• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag gillar inte vintage

Var står du på vintage?

  • Nytt och modernt ska det vara!

    Röster: 37 40.7%
  • Reissue/heritage

    Röster: 11 12.1%
  • NOS, MIB

    Röster: 17 18.7%
  • Jag älskar mögel!

    Röster: 37 40.7%

  • Totala väljare
    91

Olaa

Cartier
nya klockor från klockbutiken/löpande bandet är ok beaters,,, men vintage är lite mera sport :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Alltså slitage på boett och länk är inte samma sak som riktig patina...
Vafan det är ju slitage på boett och länk i kombination med eventuella färgförändringar på tavlan som är patina (fast färgförändringar brukar ofta indikera dåligt omdömme vid val av färg eller höga halter av radium/tritium)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vafan det är ju slitage på boett och länk i kombination med eventuella färgförändringar på tavlan som är patina (fast färgförändringar brukar ofta indikera dåligt omdömme vid val av färg eller höga halter av radium/tritium)
Men det är ju ändå inte en procedur som sker under en natt.
 

Boris Balkan

Fark you!
image.jpg


Min 16800 ser ut som när den var ny 1986 ;)
 

Camo00

Patek
Jag gillar inte vintage.
Det har hänt ett par gånger att jag har bjudit hem något på ebay, kaplans eller tradera, och ganska snabbt konstaterat att det här inte var något för mig. Jag gillar inte vintage. Jag gillar inte små klockor. Jag gillar inte rassliga länkar. Jag gillar inte mögel. Jag gillar inte servicebehov. Jag gillar inte repiga glas eller opålitliga packningar. Jag gillar inte vintage.
Jag vill ha moderna klockor med kända verk som är stryktåliga, och lättservade, skulle oturen vara framme. Jag vill ha safirglas. Jag vill ha glasbaksidor. Jag vill ha solida endlinks. Det här är inget exotiskt, utan saker man hittar på seikos under tusenlappen.

Dessutom ser alla vintage likadana ut.

Antingen Den Guldiga Dressaren (33mm utan krona, med gravyr men du får inga bilder av baksidan)

certmangf.jpg


Den Mögliga Dykaren (ej trycktestad, men fukten på glaset är på utsidan, jag glömde bara torka av innan fotot togs) ofta sub-homage

_12.jpg


_57-2.jpg


eller Den Obskyra Kronografen (servicebehov. Verk okänt, men en skicklig urmakare kan säkert tillverka delarna som saknas)

_12-2.jpg


_57.jpg


_12-3.jpg


Så nej, jag gillar inte vintage.

Jag sitter för närvarande på en ganska blygsam "samling" av ganska blygsamma klockor. Den innehåller ett par vintageklockor, bara för att jag inte kunde mostå designen. Men det händer väl alla? Jag kan sluta när jag vill.

_DSC6054.jpg


DSC_0374.jpg


Förutom de tre så är allting modernt, för jag gillar inte vintage. De är fula, tråkiga, och alla ser likadana ut.
Men av någon anledning är det bara reissues eller heritage eller homager jag fastner för. Varför är det så? När det kommer nya klockor är det nästan alltid vintage-looken som lockar mig.

Stowa seatime

Stowa_Seatime_green_dial.jpg


Min:

penna5.jpg


Oris Chronoris:

012.jpg


Min:

Oris019.jpg


Tissot visodate:

jeyiang_aita1-1.jpg


Min:

DSC_5926.jpg


Är det en sjukdom, har jag bra fallit för marknadsföringen, eller är de här bättre? De allra flesta tillverkare tar fram reissue efter reissue, så jag är tydligen inte ensam - tudor BB, omega speedmaster ii, osv. och vad betyder det här för framtiden? Fasen.

Spot on på de tre typerna av vintage-ur!! :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag älskar numera vintage, men det får banne mig inte vara mögliga och sunkiga tavlor, Jag älskar vintage i bra och fint skick... Så kort sagt, - jag älskar vintage i fint skick men gillar inte mögliga klockor, därav kunde jag inte rösta på något av alternativen.

Enligt pollen finns det inga mellanting. Jag gillar vintage i bra skick som ändå håller någon form av kvalitet. Inte mögel för möglets skull alltså.

NOS, MIB - New old stock, mint in box?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Snowflakes och vintage GSar är riktigt knepigt att hitta riktigt fina. Dock så har det funnits några fina head only Flingor på vintagerolexmarket för runt 25k.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Visst..nya klockor kan vara snygga, men vackert patinerade vintageur slår dem med hästlängder vad gäller elegans. Jag talar om väl omhändertagna vintageur med vackert åldrade tavlor.
Att kalla dessa för "mögliga" är förmätet om än skämtsamt. Jag tror ingen skulle tänka tanken att kalla t ex ett fabergéägg för "mögel".
NOS är rätt trist och skadade tavlor urtrist så jag håller med om att det brister i alternativen. Men "he e in´t lätt å förklara för den som inte begrip" som Stenmark sa till Engstrand. :)
 

jandan

Panerai
Fantastisk trio där Kson!

Vintage har väl sin tjusning, dock är jag ingen fantast av mögliga tavlor.
Men ett välskött vintage-ur kan ju vara hur vackert som helst!
 
Topp