• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger LeCoultre Vacheron Constantine?

Hej,

Vad tror ni om den här? Hade varit intressant att få reda på lite mer om den.

Tack på förhand,
Christian

Bilagor

• 259656087_6fc758d4-c3c9-4b88-b397-d126a4b6dc4c.jpg
    259656087_6fc758d4-c3c9-4b88-b397-d126a4b6dc4c.jpg
    166.9 KB · Visningar: 309
  • 259656087_38a7e863-fefb-4cac-9e84-5734e86f9547.jpg
    259656087_38a7e863-fefb-4cac-9e84-5734e86f9547.jpg
    144 KB · Visningar: 300
  • 259656087_641e297c-dda8-4a71-95b6-d9c0f2bfe86b.jpg
    259656087_641e297c-dda8-4a71-95b6-d9c0f2bfe86b.jpg
    194.2 KB · Visningar: 332
  • 259656087_212266c2-4c52-4164-9bd4-93609fc1acdd.jpg
    259656087_212266c2-4c52-4164-9bd4-93609fc1acdd.jpg
    266.8 KB · Visningar: 310
  • 259656087_f00fb475-0e32-4038-acce-e628d3dea1cc.jpg
    259656087_f00fb475-0e32-4038-acce-e628d3dea1cc.jpg
    198.8 KB · Visningar: 301
Hej,

Så urtavlan är ommålad och urverket har ingen koppling till Vacheron Constantine?

Så det är mer eller mindre en scam som låg ute på tradera?

https://www.tradera.com/item/190114...ne-very-rare-with-original-box#view-item-main

Texten i annonsen är:

Med en hel del övervägande auktionerar jag nu ut en riktigt unik pärla ur min privata samling. Detta är en vacker och mycket sälsynt samlarklocka i fantastiskt kosmetisk skick för sin ålder, Jaeger LeCoultre Subsec Automatic Bumper P812 Vacheron Constantine colobration movement, med orginal trä låda. Med andra ord Holy Grail för den riktiga samlaren.

Värt att veta är att den har stannat helt och behöver få sig en service och det finns lite tunna repor på glaset som lätt går att polera bort om man så vill. Allt är självklart i orginal skick och klockan är 10K Goldfilled.

-Nytt lyxigt läderband ingår 700kr.

-Diameter ca:35.5mm utan krona 36.5mm med krona

Det som är skrivet här och bilderna beskriver skicket på klockan så läs och kolla igenom allt noggrant.

Betalning ska ske inom 3 arbetsdagar.

Inga garantier ges på vintage klockor. Så jag avråder alla från att dyka/bada eller använda dessa vackra konstverk vid andra extrema ändamål.

Klockan skickas självklart som på bilderna.

Alla klockor packas väl så att dem klarar resan till dit dem ska.

Lycka till med budgivningen och glöm inte att titta förbi då och då för nya spännande samlarklockor.

Mvh
Tradinator

Med vänlig hälsning,
Christian

Den tavla er desværre ommalet - og ikke særligt pænt :(

Men derudover er det et ur til det amerikanske marked i gold filled-udførsel. Dette er en lidt tyndere forgyldning en gold cap, men tykkere end elektronplateret og findes normalt kun på US-ure. Værket er helt som i JLC. Har intet at gøre med VC.
Hur ser du att den är ommålad?

Hade inte varit den första från dig. Du har väl varit med i svängen ett tag? Ser du inte att trycket är kladdigt, lite stort, saknas swiss, har fel typsnitt, ny lysmassa, saknar automatic på urtavlan?
Sådärja! Du kan ju om du vill! Nu blev det ett inlägg som är informativt och lärorikt för övriga deltagare. Du behöver inte vara så arg Lilla My, Mumminvärlden är en snäll miljö...

