• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har blivit med vintage! :)

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej Vintage-forumet! :)

Har länge gått och funderar på vintage, men det känns både lite svårt och osäkert. Är ju mycket att tänka på. Har specifikt kollat mest på Omega, vilket man kanske antingen älskar eller hatar. ;) Gillar deras 50- och 60-talsmodeller, även om många märken såg ut på liknande sätt på den tiden.

Har kollat auktioner och annonser i kanske ett år. Sakta men säkert lärde jag mig mer ich mer vad jag trodde jag ville ha. Förra veckan slog jag så äntligen till blev med vintage! Min första. Det blev en Omega Seamaster Automatic på 34 mm med cal. 491 och subsekund. Enligt de tabeller jag hittat för serienummer och kaliber så bör den vara från 1955-56. Förre ägaren verkade inte ha stenkoll på det tyvärr. Då jag har svårt för kraftigt patinerade tavlor var jag ute efter en hyfsat ren/välbevarad. Känner mig nöjd, men är inte helt säker på om vintage är min grej. Har ett brunt Omega originalband med Omega-spänne men fegar lite och kör NATO ifall det kommer försäljning.

Självklart bjuder jag på ett par bilder! :)


90A78877-CAC0-41B7-9DB9-EC9FC95E4F29.jpeg
9908EF7C-445F-463A-BC65-14D0B674DB9F.jpeg
C5649BB8-7260-4430-8F49-370122ACD35E.jpeg
EF72A81C-7FDA-46B4-A2A5-E0511DE6D903.jpeg
 

Fadershan

Patek
Hej Vintage-forumet! :)

Har länge gått och funderar på vintage, men det känns både lite svårt och osäkert. Är ju mycket att tänka på. Har specifikt kollat mest på Omega, vilket man kanske antingen älskar eller hatar. ;) Gillar deras 50- och 60-talsmodeller, även om många märken såg ut på liknande sätt på den tiden.

Har kollat auktioner och annonser i kanske ett år. Sakta men säkert lärde jag mig mer ich mer vad jag trodde jag ville ha. Förra veckan slog jag så äntligen till blev med vintage! Min första. Det blev en Omega Seamaster Automatic på 34 mm med cal. 491 och subsekund. Enligt de tabeller jag hittat för serienummer och kaliber så bör den vara från 1955-56. Förre ägaren verkade inte ha stenkoll på det tyvärr. Då jag har svårt för kraftigt patinerade tavlor var jag ute efter en hyfsat ren/välbevarad. Känner mig nöjd, men är inte helt säker på om vintage är min grej. Har ett brunt Omega originalband med Omega-spänne men fegar lite och kör NATO ifall det kommer försäljning.

Självklart bjuder jag på ett par bilder! :)


90A78877-CAC0-41B7-9DB9-EC9FC95E4F29.jpeg
9908EF7C-445F-463A-BC65-14D0B674DB9F.jpeg
C5649BB8-7260-4430-8F49-370122ACD35E.jpeg
EF72A81C-7FDA-46B4-A2A5-E0511DE6D903.jpeg
Riktigt fin tavla och en trevlig modell, grattis! Haha märks att du är osäker på huruvida vintage när du sätter nato på den där..ajaj my eyes!! ;) Jag skulle gärna rekommendera ett tidsenligt ostoppat läder på den där. Återigen mkt fin klocka! Btw ska det inte vara clover leaf crown på denna ref oxå?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt fin tavla och en trevlig modell, grattis! Haha märks att du är osäker på huruvida vintage när du sätter nato på den där..ajaj my eyes!! ;) Jag skulle gärna rekommendera ett tidsenligt ostoppat läder på den där. Återigen mkt fin klocka! Btw ska det inte vara clover leaf crown på denna ref oxå?

Tack! Känns som att det går mot keeper. Än så länge. Den är fin. Ska vara guld på stål enl. föregående ägare.

Vet inte exakt med kronan. Vet inte vad som är bytt eller så, eller vad den barit med om. Har inte riktigt hunnit få koll bland djungeln av Omega-referenser.

Men den håller tiden hyfsat. Plussar en 20 sek/dag kanske. Har inte mätt exakt, bara hållt lite koll. Gångreserven är minst 30 timmar, sen tog jag på den igen. ;)

Så här ser kronan ut.
1FC5A5A0-1238-4ABB-8C00-CDD155660D83.jpeg

7EE58ACE-A4A5-455E-BA1A-EB943C82B835.jpeg


Så här ser det oanvända Omega-bandet ut.
70BC57B4-DACB-413B-B427-DA85EE894684.jpeg

3AC85BD6-60D7-407B-B717-2FACE972D75C.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Känns som att det går mot keeper. Än så länge. Den är fin. Ska vara guld på stål enl. föregående ägare.

