck av den uppdaterade Master ControI serien då det i torsdags och fredags blev det en resa till Stockholm vilket innebar att det också fick bli att passa på att titta på lite klockor. Har varit intresserad av JLC nya uppdaterade Master Control och framförallt date och Calender versionern sedan jag såg de förta bilderna i vårasa. Tittade därför in på Nymans som hade båda inne och det fick bli lite provning av de båda. Kastade även in Ultra Thin moon i leken för att även testa en riktigt dressad klocka. Glömde såklart att ta bilder så får tyvärr enbart bli lite intryck i text.

Började med att testa Date varianten som jag innan hade höga förhoppningar på. Klockan har väldigt bra och trevlig storlek och satt som handen i handsken på armen. För min del kändes dock som att den var alldeles för enkel och att det saknades något mer som hände på tavlan. Sambon var också med (tyvärr dock inte det minsta klockintresserad) och hon höll också med att tavlan kändes allt för ”ren”. Läderbandet som kommer med klockan höjde dock upp den något. Fick en viss känsla av besvikelse då jag hade trott att Date skulle levererar på en högre nivå.
Date.jpg
Nästa klocka att åka på handleden var Calender versionen. Nu hände det saker, vilken klocka! Klockan kändes perfekt i allt från storlek (40mm), matchande läderband, tjocklek på boett, symmetrin och finishen på tavlan. Allt andades bara en härlig harmoni. T om sambon som brukar vara skeptisk och har ganska kräsen smak på vad som är en snygg klocka tyckte att den satt och passade mig perfekt. Prislappen är ju dock inte lika trevlig och ord pris ligger på ca 127 000kr vilket inte är ouppnåeligt men kanske lite i överkant för vad jag är villig att spendera på en klocka…
Calender.jpg
Efter denna fullträff förstod jag självklart att Ultra Thin skulle ha svårt att nå upp till samma nivå Calender men den fick ändå åka på handleden. Tyvärr som jag trodde så stod den sig blek i jmf. Framförallt så kändes den för tunn för mig och tillsammans med svart alligatorband så blev det alldeles för dressat.
Ultra Thin Moon.jpg
Testade även några portugiser från IWC men de kändes också ganska tråkiga efter att man hade haft JLC Master Control Calender på handleden. Efter allt provande och jag också lyckats komma fram till att klockor på aligatorstrap troligtvis inte är något för mig då både jag och sambon tycker att det blir alldeles för stelt och dressat och inte riktigt passar min stil.

Så vad är kontentan av denna lite utflykt och klockprovande. Jo det är nog att det bara är att öppna ett sparkonto och börja och stoppa in lite slantar kontinuerligt för att på sikt försöka att ha råd med en Master Calender. För min del så tycker jag att JLC har lyckats få fram en fullträff och klocka som jag nog skulle kunna bli OWG med.
Aha, så det var du som hade fullt upp med alla Master Control när jag var inne på torsd och ville prova dem :D

Själv blev jag med prospektiv Master Calendar Chronograph efter att ha provat calendar och konstaterat att den satt perfekt. Lite surt att de tar in alla andra nyheter i serien men att just kronon är firm order only med full förskottsbetalning. Och att listpriset i Sverige är åt helv. Men iallafall, är helspänd inför leverans!
C65D247A-9334-43F1-B6F0-AB2D0033EB64.jpeg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Aha, så det var du som hade fullt upp med alla Master Control när jag var inne på torsd och ville prova dem :D

Själv blev jag med prospektiv Master Calendar Chronograph efter att ha provat calendar och konstaterat att den satt perfekt. Lite surt att de tar in alla andra nyheter i serien men att just kronon är firm order only med full förskottsbetalning. Och att listpriset i Sverige är åt helv. Men iallafall, är helspänd inför leverans!
C65D247A-9334-43F1-B6F0-AB2D0033EB64.jpeg
Ja, JLC är dyra överlag, när billigaste Master listar runt 70k. Och sedan finns det ingen ren kronograf i Master utan då måste man gå på Polarisserien. Att de vill ha full förskottsbetalning var något nytt. Kanske är en följd av corona. F-n, betydde det att du var tvungen att hosta upp detta vid beställning, svettigt! Har dessutom hört att de är restriktiva med inbyten just nu...
 

Pennybridge

Breitling
2-Faktor
Aha, så det var du som hade fullt upp med alla Master Control när jag var inne på torsd och ville prova dem :D

Själv blev jag med prospektiv Master Calendar Chronograph efter att ha provat calendar och konstaterat att den satt perfekt. Lite surt att de tar in alla andra nyheter i serien men att just kronon är firm order only med full förskottsbetalning. Och att listpriset i Sverige är åt helv. Men iallafall, är helspänd inför leverans!
C65D247A-9334-43F1-B6F0-AB2D0033EB64.jpeg

Hehe jo det var nog jag som uppehöll dem... Svårt att lämna ifrån sig när man fått den på armen :cigar:

Chronograph ser också helt fantastik ut, grymt bra val! Men vad listar den på?
 
Topp