Sådärja! Du kan ju om du vill! Nu blev det ett inlägg som är informativt och lärorikt för övriga deltagare. Du behöver inte vara så arg Lilla My, Mumminvärlden är en snäll miljö...
Det där hade kunnat sagts betydligt mer trevligt och helt utan arrogans och översitteri. Troligen är ditt inlägg det mest beräknade inlägg jag sett sen jag registrerade mig på KS. Möjligen har ni två en historik som jag inte känner till, annars borde du skriva om ditt inlägg när du inte känner dig elak när du kastar din pil.

Visst är det mer informativt, men detta är ju detaljer du själv hade kunnat lägga till? Tror de flesta ser att något ser fel ut och om någon inte gör det är det så klart fritt fram att fråga som du gjorde. Själv känner jag tyvärr att orken inte finns i alla lägen att lägga fram all information, då känner jag det är bättre att säga min åsikt utan referens och gå djupare in på detaljerna än att undvika att säga något alls.

Hej,

Så urtavlan är ommålad och urverket har ingen koppling till Vacheron Constantine?

https://www.tradera.com/item/190114...ne-very-rare-with-original-box#view-item-main

Grunden til at VC ofte blandes ind i snakken er, at urværket er mærket med samme importkode som Vacheron Constantin - nemlig "VXN", som er koden for det amerikanske firma/konstruktion der importerede for både JLC (og solgt som "LeCoultre") og Vacheron Constantin. Med lidt kreativ tænkning kan VXN godt "lyde" som "Vacheron"...

At der står "Unadjusted" og "17 Jewels" også skyldes at urværker der var nøjere regulerede (f.eks. "Adjusted in 3 positions" og den slags...) samt ure med mere end 17 juveler i værket var belagt med højere afgifter. Det er også derfor, at der - bl.a. hos Omega - findes urværker med lavere antal juveler end i de gængse værker, som var målrettet salg til USA. Se f.eks. cal. 501, som findes i europæiske ure og har 19 eller 20 juveler, i forhold til cal. 500, som er magen til, men med 17 juveler.

Hvis jeg havde givet 9K for det ovenstående ur, havde jeg følt mig ret dum... Det har, IMO, kun meget ringe værdi.

Samma klocka två ggr?

Vill även tacka för hjälpen med den målade urtavlan.

Hur är det med vacheron? Ren dikt från säljaren?

Tack på förhand

Men ellers er LeCoultre nu ikke noget skrammel! Det er fremragende værker i meget fin kvalitet og gode urkasser. Har desværre kun et enkelt.

WP_20171112_15_34_03_Pro.jpg

WP_20171113_15_58_20_Pro.jpg

Samma klocka två ggr?

Hur är det med vacheron? Ren dikt från säljaren?

Ikke sikker på hvad første linje betyder, sorry?

Ja, LeCoultre har intet med VC at gøre, absolut intet. Det betyder nu IKKE, at det er dårlig kvalitet! Jeg kan umiddelbart finde langt, langt flere vintage JLC/LeCoultre-modeller end VC, jeg kunne tænke mig...

Men ellers er LeCoultre nu ikke noget skrammel! Det er fremragende værker i meget fin kvalitet og gode urkasser. Har desværre kun et enkelt.

WP_20171112_15_34_03_Pro.jpg

WP_20171113_15_58_20_Pro.jpg

Ikke sikker på hvad første linje betyder, sorry?

Ja, LeCoultre har intet med VC at gøre, absolut intet. Det betyder nu IKKE, at det er dårlig kvalitet! Jeg kan umiddelbart finde langt, langt flere vintage JLC/LeCoultre-modeller end VC, jeg kunne tænke mig...
Riktigt fin och välbevarad!

Det var en annan florist som lade in en bild och skrev att det var samma klocka två ggr, jag förstod inte riktigt vad han menade.

Men forumet är lite svårläst i min telefon så jag kan missat något.

Men tack för all Info! Jag vill gärna lära mig mer..

