• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag gillar (verkligen) Vintage

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Det här tänkt att handla om vikten av patina och som en vänlig replik till inläggen i den något ambivalenta tråden "Jag gillar inte vintage". Ett försök till en enkel förklaring av förkärleken till estetiken. Jag har valt att exemplifiera med några av mina egna vintagedressare.
Longiness Conquest 1957. .. [/UR
..förlagen till Heritage Conquest. Jättefin och säkert driftsäkrare, men..
En närmare titt på gamlingens tavla.

Kronan är bytt till en i gulguld, men med originalutseende. Helt ok.



Patinan bidrar stort till helhetsintrycket.
IMG_1304_zps63be9ffc.jpg


Likadant med den här: Vulcain Cricket 1950. En närmare titt:

En Zenith de Luxe 1969. (Den enda hittills kända). Boett och tavla i 18k. [/URL

Den ädla metallen har förstås avhållit tavlan från att åldras nämnvärt. Men åldern finns där.









Ett litet utvik från de estetiska funderingarna: man kan se att uret i stort sett är identisk med modellsyskonet "Zenith Captain", men tillägget "Captain" saknas på tavlan och det franska chronometre är ersatt med det amerikanska chronometer. Öppnar man klockan ser man att...
..rotorn är märkt Movado. (tidigare ägares bild)
Tidigare ägare har forskat i detta men har varken funnit någon tydlig förklaring eller en likadan Klocka. Det här är vad jag tror: vid den här tidpunkten var en varumärkestvist (i U.S.A) med det amerikanska Zenith Radio Co under uppseglande så det vi ser är antagligen en manöver för att kringgå varumärkesanspråket; idén måste vara att för det urgamla substantivet Zenith kan det knappast göras anspråk för ensamrätt så länge det bara avser en modellbeteckning. Min allt mindre realistiska dröm är att det dyker upp en likadan så att teorin kan prövas.

Apropå Movado så...

Breitling 778 Premier. Smidd 1942 under brinnande världskrig av Schweizisk boettmakare ur ett stycke roséguld. Den här tycker jag kan förklara varför konnässörerna på forumet med rätta har en sådan aggression mot ommålade och överrestaurerade tavlor.

Till jämförelse har jag här en aldrig buren Omega 14k cal 1030 från 1974. "Virgin absolute" s a s.
Baksidan; legeringen i de 14 karaten har oxiderat lätt. Men patina...? Knappast. Vi tar en närmare titt..
En fin klocka men ... Visst hade väl en aning krämfärg på tavlan från livet självt varit vackrare.. Jag kan även berätta att det är rätt problematiskt med en klocka vars stora förtjänst är att den aldrig suttit på armen.


Ett välhållet dressur med långsamt utvecklad jämn patina har ett svårslaget skönhetsvärde. Få accessoarer ger ett så belevat intryck. :)


Vad gäller sportur och militära ur så befinner sig dessa i en annan kontext och därför uppfattas de estetiska värdenena annorlunda . Battle scares, Tropical dial (svåra uv skador) e t c kan ha ett mervärde för dessa. Men det lämnar jag över till någon bättre lämpad att förklara;)

Glad sommar! :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilken fin samling! Håller med till 100%. En jämn och naturlig patina som inte förstör helhetsintrycket är mumma!
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Vilken samling ! :snaphappy: Stiligt
Vulcain Cricket urtavlan är ju bara för bra!! :dead:
:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Verkligen underbara klockor! Cricketen var även den min favorit.
Omegan gör mig dock lite ledsen. Förstår att stor del av värdet ligger i att den är äkta NOS, men jag skulle inte klara av att hålla den inlåst :)
 

babanker

Panerai
Finfint kompis!

Kan du berätta mer om din Zenith De Luxe?

Är den hamrade kronor på Breitling original? Ruskigt snyggt oavsett!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Riktigt bra bilder och en imponerande samling, lite vintage-porr så här på lördagseftermiddagen. Patina kan göra mycket för att förhöja intrycket av en klocka.

