• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har blivit utsatt för bedrägeri! :(

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
@Hjelm och @admin
Vet inte admin är ok med det men en idé är att lägga ut hans namn / nickname här ifall annonsen försvinner så borde man hamna här om man googlar på det.

Riktigt tråkigt Hjelm :(
 
Sjukt tråkigt. Här köpt mina dyrare klockor från butiker, köpte min tudor här av en säljare som gjort fler affärer på ks.
Om man är osäker så går det ju att köpa med efterkrav.
 

The Bat

Omega
Tyvärr finns det ingen hemförsäkring som täcker bedrägerier och polisen lägger ned ärendet innan de hinner läsa det. Banken gör inget utan begäran från polis. Bedragaren kommer kunna fortsätta sin verksamhet ostört tills "KS guardians" får tag i hans adress och kan utmäta en kännbart fysiskt straff. Tänker helst på "look no hands". Då kommer polisen rusande och lägger alla resurser de kan på att skydda den stackars bedragaren som bara "gör sitt jobb". Det är tyvärr verkligheten. Senast idag stod det att polisen lägger ned i snitt 13 våldtäktsanmälningar per dag. Vart tror du en bedrägerianmälan hamnar? Nej jag tycker verkligen synd om dig och det är bra att du tipsar alla om den här bedragaren. Tyvärr är samhället (politikerna) av åsikten att vi "svenssons" är skit som kastas på soptippen för att satsa på stackars kriminella som har det så svårt. Då får de fina poäng i CV:n och kan få ett fint välbetalt jobb i någon FN/EU organisation där de slipper beblanda sig med oss medborgare.

Du är ganska rätt ute där. I princip alla bedrägeriutredningar där pengarna försvinner utomlands läggs ned. Väldigt svårt att få ut uppgifter från banker utomlands, även för polisen. Det krävs internationell rättshjälp som ska skickas från åklagare här i Sverige. Bankerna är ganska hårda med sin sekretess, tyvärr. I det här fallet var det "bara" 15.000 kr. Ärenden där folk blivit blåsta på hundratals tusenlappar läggs ned på grund av svårigheter att få ut uppgifter......så från polisens sida ska du inte räkna med så mycket hjälp, tyvärr.......

Hade själv tänkt kika på annonser från utlandet men fick mig en tankeställare nu.... :-(
 

JohnDoe

Rolex
Du är ganska rätt ute där. I princip alla bedrägeriutredningar där pengarna försvinner utomlands läggs ned. Väldigt svårt att få ut uppgifter från banker utomlands, även för polisen. Det krävs internationell rättshjälp som ska skickas från åklagare här i Sverige. Bankerna är ganska hårda med sin sekretess, tyvärr. I det här fallet var det "bara" 15.000 kr. Ärenden där folk blivit blåsta på hundratals tusenlappar läggs ned på grund av svårigheter att få ut uppgifter......så från polisens sida ska du inte räkna med så mycket hjälp, tyvärr.......

Hade själv tänkt kika på annonser från utlandet men fick mig en tankeställare nu.... :-(
Tyvärr den bistra sanningen.
 

MrPlow

Rolex
Himla surt!

Det är ju alltid lätt att vara efterklok men verkar det för bra för att vara sant så är det (oftast) det.

Men tiden läker alla sår... Släng skiten du fått i brevlådan. Försök glömma att det hänt och köp en ny klocka här på KS!
 

Sideshow Bob

Cartier
Mycket tråkigt att höra, hoppas det löser sig på bästa sätt för dig. Du hade ju verkligen gjort en del säkerhetskontroller också. Man vill ju tro det bästa om folk men gång på gång ser man prov på att folk utnyttjar detta.
 
God Kväll,

Vill inleda detta meddelande med att beklaga det inträffade.

Åter till ditt ärende;

Vilka uppgifter har du exakt på vederbörande (ber om ursäkt utifall jag har missat detta) ? Gjorde du en privat "due diligence" utöver det du redan nämnt?

Ta reda på information om paketet
1.
Ta reda på faktisk vikt i det paketet du fick tillsänt,
2. Ta reda på faktisk vikt av klockan tillsammans med övrig adekvat handling (in- och yttre box, klocka mm och ta höjd med några gram extra då man vadderar paket vid seriös försäljning) inklusive försändelsebox. Detta med syfte till din fördel för att på så vis bevisa att det inte fanns någon klocka från första början (ifall säljaren plötsligt initierar kontakt med dig och hävdar att han visst skickade klockan men att någonting hänt på vägen alt att du själv tagit ur klockan och hävdar att lådan var tom).
3. Ta faktisk vikt i paketet du erhållit och jämför med faktisk vikt i ett paket som skulle ha innehållit samtlig adekvat handling (in- och yttre box, klocka mm) - återigen för att Du skall kunna bevisa din oskuld (du är naturligtvis oskyldig men en domare måste se det ur samtligas perspektiv, desto mer bevismaterial du har desto bättre)
4. Kontakta fraktbolaget och ställ frågor om övervakningskameror (fraktbolaget kan, givet att de har CCTV, enkelt identifiera den person som tillsänt paketet till dig)
5. Kontakta bolaget som initierat frakten (surfhouse?) och ställ frågor rörande om vem som initierat "ordern" till din adress.