Sunkigt skick på ur med gulddoublé. Tafflig finish på tavlan, där den kräkgröna pricken i indexcirkeln vid klockan tio inte alls sammanfaller med den externa indexstaven klockan tio. Remmen ser ju också billig ut, vilket på undersidan visar sig genom bända metallbleck. Hur kommer fantasin om VC in i bilden?

JLC är ett respektabelt märke annars, och numera ger de väl mer horologisk bang for the buck än kanske något annat märke.

Grunden til at VC ofte blandes ind i snakken er, at urværket er mærket med samme importkode som Vacheron Constantin - nemlig "VXN", som er koden for det amerikanske firma/konstruktion der importerede for både JLC (og solgt som "LeCoultre") og Vacheron Constantin. Med lidt kreativ tænkning kan VXN godt "lyde" som "Vacheron"...

At der står "Unadjusted" og "17 Jewels" også skyldes at urværker der var nøjere regulerede (f.eks. "Adjusted in 3 positions" og den slags...) samt ure med mere end 17 juveler i værket var belagt med højere afgifter. Det er også derfor, at der - bl.a. hos Omega - findes urværker med lavere antal juveler end i de gængse værker, som var målrettet salg til USA. Se f.eks. cal. 501, som findes i europæiske ure og har 19 eller 20 juveler, i forhold til cal. 500, som er magen til, men med 17 juveler.

Hvis jeg havde givet 9K for det ovenstående ur, havde jeg følt mig ret dum... Det har, IMO, kun meget ringe værdi.

Då Wacheron handlat en del av sina verk av J&C så finns det en del kopplingar tror det mest kända är den ultra tunna maskinen från J&C.

Så USA hade en typ av importtullar för att skydda amerikansk klocktillverkning vid den tiden?

(Snygg klocka förresten.)

Hej,

Texten i annonsen är:

Med en hel del övervägande auktionerar jag nu ut en riktigt unik pärla ur min privata samling. Detta är en vacker och mycket sälsynt samlarklocka i fantastiskt kosmetisk skick för sin ålder, Jaeger LeCoultre Subsec Automatic Bumper P812 Vacheron Constantine colobration movement, med orginal trä låda. Med andra ord Holy Grail för den riktiga samlaren.

Värt att veta är att den har stannat helt och behöver få sig en service och det finns lite tunna repor på glaset som lätt går att polera bort om man så vill. Allt är självklart i orginal skick och klockan är 10K Goldfilled.

-Nytt lyxigt läderband ingår 700kr.

-Diameter ca:35.5mm utan krona 36.5mm med krona

Det som är skrivet här och bilderna beskriver skicket på klockan så läs och kolla igenom allt noggrant.

Betalning ska ske inom 3 arbetsdagar.

Inga garantier ges på vintage klockor. Så jag avråder alla från att dyka/bada eller använda dessa vackra konstverk vid andra extrema ändamål.

Klockan skickas självklart som på bilderna.

Alla klockor packas väl så att dem klarar resan till dit dem ska.

Lycka till med budgivningen och glöm inte att titta förbi då och då för nya spännande samlarklockor.

Mvh
Tradinator

Med vänlig hälsning,
Christian
Scam vet jag inte, men uppdiktad förskönande säljtext. Den klockan är inte het i samlarkretsar. En pläterad Amerika boeterad LeCoultre med dåligt ommålad tavla. Och nej, den klockan har nog inget med VC att göra. Den har dock fortfarande ett fint verk. Min bedömning är att klockan borde ha hamnat kring 3000kr.
Är det du som köpt klockan? Häva köpet?

Scam vet jag inte, men uppdiktad förskönande säljtext. Den klockan är inte het i samlarkretsar. En pläterad Amerika boeterad LeCoultre med dåligt ommålad tavla. Och nej, den klockan har nog inget med VC att göra. Den har dock fortfarande ett fint verk. Min bedömning är att klockan borde ha hamnat kring 3000kr.
Är det du som köpt klockan? Häva köpet?
Tycker jag absolut att köparen ska göra med tanke vad som framkommit i tråden. Uret motsvarar inte beskrivningen. Jag sålde nyligen en Glycine till säljaren och hans omdömen är klanderfria.