Har du samlat länge?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ruskigt snyggt! Min enda farsot med vintage är underhållet av de, dyra service kostnader är inget en studentbudget täcker, eller vill lägga pengar på..

Saknas bara en constellation ;) Förvisso har din Longines lite "kink" på urtavlan med
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Otroligt vackra klockor. Hur länge har du samlat på dessa?


Riktigt bra bilder och en imponerande samling, lite vintage-porr så här på lördagseftermiddagen. Patina kan göra mycket för att förhöja intrycket av en klocka.

Har du samlat länge?
Jag har väldigt länge haft ett intresse och ett antal klockor. Jag kallade det länge för en ackumulering. Men för 5-6 år sedan fördjupades intresset och jag fick så småningom medge att jag faktiskt har en samling. Man brukar ju säga att insikt föregår tillfrisknande från beroende, men så blev det inte :)

Verkligen underbara klockor! Cricketen var även den min favorit.
Omegan gör mig dock lite ledsen. Förstår att stor del av värdet ligger i att den är äkta NOS, men jag skulle inte klara av att hålla den inlåst :)

Ja, det är ett dilemma att man "inte kan äta kakan och ha den kvar". Jag har faktiskt funderat på att sälja av den anledningen. Men jag har ju annat så länge. ;)

Finfint kompis!

Kan du berätta mer om din Zenith De Luxe?

Är den hamrade kronor på Breitling original? Ruskigt snyggt oavsett!



Zenithen är ju litet av ett mysterium som sagt. Det jag kan berätta är bara litet tråkiga tekniska data som att guldvikten är 40g och verket ett kronometerklassat 2542PC som du kan läsa om här:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Zenith_2542PC

Kronan på gammelbratten är jag alls inte säker på. Har bara sett en annan på bukten för c:a ett år sedan och den hade en slätare. Jag vet heller inte om modellen tillverkades i stål för jag har aldrig sett någon.

Ruskigt snyggt! Min enda farsot med vintage är underhållet av de, dyra service kostnader är inget en studentbudget täcker, eller vill lägga pengar på..

Saknas bara en constellation ;) Förvisso har din Longines lite "kink" på urtavlan med


Det ligger en Connie "dog leg" i högen på sista bilden om du tittar noga. Men det är ju en så välbekant modell att jag valde att inte ta med den.
Servicekostnaden för en samling är som regel i förekommande fall en engångskostnad. Sedan anser jag att det är litet hysteriskt kring det där med service; vintageur i normala prisklasser behöver inte vara perfekta. Man kan ta kostnaden när fel blir uppenbara. Det är som regel bra kvalitet på gamla grejjer så jag tycker inte man skall oroa sig så mycket. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Åldrade tavlor är charmigt och själv har jag på senare tid blivit allt mer intresserad av ålderns avtryck på tavlorna. Mycket kan man efterlikna och förfalska men patina är svårt... Med andra ord föredrar jag nästan att se ålderspåverkan på tavlor och boetter så man vet att det handlar om något gammalt och härligt.

Angående din Zenith Kettil tycker jag att den är värd ett riktigt band. All den lyx och tungd uret har bör balanseras upp med något lite ädlare. Angående tavlan, kan du se om den är lackad? Är ju oftast lacken som åldras och saknar uret även lysmassa är förutsättningarna goda för att tavlan åldras mindre än andra ur.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Åldrade tavlor är charmigt och själv har jag på senare tid blivit allt mer intresserad av ålderns avtryck på tavlorna. Mycket kan man efterlikna och förfalska men patina är svårt... Med andra ord föredrar jag nästan att se ålderspåverkan på tavlor och boetter så man vet att det handlar om något gammalt och härligt.

Angående din Zenith Kettil tycker jag att den är värd ett riktigt band. All den lyx och tungd uret har bör balanseras upp med något lite ädlare. Angående tavlan, kan du se om den är lackad? Är ju oftast lacken som åldras och saknar uret även lysmassa är förutsättningarna goda för att tavlan åldras mindre än andra ur.