Forum
6.
Kontakta forumadministratör och begär ut IP-adress på vederbörande "säljare" (detta kan vara ett långskott eftersom många idag använder Proxy men det är värt ett försök)
7. Kontakta andra referenser som du anser är av dignitet (personer som du vet är verkliga och som kan vara till hjälp i utredningssyfte) och se om de kan ge dig relevant information i form av adresser, kontaktuppgifter till vederbörande "säljare" mm (du vill här jämföra allas information med din egen för att få bekräftat att det handlar om samma person och inte någon som fått plötslig åtkomst till vederbörande "säljares" konto)

Polis/Jurist
8.
Kontakta Polisen i Estland och lämna all form av dokumentation som du samlat på dig, initiera kontakt med en inspektör där och hänvisa till din utredare här i Sverige (Det är lag att upprätta en anmälan i Sverige, det är sedan upp till utredare/åklagare att avgöra om brott går att styrkas eller om anmälan läggs ner i brist på bevis)
9. Kontakta jurist i Sverige med inriktning på Europa och adekvat område och lämna all dokumentation som du samlat på dig, pålys vikten av visst bevismaterial (te,x vikten i paketet som du fått tillsänt) och annan relevant information för att se över möjligheter till ett civilrättsligt mål mot vederbörande "säljare"/bedragare. Med hjälp av civilrättslig stämning har du möjlighet, via "tingsrätt", att låsa tillgångar givet att man har kött på benen i målet.

Bank
10.
Ligg på din bank i Sverige (SEB har god kontakt med EU) och be de underrätta motpartens bank.

Jag har säkerligen glömt någonting men behöver du ytterligare hjälp eller rådgivning, kontakta mig per meddelande när du känner för det.

(OBS - GÖR DETTA, ÄVEN OM DET LÅTER OMFATTANDE SÅ ÄR DET VÄRT DET - BEDRAGARE KOMMER UNDAN TACK VARE PERSONER SOM INTE ORKAR - DU KOMMER FÅ RÄTSIDA I DETTA)

Ha en trevlig kväll.

Med vänlig hälsning
 

Hjelm

Rolex
God Kväll,

Vill inleda detta meddelande med att beklaga det inträffade.

Åter till ditt ärende;

Vilka uppgifter har du exakt på vederbörande (ber om ursäkt utifall jag har missat detta) ? Gjorde du en privat "due diligence" utöver det du redan nämnt?

Ta reda på information om paketet
1.
Ta reda på faktisk vikt i det paketet du fick tillsänt,
2. Ta reda på faktisk vikt av klockan tillsammans med övrig adekvat handling (in- och yttre box, klocka mm och ta höjd med några gram extra då man vadderar paket vid seriös försäljning) inklusive försändelsebox. Detta med syfte till din fördel för att på så vis bevisa att det inte fanns någon klocka från första början (ifall säljaren plötsligt initierar kontakt med dig och hävdar att han visst skickade klockan men att någonting hänt på vägen alt att du själv tagit ur klockan och hävdar att lådan var tom).
3. Ta faktisk vikt i paketet du erhållit och jämför med faktisk vikt i ett paket som skulle ha innehållit samtlig adekvat handling (in- och yttre box, klocka mm) - återigen för att Du skall kunna bevisa din oskuld (du är naturligtvis oskyldig men en domare måste se det ur samtligas perspektiv, desto mer bevismaterial du har desto bättre)
4. Kontakta fraktbolaget och ställ frågor om övervakningskameror (fraktbolaget kan, givet att de har CCTV, enkelt identifiera den person som tillsänt paketet till dig)
5. Kontakta bolaget som initierat frakten (surfhouse?) och ställ frågor rörande om vem som initierat "ordern" till din adress.

Forum
6.
Kontakta forumadministratör och begär ut IP-adress på vederbörande "säljare" (detta kan vara ett långskott eftersom många idag använder Proxy men det är värt ett försök)
7. Kontakta andra referenser som du anser är av dignitet (personer som du vet är verkliga och som kan vara till hjälp i utredningssyfte) och se om de kan ge dig relevant information i form av adresser, kontaktuppgifter till vederbörande "säljare" mm (du vill här jämföra allas information med din egen för att få bekräftat att det handlar om samma person och inte någon som fått plötslig åtkomst till vederbörande "säljares" konto)

Polis/Jurist
8.
Kontakta Polisen i Estland och lämna all form av dokumentation som du samlat på dig, initiera kontakt med en inspektör där och hänvisa till din utredare här i Sverige (Det är lag att upprätta en anmälan i Sverige, det är sedan upp till utredare/åklagare att avgöra om brott går att styrkas eller om anmälan läggs ner i brist på bevis)
9. Kontakta jurist i Sverige med inriktning på Europa och adekvat område och lämna all dokumentation som du samlat på dig, pålys vikten av visst bevismaterial (te,x vikten i paketet som du fått tillsänt) och annan relevant information för att se över möjligheter till ett civilrättsligt mål mot vederbörande "säljare"/bedragare. Med hjälp av civilrättslig stämning har du möjlighet, via "tingsrätt", att låsa tillgångar givet att man har kött på benen i målet.

