• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag gillar ju batteridinkor.

Jens

Greedo
Just nu är jag lite insnöad på Swissonic-verken. Inte bara trevliga verk, dessutom så tycker jag många har så coola boetter.
Här är en av mina, den enda jag har bild på just nu.
image.jpg


Dessa är jag på jakt efter.
image.jpg


image.jpg


Misstänker att jag är ganska ensam i min fascination av dessa ur på gott och ont!


J
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ruggigt coola, gillar dem. Klämde på Fixoflex avia, den var ju riktigt smäcker! Missade sedan en likadan på tradera som gick billigt, väldigt billigt...

Härliga index, cool boett. Vad kan man inte gilla liksom :)
 

Jens

Greedo
Ruggigt coola, gillar dem. Klämde på Fixoflex avia, den var ju riktigt smäcker! Missade sedan en likadan på tradera som gick billigt, väldigt billigt...

Härliga index, cool boett. Vad kan man inte gilla liksom :)

Det mysiga är ju att man får jävligt mycket klocka för pengarna. Tror jag fick betala 69:- för min Marker på tratten! Boetten var så skarp att jag hade kunnat flå ett vildsvin med den, klockan kändes helt orörd.

Men, om folk vill betala 12000 spänn för en sönderpolerad Rolex DJ 1601 med läderband från 70-talet så ska inte jag stå ivägen!
Det finns så mycket grymt roliga klockor om intresset finns!


J
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det mysiga är ju att man får jävligt mycket klocka för pengarna. Tror jag fick betala 69:- för min Marker på tratten! Boetten var så skarp att jag hade kunnat flå ett vildsvin med den, klockan kändes helt orörd.

Men, om folk vill betala 12000 spänn för en sönderpolerad Rolex DJ 1601 med läderband från 70-talet så ska inte jag stå ivägen!
Det finns så mycket grymt roliga klockor om intresset finns!


J

Du får dubbelt av mig any day ;)
Håller med, finns så mkt kul bland äldre ur i riktigt budgetsegment i vintage :)
(även fast dyrare märken är kul det med)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
1965bulova.jpg

Jag tycker Bulova Accutron är sjukt ball! Har kikat runt lite på eBay efter ett ex. men har alldeles för dålig koll för att veta vad jag köper. Någon som sitter på en här?

De är sådär häftigt 70-tals framtidsvisions coola tycker jag. Man skulle ju aldrig få för sig för att göra en klocka som visar ett quartz urverk idag.
 

Jens

Greedo
I Avia klockorna sitter ett ETA 9154 . Inegn stämgaffel utan ett balanshjul . Mitt suger massor av batterier är det något du märkt Jens ? Undrar om man vågar ge sig på att serva den ?
De är ju lite batteritörstiga. Electric watches servar ju till riktigt förmånliga priser. Har några stycken som jag hade tänkt att skicka över, vi kanske kan skicka över en hög och få ytterligare ett lite bättre pris?


J
 

Jens

Greedo
De är ju lite batteritörstiga. Electric watches servar ju till riktigt förmånliga priser. Har några stycken som jag hade tänkt att skicka över, vi kanske kan skicka över en hög och få ytterligare ett lite bättre pris?


J
Edit: I nuläget så har jag en Swissonic och två stämgafflar som skulle behöva lite kärlek.



J
 

rogart-63

Patek
Köpte mig en speedsonic på tratten. Misstänker att det får besöka england innan.jag använder den för mycket. Behövs nog lite packningar och så.
 

Nicklas H

Cartier
1965bulova.jpg

Jag tycker Bulova Accutron är sjukt ball! Har kikat runt lite på eBay efter ett ex. men har alldeles för dålig koll för att veta vad jag köper. Någon som sitter på en här?

De är sådär häftigt 70-tals framtidsvisions coola tycker jag. Man skulle ju aldrig få för sig för att göra en klocka som visar ett quartz urverk idag.
Dom ser sjukt coola ut. Har dock aldrig sätt någon IRL.
 

jabla

Sarlacc
Sorry Jens nog fel tråd men blev så exalterad när jag insåg att jag har en klocka utan plastglas som platsar här i vintage. Min mesta beater ever är ju min Citizen jag köpte -79. Har varit med om allt från svetsreparationer av bilar till bilning med tryckluftshammare. Vanligt kvartsurverk men förbannat hållbar förpackning och med inre vridring som mest användes för att hålla koll på parkeringstiden. Låt mig presentera den första klocka jag köpte när jag fått regelbunden inkomst, och då snackar vi om fast anställning.
Nytagen bild men slut på batteri.
WP_20150406_001.jpg
 

Dubbelgubben

Breitling
Köpte mig en speedsonic på tratten. Misstänker att det får besöka england innan.jag använder den för mycket. Behövs nog lite packningar och så.
Har en omega speedsonic som servades hos urmakare kvarneberg i Danmark. Han servade både stämmgaffeldelen och kronografmodulen vilket jag tror är rätt ovanligt att man kan. Gick smidigt och kan rekommenderas, tyckte priset var helt ok också.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag kommer ihåg när mans att och bytte klockbatteri efter klockbatteri, alla i diverse parfymklockor med små kinaverk. Man bara älskade när det kom in gamla arbetshästar med vackra quartz-verk. Det första jag ramlade över var en Certina Certronic, det var många år sedan, men jag glömmer det aldrig.

Edit: Lånad bild.
 

Bilagor

  • 5603947214_7aef83de8f_z.jpg
    5603947214_7aef83de8f_z.jpg
    61.5 KB · Visningar: 91

Martin Lovasz

Audemars
1165.jpg

Ibland skall man titta extra noga för man kan hitta fina saker även om utsidan är sliten. Denna stackars Novus har nog sett sina sista dagar på handleden men den har en liten hemlighet.

1164.jpg

Ett fullt fungerande ETA/ESA 9157 urverk (se hur den svänger). Perfekt om man vill laga en sedan länge ej fungerande modell.
 
Topp