Vet inte exakt med kronan. Vet inte vad som är bytt eller så, eller vad den barit med om. Har inte riktigt hunnit få koll bland djungeln av Omega-referenser.

Men den håller tiden hyfsat. Plussar en 20 sek/dag kanske. Har inte mätt exakt, bara hållt lite koll. Gångreserven är minst 30 timmar, sen tog jag på den igen. ;)

Så här ser kronan ut.
1FC5A5A0-1238-4ABB-8C00-CDD155660D83.jpeg

7EE58ACE-A4A5-455E-BA1A-EB943C82B835.jpeg


Så här ser det oanvända Omega-bandet ut.
70BC57B4-DACB-413B-B427-DA85EE894684.jpeg

3AC85BD6-60D7-407B-B717-2FACE972D75C.jpeg
Bandet och spännet är tyvärr fake.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, vad synd. Men tack för infon, bra att veta så jag inte inkluderar dem i en eventuell försäljning! Kanske borde försöka ta det med säljaren.

Hur ser man att de är fake? Tänkte om det är något enkelt jag kan använda/peka på.
Vad jag vet skriver de aldrig genuine leather. Aldrig präglat läder. Spännet är bara helt fel
 

Fadershan

Patek
Ok, vad synd. Men tack för infon, bra att veta så jag inte inkluderar dem i en eventuell försäljning! Kanske borde försöka ta det med säljaren.

Hur ser man att de är fake? Tänkte om det är något enkelt jag kan använda/peka på.
Kolla Tratten där brukar dessa kombifejks ligga för typ 300pix :) Skulle ändå gärna se ett ostoppat ickealligator på den, klassiskt sömmad gris t.ex. men då denna är guld kan man säkert välja lite mer fancy band oxå ;) Är inte alls bevandrad i reffarna med guld på stål eller solitt guld för den delen men vet att de kan ha lite egna kronor.. annars hade jag trott på en klassisk clover leaf typ.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Hej Vintage-forumet! :)

Har länge gått och funderar på vintage, men det känns både lite svårt och osäkert. Är ju mycket att tänka på. Har specifikt kollat mest på Omega, vilket man kanske antingen älskar eller hatar. ;) Gillar deras 50- och 60-talsmodeller, även om många märken såg ut på liknande sätt på den tiden.

Har kollat auktioner och annonser i kanske ett år. Sakta men säkert lärde jag mig mer ich mer vad jag trodde jag ville ha. Förra veckan slog jag så äntligen till blev med vintage! Min första. Det blev en Omega Seamaster Automatic på 34 mm med cal. 491 och subsekund. Enligt de tabeller jag hittat för serienummer och kaliber så bör den vara från 1955-56. Förre ägaren verkade inte ha stenkoll på det tyvärr. Då jag har svårt för kraftigt patinerade tavlor var jag ute efter en hyfsat ren/välbevarad. Känner mig nöjd, men är inte helt säker på om vintage är min grej. Har ett brunt Omega originalband med Omega-spänne men fegar lite och kör NATO ifall det kommer försäljning.

Självklart bjuder jag på ett par bilder! :)


90A78877-CAC0-41B7-9DB9-EC9FC95E4F29.jpeg
9908EF7C-445F-463A-BC65-14D0B674DB9F.jpeg
C5649BB8-7260-4430-8F49-370122ACD35E.jpeg
EF72A81C-7FDA-46B4-A2A5-E0511DE6D903.jpeg
Klassiker, stort grattis!
 

Psykel

Patek
Ok, vad synd. Men tack för infon, bra att veta så jag inte inkluderar dem i en eventuell försäljning! Kanske borde försöka ta det med säljaren.

Hur ser man att de är fake? Tänkte om det är något enkelt jag kan använda/peka på.
Här finns lite Omegaband med guldfärgade spännen, ifall dom skulle vara intressanta. Räknar med att dessa är äkta pga forumprofil som säljare. @Aurum kan säkert verifiera! https://klocksnack.se/threads/25-på...mt-ett-fint-certinaspänne.89784/#post-2249501
 

Joakim C

Cartier
Bandet kan du gott behålla och använda de behöver ju ändå skiftas någon gång om året vid rejäl användning. Spännet kan du försöka hitta ett original. Annars tycker jag inte det spelar någon roll att använda, om du nu inte ska sälja grejerna, då får du berätta hur det ligger till. Läderband är förbrukningsvara och originalband är inte prisvärt :cigar:
 
Topp