Helt korrekt antagande; varken lack eller lysmassa. Den syrefattiga miljön bakom glaset har väl hållit de eventuella oädla legeringarna i schack.

Vad gäller guldlänk till Captain så har jag aldrig sett någon som eventuellt har den kvar. Men om de ser ut som länken i stål så avstår jag hellre. Jag tycker dem är en styggelse vad gäller formgivning med de småttigt rektangulära länkbitarna i kombination med den organiska geometrin i boetten.
Men har du något tips där man kan se en på guldlänk så emotas det tacksamt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt korrekt antagande; varken lack eller lysmassa. Den syrefattiga miljön bakom glaset har väl hållit de eventuella oädla legeringarna i schack.

Vad gäller guldlänk till Captain så har jag aldrig sett någon som har eventuellt har den kvar. Men om de ser ut som länken i stål så avstår jag hellre. Jag tycker dem är en styggelse vad gäller formgivning med de småttigt rektangulära länkbitarna i kombination med den organiska geometrin i boetten.
Men har du något tips där man kan se en på guldlänk så emotas det tacksamt.

Menade mer att det borde sitta ett mer tidstypiskt band i äkta reptil. Guldlänkar är svåra.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Menade mer att det borde sitta ett mer tidstypiskt band i äkta reptil. Guldlänkar är svåra.

Ja förvisso.
Jag prövade med ett full cut krokodil, men den typen av tunna band gör sig inte heller på den bulliga boetten. Boettformen kräver ett stoppat band, annars ser det inte bra ut.
Det sitter ett präglat band med stoppning från Rios på. Jag har ett gäng 19 mm i olika kulörer och har provat mig fram. Kom fram till att den gör sig bäst i mörkt brunt. Så sökning pågår. :)
 

Icaras

Rolex
Tack för att du visar oss, helt klart en Imponerande samling :) . Förresten, hade inte du med dig de Luxe:n på Malmö-GTGn förra sommaren? Har för mig att du berättade lite kort om historian bakom den.

Om det kommer tillfälle så hade jag gärna velat ta en närmre titt på pajformen.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tack för att du visar oss, helt klart en Imponerande samling :) . Förresten, hade inte du med dig de Luxe:n på Malmö-GTGn förra sommaren? Har för mig att du berättade lite kort om historian bakom den.

Om det kommer tillfälle så hade jag gärna velat ta en närmre titt på pajformen.



Det stämmer, du har sett den.

Du får påminna mig inför nästa gtg. :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Fantastiska bilder och riktigt fina klockor Kjell!
Och ja, du har helt rätt:
Vintage är bättre:)
Den yngsta klockan i min samling jag håller hårt i är 24 år, resten är från 60-70 talet.
De modernare kan jag släppa imorgon utan att blinka..
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Otroligt vilka skatter som kommer fram. Fantastisk samling. Coolt att du håller stilen, saknar själv stringens i samlandet. Snyggt!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fantastiska bilder och riktigt fina klockor Kjell!
Och ja, du har helt rätt:
Vintage är bättre:)
Den yngsta klockan i min samling jag håller hårt i är 24 år, resten är från 60-70 talet.
De modernare kan jag släppa imorgon utan att blinka..


Iphonebilder alltihop. Jag är alltmer förvånad över hur enkelt det är att ta hyfsade bilder med denna.

Otroligt vilka skatter som kommer fram. Fantastisk samling. Coolt att du håller stilen, saknar själv stringens i samlandet. Snyggt!


Jag har ingen direkt stringens heller, annat än att jag köper det jag ser och gillar, ;)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
En underbar samling! Jag tycker om patina, allt från en jämn fin till vad andra kallar trasigt. För mig är din Conquest mest tilltalande. Oerhört fin!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vackert, K! Vilken åldrad skatt, har missat några av dem och favoriten är nog Cricketen med dess underbara struktur. Gillar bilderna, strålande kvalitet och inlägget gör mig glad. Tackar! ;)
 
Topp