• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är i behov av en ny dator..

Snilsson

Cartier
..och jag är lite sugen på att testa Mac för första gången i mitt liv! Jag har haft många iPhones och jag är så belåten med det sömlösa, trevliga gränssnittet, "det bara fungerar", så det vore väl dumt att inte löpa linan ut med en mac också(?)

Jag är ingen krävande användare som spelar spel eller redigerar bilder/videos etc, jag vill bara att det ska gå snabbt och smidigt att surfa, kolla film.. Det vanliga. :D

Jag har väl typ bestämt mig för en 13" Air. Tror det matchar mina krav på de flesta plan.
Antingen ny, annars finns det några begagnade på Blocket för några tusenlappar mindre som inte är mer än ett år gamla.
Vore det dumt att kolla på en begagnad? Jag har sökt lite men som jag förstår det har inga större nyheter kommit sedan 2015 års modell och jag vill såklart inte lägga mer pengar än nödvändigt. Resten ska ju gå till klockor. :cigar:

Vad har ni som är erfarna för synpunkter?
 

Tärnan

Cartier
jag använder min dator på samma sätt och det går utmärkt, har en air 13 tum från 2011, intel core 5, 1,7 ghz, 4 mb internminne. Den fick jag via jobbet så den var ny men har köpt 2 till, precis likadana till mina söner men då begagnade för halva nypriset och 1-2 år gamla. Funkar hur bra som helst.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
jag använder min dator på samma sätt och det går utmärkt, har en air 13 tum från 2011, intel core 5, 1,7 ghz, 4 mb internminne. Den fick jag via jobbet så den var ny men har köpt 2 till, precis likadana till mina söner men då begagnade för halva nypriset och 1-2 år gamla. Funkar hur bra som helst.
Jag har en exakt likadan och den känns fortfarande rätt fräsch efter fem års användande. Enda minuset är att den går riktigt varm vid t.ex. streaming via någon webbtjänst samt de gånger jag har testat något spel.

Intressant med 4 MB RAM på din! ;)
 

Tärnan

Cartier
Jag har en exakt likadan och den känns fortfarande rätt fräsch efter fem års användande. Enda minuset är att den går riktigt varm vid t.ex. streaming via någon webbtjänst samt de gånger jag har testat något spel.

Intressant med 4 MB RAM på din! ;)
Sorry, skrev av fel. ska vara hd 4gb och inte internminne o mb.
ja, det har du rätt. min går varm också och nu när den är 5 år gammal så håller inte batteriet jättelänge. Men i övrigt som ny, inte ett fel. Funderar på att köpa ett fulbatteri för 5-600 på blocket. undrar om det är något att ha.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
ja, det har du rätt. min går varm också och nu när den är 5 år gammal så håller inte batteriet jättelänge. Men i övrigt som ny, inte ett fel. Funderar på att köpa ett fulbatteri för 5-600 på blocket. undrar om det är något att ha.
Finns väl en viss risk med fulbatteri men jag förstår sin tanke. SSD-disken är något begränsande också men det har jag löst med iCloud och en extern hårddisk.

Ångrar inte köpet för fem år sedan en enda sekund. Tidigare har jag haft PC-laptops som knappt överlevt tre år innan de brakat.
 

Veratio

Cartier
Piggy-backar här!

Vår 8 år i7 PC laptop som vi endast använder för surf på TV:n, hämta hem saker och för att se film via Kodi är döende. Sugen på en lite mindre maskin, typ Asus modell billigare eller Intel NUC, eller en Nvidia Sheild TV 500gb. Det som krävs är att den ska kunna streama och klara köra 4k filmer/material samt att den har någon form av fungerande operativsystem som gör att man kan använda ett trådlöst tangentbord och surfa med. Ingen laptop, mer mini-PC tänker jag. Fast så billig som möjligt.

Massa text. Men någon kanske har full koll!
 

Snilsson

Cartier
Tack för era tips!
Jag har skickat förfrågan på ett par datorer på blocket från 2015 men märkligt nog är det ingen som svarar.. Får väl träna på artigheten antar jag.. :oops:
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Piggy-backar här!

Vår 8 år i7 PC laptop som vi endast använder för surf på TV:n, hämta hem saker och för att se film via Kodi är döende. Sugen på en lite mindre maskin, typ Asus modell billigare eller Intel NUC, eller en Nvidia Sheild TV 500gb. Det som krävs är att den ska kunna streama och klara köra 4k filmer/material samt att den har någon form av fungerande operativsystem som gör att man kan använda ett trådlöst tangentbord och surfa med. Ingen laptop, mer mini-PC tänker jag. Fast så billig som möjligt.

