• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger LeCoultre - Vad är det för ref och urverk i denna?

klevis

Omega
2-Faktor
God förmiddag kära KSare,

Jag har försökt googla runt lite på den här men hittar inget liknande. Är det någon här som har koll på vad denna klocka har för urverk, när den tillverkades, och eventuellt om den hade något referens nummer?
jlc.png

Den enda beskrivningen som klockan har är att den är manuell 38mm (något jag är tveksam till stämmer) samt att den är 14K.

Mvh
Klevis
 

Psykel

Patek
Tror dom flesta JLC av den typen var 34mm, men man vet ju aldrig! Sett liknande med kaliber K800, så stor sannolikhet att det sitter en sån i den klockan.
Skulle tippa på första halvan av 60-talet, men möjligt att den är äldre än så.
 

klevis

Omega
2-Faktor
Tack för snabbt svar. K800 låter väldrigt rimligt. Hittar en hel del klockor från jlc som ser ut som denna med det urverket. Dessa är dock allihop 34mm och 18K så något känns antingen felbeskrivet eller unket. Får går och kolla på uret irl och se vad som gäller.

/K
 

Psykel

Patek
Tror inte det är några konstigheter. Kaplans sålde två stycken 14k JLC på en auktion för några veckor sen, och har sett nån JLC i 14K på forumet tidigare. Tror att allt är topp, men att pantbanken den kommer ifrån kanske mätt med kronan.
Kan förresten tillägga (ifall det spelar nån roll) att jag just nu är ledande budgivare på just den klockan.
 

klevis

Omega
2-Faktor
Ah det var det jag antog att de mätt med kronan. Vad kul då får du lycka till med budgivningen! Har du varit och tittat på den?
 

Psykel

Patek
Tackar! Nope, hann inte. Så det får bära eller brista om jag vinner! Men kollar man chrono24 så ligger liknande JLC i 14K på 10.000+. Jag kommer inte gå SÅ mycket högre än mitt nuvarande bud, så vi får se! Får jag den för det priset + 20% säljarprovision så blir det ändå halva värdet, typ. Förutsatt att verket är okej, men står iallafall inte att den är "defekt" som det brukar på krånglande klockor på Kaplans.
 

klevis

Omega
2-Faktor
När de mätte i butiken var den 33mm men tror de mätte lite off så 34 är nog mer rimligt om du inte vet med dig att dess klockor också gjordes i 33mm.

Den är som sagt graverad på baksidan men de det inte sagt är att någon försökt slipa bort graveringen men bara delvis lyckats.

Glaset (plast) är repigt och har två sprickor på vänster sida.

Dock så har jag inte vridit upp uret eller kollat dess funktionalitet men det är nog enligt beskrivning då själva uret i sig såg rätt välbehållet ut.

Försökte ta några bilder.
 

Bilagor

  • IMG_2071.JPG
    IMG_2071.JPG
    248.2 KB · Visningar: 57
  • IMG_2072.JPG
    IMG_2072.JPG
    129 KB · Visningar: 58
  • IMG_2073.JPG
    IMG_2073.JPG
    118.3 KB · Visningar: 57
  • IMG_2074.JPG
    IMG_2074.JPG
    118.1 KB · Visningar: 61

Psykel

Patek
Tjusig, tack för hjälpen! Tror dom som dom sålde tidigare var runt 33.5 mm, så nog samma storlek där. Får hålla tummarna då! :D
 
Topp