Hej allihopa. Det är jag som sålde klockan. Jag fick reda på att folk här har snackat en massa om min JLC som va uppe på tradera utan att veta något om den. Klockan är vad jag vet 100% äkta tavlan är inte ommålad som en påstår här utan det är bara reflektionen och ljuset i bilden som får den att se karamel färgat eller gammaldags vit ut, men i verkligheten så är den mer mot pärlig-silverfärgad. Det är svårt att ta bild på då glaset har den utbuckliga formen men det syns tydligt i verkligheten. Jag garanterar 100% äkthet på klockan som det står i annonsen och erbjuder köparen att ta den till en jlc återförsäljare eller en autoriserad jlc urmakare och få det verifierat om man så vill. Sen när det kommer till text snittet och lumin osv så visar han som skriver att han verkligen inte kan mycket om vintage JLC eller åtminstone dessa modeller. Jag har försökt att ta några nya bilder så att ni ser vad jag pratar om. Sen när det kommer till dumma påstående som att JLC aldrig samarbetade med VC eller vice versa så visar det yterligare stort okunskap innom ämnet. JLC ägde VC och hade mycket nära samarbete back in the days. JLC till och med gjorde mekaniken åt dem största och bästa tillverkarna i branschen så som Patek Philippe, Constantine Vacheron, Audemars Piguet, Cartier, IWC m.f. Så snälla sluta sprid okunskap och dumheter, och för er andra som vill ta reda på fakta sluta googla och börja läs böcker istället.

Mvh / Tradinator

Bilagor

• DSC_4092.jpg
    DSC_4092.jpg
    158.7 KB · Visningar: 79
  • DSC_4091.jpg
    DSC_4091.jpg
    55.8 KB · Visningar: 80
Hej allihopa. Det är jag som sålde klockan. Jag fick reda på att folk här har snackat en massa om min JLC som va uppe på tradera utan att veta något om den. Klockan är vad jag vet 100% äkta tavlan är inte ommålad som en påstår här utan det är bara reflektionen och ljuset i bilden som får den att se karamel färgat eller gammaldags vit ut, men i verkligheten så är den mer mot pärlig-silverfärgad. Det är svårt att ta bild på då glaset har den utbuckliga formen men det syns tydligt i verkligheten. Jag garanterar 100% äkthet på klockan som det står i annonsen och erbjuder köparen att ta den till en jlc återförsäljare eller en autoriserad jlc urmakare och få det verifierat om man så vill. Sen när det kommer till text snittet och lumin osv så visar han som skriver att han verkligen inte kan mycket om vintage JLC eller åtminstone dessa modeller. Jag har försökt att ta några nya bilder så att ni ser vad jag pratar om. Sen när det kommer till dumma påstående som att JLC aldrig samarbetade med VC eller vice versa så visar det yterligare stort okunskap innom ämnet. JLC ägde VC och hade mycket nära samarbete back in the days. JLC till och med gjorde mekaniken åt dem största och bästa tillverkarna i branschen så som Patek Philippe, Constantine Vacheron, Audemars Piguet, Cartier, IWC m.f. Så snälla sluta sprid okunskap och dumheter, och för er andra som vill ta reda på fakta sluta googla och börja läs böcker istället.

Mvh / Tradinator
Trevligt du tog dig tid att kommentera här på forumet, men du har många fel i din text. Låter som du behöver bli lite mer ödmjuk eller läsa på om armbandsur.