Massa text. Men någon kanske har full koll!
Raspberry Pi 3? Vet inte om den klarar 4k dock. Jag har första varianten och den klarar både att ladda ner torrent filer till extern hårddisk och spela 1080.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Tack för era tips!
Jag har skickat förfrågan på ett par datorer på blocket från 2015 men märkligt nog är det ingen som svarar.. Får väl träna på artigheten antar jag.. :oops:
Lite sen här men jag tror, precis som alla andra sagt, att även en äldre dator fungerar utmärkt. Min macbook pro är från 2009. Har maxat ram minnet och stoppat in en SSD hårddisk för några år sen. Tror det är en core 2 duo och den gör jobbet utmärkt fortfarande.
 

tossefar

Cartier
Jag rekommenderar starkt att du kollar på Macbook istället för Macbook Air. Air har fasats ut och modellen som säljs nu är flera år gammal.
 

Såkkett

Omega
Piggy-backar här!

Vår 8 år i7 PC laptop som vi endast använder för surf på TV:n, hämta hem saker och för att se film via Kodi är döende. Sugen på en lite mindre maskin, typ Asus modell billigare eller Intel NUC, eller en Nvidia Sheild TV 500gb. Det som krävs är att den ska kunna streama och klara köra 4k filmer/material samt att den har någon form av fungerande operativsystem som gör att man kan använda ett trådlöst tangentbord och surfa med. Ingen laptop, mer mini-PC tänker jag. Fast så billig som möjligt.

Massa text. Men någon kanske har full koll!
Xbox one S, xboxen finns bara i 2TB för tillfället men en 500gb kommer om någon månad och kommer kosta lika mycket som shielden, xboxen har dessutom UHD 4k blu-ray spelare, stöd för tangentbord och mus fullt ut kommer i höst har dom lovat i samband med att dom börjar släppa crossplatformspel mellan PC/konsoll
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Air har ingen retina och kommer inom kort att utgå. Köp inte den vad du än gör i skrivande stund.

Edit: efter att ha läst andra svar verkar jag inte vara ensam om min åsikt.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Jag tycker du ska lägga dina slantar på en bärbar PC. Oavsett vad många hävdar här så får du betydligt mer funktion och modernare maskinvara. Är du dessutom van vid PC miljö så kommer du bli galen på IOS. Jag själv tröttnade på ios i min Macbook pro, och installerade Windovs. Jävligt dyr, men snygg maskin. Sen gick den jäkligt varmt med.

En sak till förresten "bara fungerar" gäller det mesta idag.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Angående PC vs. Mac så är min högst personliga åsikt att Mac är att föredra. Jag bryr mig inte om priset, den är snygg och lätt, allt bara fungerar osv. Har varit datorägare i över 30 år så lång erfarenhet finns. Kan tillägga att jag inte spelar eller redigerar video eller något annat prestandakrävande.
 

Snilsson

Cartier
Helst skulle jag vilja ha det bästa av det bästa, men som alltid får man väga pris kontra produkt och behov. Jag vill helst inte lägga mer än 8000:-
Så vad finns det för alternativ?
Air 13" 2015
Pro 13" Retina 2013-2014
Macbook 12" Retina 2015

Typ.. Vilket alternativ är bäst?
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Tänk dock på att Macbook 12" inte har USB-portar.

Edit: Givetvis finns det (väl?) övergångar och/eller hubbar från thunderbolt till USB, men du bör fortfarande ha det i åtanke vid ett ev. köp!
 

Snilsson

Cartier
Tänk dock på att Macbook 12" inte har USB-portar.

Edit: Givetvis finns det (väl?) övergångar och/eller hubbar från thunderbolt till USB, men du bör fortfarande ha det i åtanke vid ett ev. köp!
Det vet jag och har inget behov av någon USB-port i dagsläget och förhoppningsvis inte i framtiden heller
 

M1984

Omega
Tycker helt klart du ska testa Mac, köpte nyligen en 15" Pro med retina skärm och den är fantastisk.
Hade en 6 år gammal Mac innan och den rullade på snabbare än min frus 1,5 år gamla PC som hon köpte för runt 10.000kr.

Finns fina MacBook Pro 13" med retina på blocket som inte behöver kosta dig skjortan och klockkontopengarna.

Lycka till!
 

POO

Panerai
Jag har hört att av de som hamnar på Säter kör mellan 55 och 60 % Windows 10 och tittar man på populationen av de som råka uppdatera jobbdatorn till 10 av misstag närmar sig frekvensen 100...
 

Snilsson

Cartier
Tack för alla svar! Scannar marknaden och läser recensioner konstant men det känns som att man blir mer förvirrad ju mer man läser. :eek:
Jag har hört att av de som hamnar på Säter kör mellan 55 och 60 % Windows 10 och tittar man på populationen av de som råka uppdatera jobbdatorn till 10 av misstag närmar sig frekvensen 100...
Va? :bag:
 

Snilsson

Cartier
Tack alla för hjälpen!
Det blev en Pro 13" från december 2014. Endast laddad åtta gånger så känns helt ok. :)
image.jpeg
 
Topp