Bank
10.
Ligg på din bank i Sverige (SEB har god kontakt med EU) och be de underrätta motpartens bank.

Jag har säkerligen glömt någonting men behöver du ytterligare hjälp eller rådgivning, kontakta mig per meddelande när du känner för det.

(OBS - GÖR DETTA, ÄVEN OM DET LÅTER OMFATTANDE SÅ ÄR DET VÄRT DET - BEDRAGARE KOMMER UNDAN TACK VARE PERSONER SOM INTE ORKAR - DU KOMMER FÅ RÄTSIDA I DETTA)

Ha en trevlig kväll.

Med vänlig hälsning
Tack som fan! Det vägde 0,0 kg enligt etiketten. Och det roliga är att han svarar på mina mail och låter superförvånad över att det vägde just 0,0kg...
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Beklagligt, riktigt trist att höra! Du får se det som sura läropengar.... Själv var jag lite tjurig över att jag för första gången idag glömt att plocka fram parkeringstillståndet till bilen när jag parkerade vid jobbet imorse. Klart som fan åker man på en bot också "som absolut inte går att riva enl. avtalet blablablaosvosv" även fast jag har p-tillstånd. Men efter att ha läst detta inlägg var min p-bot bara en piss i sjön. Fyfan lider med dig! Så tråkigt att det inte går att lita på någon.

Hoppas du får tillbaka dina pengar på ett eller annat sätt och att den gnidne stjärtisskurken en vacker dag åker på X antal välförtjänta njurslag....
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Modigt att gå ut! Hade kunnat vara många av oss som hamnat i samma trassel (C24, lockad av attraktivt pris, direkt banköverföring etc.). Känner igen mig själv. Hoppas verkligen du orkar gå fighten och går segrande ur den.
 
Tack som fan! Det vägde 0,0 kg enligt etiketten. Och det roliga är att han svarar på mina mail och låter superförvånad över att det vägde just 0,0kg...

Då kan det inte bli ett mer tydligt bedrägerifall, lämna denna information plus korrespondens och övrig adekvat information löpande till Polis. Kontakta som nämnt tidigare advokat med syfte att få ihop ett civilrättsligt fall om Polisen MOT all förmodan skulle lägga ner det ärendet (kommer inte att läggas ner då det finns tillräcklig bevisning redan idag att ett brott begåtts). Kontakta även säljaren och fråga huruvida hen vill göra rätt för sig eller ej och påtala att du inte kommer lägga ner ärendet förrän du erhållit fullständig återbetalning. Vidare kan du även, vid civilrättsligt fall tillika stämning, åberopa fullständigt belopp jämte ränta sedan den dag som du initierat betalning och klocka uteblivit. Det är säljaren som skall kunna bevisa att han har skickat klockan för att inte dömas utom rimligt tvivel för bedrägeri.

Det kommer att lösa sig, lycka till och uppdatera oss i den här tråden! :)
 

Bas

Patek
Riktigt surt!
Var med om ett liknande fall, 5000k men här i Sverige!
Betalade med swish, hade personens alla uppgifter Polisen la endå ner utredningen, hemförsäkringen beklagade, så det var bara att bita i det sura äpplet!
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Beklagar, fyfan vad trist.
Det tråkiga är att polisen skiter i bedrägerier, trots att många fall borde vara lättlösta med IP-adresser och övervakning på uthämtningsställen vid id-kapningar osv.
Tur att de kan trakassera oss som sköter sig men råkar gilla fotboll iaf.

Hur som, lider som fan med dig!
 

Hjelm

Rolex
Alltså det är för jäkla skumt alltihopa. Nu påstår han att ha ska kontakta postkontoret för att se vad som blev fel osv och även kontakta polis om något konstigt har skett. Vet inte om jag ska skratta eller gråta..
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Alltså det är för jäkla skumt alltihopa. Nu påstår han att ha ska kontakta postkontoret för att se vad som blev fel osv och även kontakta polis om något konstigt har skett. Vet inte om jag ska skratta eller gråta..
Han kommer fortsätta bygga på historien till dess du talar om att du förstått att det är lögn och att du anmält. Vanligt modus. Jag har också varit med om det.
 
Topp