Då Wacheron handlat en del av sina verk av J&C så finns det en del kopplingar tror det mest kända är den ultra tunna maskinen från J&C.
Efter lite googlande går det att läsa att JLC´s cal 920 användes av VC, PP och AP i egna tappningar. Dock inte av JLC själva.
https://www.watch-wiki.net/index.php?title=JLC_920

Vore intressant att höra från @Tradinator om han kan ange några textreferenser, länkar till kopplingen med VC urverk som använts av JLC, för att höja kunskapen på forumet.

Edit: hittade en bild så som klockan i tråden borde se ut i originalskick, JLC cal P 812 bumper

Senast ändrad:

Mvh / Tradinator

Det her er ikke værd at svare på.
Enhver der forsvarer ægtheden af dén tavla har miskrediteret sig selv i en grad, at jeg aldrig vil kunne tage ham alvorligt.

Det minder om det svar jeg fik, da jeg skrev til Bruun-Rasmussen, og påpegede at deres LeCoultre (aner vi en sammenhæng her..?) var ommalet (og i øvrigt ikke var i massivt guld, som de hævdede) :

Bruun-Rasmussen skrev:
Skiven er ikke malet op, og logoet er ej heller. Skiven er børstet, og måske har man gået lidt for hårdt til logoet.

Det var det her ur: https://bruun-rasmussen.dk/m/lots/A3B87D436984/images/1

:banghead:

Ingen har sagt att VC hade sina verk i JLC läs igen. Men däremot så har JLC tagit hjälp av VC med förfinadet av sina befintliga verk speciellt i visa high end modeller och jag har för mig vid visa special beställningar. JLC har varit dem ledande när det kommer till in house verk inte vice versa, dem va till och med långt före bland annat Patek när det kom till den biten. Däremot har JLC haft Tavannes verk i sina klockor. Sen den klockan som du visar på bilden är en helt annan billigare syskon modell utan lum och den lyxiga ufo formade huset och jag har till och med för mig att om du kollar på verket i den modellen så har den inte fått VC finnishen utan är helt plan i sin finnish.
Sen så har jag inte tid att hålla på med detta, jag älskar klockor och försöker lära mig så mycket jag kan från rätt källa och inte från jag hörde någon sa. Trots det så är jag bara en vanlig människa. Jag begår misstag och kommer säkert att göra det många gånger igen, men jag försöker i alla fall att vara så nogrann som möjligt och jag undviker att vräka ur mig en massa gojja som vissa andra gör när dem inte har all fakta framför sig. Jag önskar er alla det bästa ha det bra. Peace / Tradinator

...Sen den klockan som du visar på bilden är en helt annan billigare syskon modell utan lum och den lyxiga ufo formade huset och jag har till och med för mig att om du kollar på verket i den modellen så har den inte fått VC finnishen utan är helt plan i sin finnish.

Jag begår misstag och kommer säkert att göra det många gånger igen

Tydeligvis.

Ved du hvad - skal vi prøve et roligt eksperiment? Jeg holder en geiger-tæller op mod mit LeCoultre, og du holder en geiger-tæller op mod dit LeCoultre (nej - det er IKKE et JLC...), så skal vi prøve at se, hvem af os, der har et ur med radiumlume på tavlan, og hvem har et ur med klatter af tandkrem og frugtfarve?

Lite mer ödmjukhet vore på sin plats. Eller är det omvänd bevisbörda som gäller när saker påstås?... Att detta ur inte är reko verkar vara klarlagt.
Oavsett det nämnda uret så är inte historien om JLC och LeCoultre speciellt lätt att bringa ordning i. I synnerhet när det finns en del motstridig information om detta, det hävdas att skillnaden mellan JLC och Lecoultre är nada i kvalitet. Det finns massor att läsa om detta och olika andra konstellationer. Blancpain, Vacheron ja alla låg mer eller mindre med varandra. Att JLC levererade verk till Vacheron det vet vi.

Om köparen inte är nöjd med uret som Tradinator sålt förutsätter jag att Tradinator tar det i retur. Fel kan alla göra, att ta ansvar för sina försäljningar är manligt och hedervärt.

Tillbaka
Topp