• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har blivit utsatt för bedrägeri! :(

Martin.

Omega
2-Faktor
Beklagar det som inträffat.

En kanske långsökt tanke men värt ett försök, de bilder han skickat till dig har möjligvis inte exif/metadatan kvar? Flera kameror (läs: mobil) bäddar ju in GPS data i bilderna så har han inte "tvättat" bilderna kan du ju få ledtradår till vart han befinner sig via bilderna.
Finns flera online tjänster för detta, en snabb googling gav denna sida som förstaträff: https://www.pic2map.com/

Som sagt, värt ett försök.

Vänligen,
Martin
 

Simon.x

Rolex
Till Ts @Hjelm

Detta var ju inte så bra.
Som någon resan har nämt i denna tråd så enda sättet du kan få dina pengar tillbaka är om den du överförde dessa till betalar tillbaka dessa.
Allt annat är kört. :stop:

Jag har tittat på ett ärende här i Sverige med över 500 målsägare ang ett större bedrägeri (blocket) Där personerna var kända (2) st som utförde detta. (dom blev detta under utredningen då vi fick fram info) Kan säga att det var en mycket stor summa.

Dessa 2 fick minimalt i straff. Typ Vilkorligt /1 mån och div misshandel/tullinförsel av öl och sprit inbakat i detta.
Sen att betala tillbaka till alla 500 (som aldrig kommer att hända)

Då dessa inte äger något på pappret och finns redan i inkasso med några miljoner i skulder.

Jag går INTE in i hur dessa gick tillväga. :rolleyes:

Jag kan bara säga att dessa 2 Fick Skyddad identitet efter dom i HD.

Sen att det är fri jakt på dessa 2 men det är inte mitt problem.

//Simon
 

Hjelm

Rolex
Till Ts @Hjelm

Detta var ju inte så bra.
Som någon resan har nämt i denna tråd så enda sättet du kan få dina pengar tillbaka är om den du överförde dessa till betalar tillbaka dessa.
Allt annat är kört. :stop:

Jag har tittat på ett ärende här i Sverige med över 500 målsägare ang ett större bedrägeri (blocket) Där personerna var kända (2) st som utförde detta. (dom blev detta under utredningen då vi fick fram info) Kan säga att det var en mycket stor summa.

Dessa 2 fick minimalt i straff. Typ Vilkorligt /1 mån och div misshandel/tullinförsel av öl och sprit inbakat i detta.
Sen att betala tillbaka till alla 500 (som aldrig kommer att hända)

Då dessa inte äger något på pappret och finns redan i inkasso med några miljoner i skulder.

Jag går INTE in i hur dessa gick tillväga. :rolleyes:

Jag kan bara säga att dessa 2 Fick Skyddad identitet efter dom i HD.

Sen att det är fri jakt på dessa 2 men det är inte mitt problem.

//Simon
Löjligt hur lättvindigt sånt här tas på.

För övrigt har jag fått svar på webbshoppen som skickade paketet att köpet är utfärdat I mitt namn, från ett svenskt ip och ett kreditkort från Malta :banghead:
 

Hjelm

Rolex
Skickade även en förfrågan om klockan fortfarande var till salu från ett nyskapat epostkonto, och gissa vad! Den är fortfarande tillgänglig för köp.

Vilket jävla svin
 

Hjelm

Rolex
Kollade igenom betalningen jag gjorde. Mottagare är worldpay Ltd men mottagarens bankkonto finns på SEB i Estland. Jag har SEB i Sverige, dom måste väl kunna göra något? När jag ringde dom igår lät det problematiskt (dock nämnde hon I telefonen enbart worldpay då) men ska ringa och prata med dom igen.
 

rogart-63

Patek
Trist :( Tyvärr lär nog varken försäkringsbolag eller polis göra ett skit. Häng ut honom på alla forum du hittar. Har själv varit med om nåt liknade och har nog hjälpt nån att få pengar tillbaka. Men i Sverige gör polisen inte ett skit. Här läggs det bara ner.
 
  • Like
Reactions: Bas

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kollade igenom betalningen jag gjorde. Mottagare är worldpay Ltd men mottagarens bankkonto finns på SEB i Estland. Jag har SEB i Sverige, dom måste väl kunna göra något? När jag ringde dom igår lät det problematiskt (dock nämnde hon I telefonen enbart worldpay då) men ska ringa och prata med dom igen.
Banken kan stoppa en överföring men aldrig "ta tillbaka" pengar när en överföring är gjord.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Även om vi har samma bank och det finns polisanmälan osv? Tänker att dom eventuellt skulle kunna frysa beloppet under tiden utredning pågår? Fast jag har ju ingen aning.
Kolla med banken. Tror dock att de flesta bedragarna ser till att ta ut pengarna så fort som möjligt.

En ny vändning, Ip-numret som användes av kontot som scammede är svenskt. Ip numret som användes för att köpa fejkpaketet är svenskt...
Kanske är så enkelt så att bedragaren går via en proxy-server och anpassar det efter vilket land kunden befinner sig i.
 

Simon.x

Rolex
Kollade igenom betalningen jag gjorde. Mottagare är worldpay Ltd men mottagarens bankkonto finns på SEB i Estland. Jag har SEB i Sverige, dom måste väl kunna göra något? När jag ringde dom igår lät det problematiskt (dock nämnde hon I telefonen enbart worldpay då) men ska ringa och prata med dom igen.

Hej

Dom kan inte gör något mer en att övervaka vilket inte kommer att leda till något.
Even om du upprättar en anmälan så kommer det att sluta i det som jag skrev tidigare i denna tråd.
Tråkigt nog.
Där fanns det ip och personnr/mobilnummer/adress och hur dessa fick ut pengarna och ca 500 målsägare som hade upprättat anmälningar.
Sen fanns det dom som inte anmälde detta såg man på deras kontoutdrag (Då menar jag på dom som scamma)

Sen ang Ip nr så går dessa att ändra Om man vet hur man gör.


//Simon
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vi har som policy att inte ge ut IP-nummer till andra än till polisen.
Om polisen kontaktar oss och ber om IP-nummer kommer vi självklart hjälpa till så mycket vi kan. Det är alltså den vägen man får gå.
Ja, det förstår jag. Jag tänkte nog mer på om det går att lösa på annat sätt, men det kanske är svårt. Jag bara tänkte att det kan vara intressant för er att veta om ett specifikt nick behöver lite mer uppmärksamhet. Det är bara en spontan tanke som säkert är mer komplex.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Han erbjöd sig det förra gången med. Att han kunde mötas i Tallinn. En sak som gjorde att affären kändes tryggare på förhand...
Nu är det ju lite sent, men om man ska köpa en klocka för 15-20k av någon i Tallinn (som man känner sig osäker på) kanske det skulle kunna vara ide att ta båten över och köra f2f. Vad kostar en båtbiljett? Passa på att handla taxfree eller ta med några kompisar på båten. Men med polisanmälan gjord och allt annat du gjort borde väl din försäkring -självrisk funka?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skickade även en förfrågan om klockan fortfarande var till salu från ett nyskapat epostkonto, och gissa vad! Den är fortfarande tillgänglig för köp.

Vilket jävla svin
Du har vän kontaktat admin på watchnet? Märkligt i så fall att kontot inte är låst och annonsen finns kvar... Vad nu watchnet är, aldrig hört talas om tidigare.
 

miramogge

Omega
2-Faktor
Vad tråkigt. Har hänt med flera ggr när jag har köpt från utomlands men har alltid använt paypal. Tar sin lilla tid men man alltid får pengarna tillbaka om klockan inte dyker upp. Så hemskt tråkigt att det finns så många människor som är bara ute för att lurar folk på pengar.
 

DEGAL

Cartier
2-Faktor
Sjukt tråkigt.Har alltid vänt PayPal just av den anledningen.Beklagar verkligen.Frustration de luxe när man inte kan göra ngt.
Han kommer att få det han förtjänar förr eller senare, karma kommer ifatt honom.
Tack för att du delar med dig
 

Simon.x

Rolex
Nu är det ju lite sent, men om man ska köpa en klocka för 15-20k av någon i Tallinn (som man känner sig osäker på) kanske det skulle kunna vara ide att ta båten över och köra f2f. Vad kostar en båtbiljett? Passa på att handla taxfree eller ta med några kompisar på båten. Men med polisanmälan gjord och allt annat du gjort borde väl din försäkring -självrisk funka?
Hej
Det finns ingen försäkring som träder in på detta.
Sen om han hade rest dit med båt så hade han inte heller dykt upp då det är en ****SCAMMER******
Som kör med multi nick på div websiter,

Finns säkert här med dom som har fler en ett konto. (Detta bör Admin känna till) :rolleyes:
Nej jag har bara ett här och det räcker utmärkt för mej. :cigar:

//Simon
 

Joakim C

Cartier
Hej

Dom kan inte gör något mer en att övervaka vilket inte kommer att leda till något.
Even om du upprättar en anmälan så kommer det att sluta i det som jag skrev tidigare i denna tråd.
Tråkigt nog.
Där fanns det ip och personnr/mobilnummer/adress och hur dessa fick ut pengarna och ca 500 målsägare som hade upprättat anmälningar.
Sen fanns det dom som inte anmälde detta såg man på deras kontoutdrag (Då menar jag på dom som scamma)

Sen ang Ip nr så går dessa att ändra Om man vet hur man gör.


//Simon
- I motsats till dig har jag läst om ett flertal bedragare som fått fängelse för sina brott. Jag har också läst ett flertal domar om detta. Att anmäla är viktigt och att säga att det inte leder någon vart är direkt felaktigt, speciellt om man som i det här fallet dokumenterar ordentligt och inte ger upp i första taget. Att säga att inget händer och att det inte ger konsekvenser är ju direkt demoraliserande. Var har civilkuraget tagit vägen?...

Exempel: https://www.svd.se/fangelse-for-blocket-bedragare
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3578047
http://www.hn.se/nyheter/halland/man-får-fängelse-för-falska-blocket-annonser-1.3842157
 
Topp