• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har blivit utsatt för bedrägeri! :(

Simon.x

Rolex
- I motsats till dig har jag läst om ett flertal bedragare som fått fängelse för sina brott. Jag har också läst ett flertal domar om detta. Att anmäla är viktigt och att säga att det inte leder någon vart är direkt felaktigt, speciellt om man som i det här fallet dokumenterar ordentligt och inte ger upp i första taget. Att säga att inget händer och att det inte ger konsekvenser är ju direkt demoraliserande. Var har civilkuraget tagit vägen?...

Exempel: https://www.svd.se/fangelse-for-blocket-bedragare
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3578047
http://www.hn.se/nyheter/halland/man-får-fängelse-för-falska-blocket-annonser-1.3842157


Nu så skrev jag om ett ärende som jag har vart inblandad/utrednig i och hur detta gick till i slut skedet.
Domen finns nog att läsa eller beställa.
Men jag har inte mål nr eller dom slutet att tillgå då jag samlar inte på dessa.
Detta hanterades av den instans som sköter detta det jag skrev om.
Varför jag inte skriver om hur dessa undkom detta är för att pg att man undkommer straffet på detta då lagen är utformad så.

Sen vad media skriver är ju aningen vinklat och vad du har läst och uppfattar det är inte min sak att döma tro vad du vill ang media

Den första länken SVD påminner om det jag skrev om det är samma så spelade det inte roll för den som fick 3 år och 10 mån då denna redan satt för ett straff det detta var aktuellt. Om nu detta är samma personer ?

Eller är det så att du är en av de inblandade i det som du länkade till då den är daterad 2007 SVD (lite skumt så här 10 år senare)
:rolleyes:

Jag ser att du har reggat dej den 7 september 2017 och redan vet att du har vart reggad på denna sida tidigare då man ser detta på dina settings att du har erfarenhet inställning av profilen. :hilarious:


//Simon
 
Senast ändrad:

Ejnork

Cartier
Till Ts @Hjelm

Detta var ju inte så bra.
Som någon resan har nämt i denna tråd så enda sättet du kan få dina pengar tillbaka är om den du överförde dessa till betalar tillbaka dessa.
Allt annat är kört. :stop:

Jag har tittat på ett ärende här i Sverige med över 500 målsägare ang ett större bedrägeri (blocket) Där personerna var kända (2) st som utförde detta. (dom blev detta under utredningen då vi fick fram info) Kan säga att det var en mycket stor summa.

Dessa 2 fick minimalt i straff. Typ Vilkorligt /1 mån och div misshandel/tullinförsel av öl och sprit inbakat i detta.
Sen att betala tillbaka till alla 500 (som aldrig kommer att hända)

Då dessa inte äger något på pappret och finns redan i inkasso med några miljoner i skulder.

Jag går INTE in i hur dessa gick tillväga. :rolleyes:

Jag kan bara säga att dessa 2 Fick Skyddad identitet efter dom i HD.

Sen att det är fri jakt på dessa 2 men det är inte mitt problem.

//Simon

Sorry men detta kan inte stämma.
 

Kaizen

Omega
Sjukt tråkigt när något sådant händer. Oärliga personer som utnyttjar andra är för j*#%igt!

Är själv ny på detta med köp av prylar av privatpersoner på distans. Brukar dock alltid be om foto på id-handling och varan för att garantera att personen har varan och att denna är vem han utger sig för att vara. Betalar aldrig om namnet på swish-kontot m.m. inte överensstämmer med id-handlingen.

Finns det någon bra guide / tips på bra åtgärder man kan vidta för att minimera riskerna?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Tråkigt! Som någon tidigare nämnde, kolla EXIF-datan på bilderna.

Om du vill ha vederbörandes IP-address kan du bara skicka ett PM med en länk som dirigerar om personen till en annan sida. Skriv bara något som får personen att klicka på länken, använd en url shortener så att personen inte ser länken som heter "grabify.link/xxxx" och dirigera om personen till någon annan länk, så kommer du se personens IP-address sen (spara länken där du kan se personens IP-address). Sedan kan du använda någon IP-locator tjänst för att se ungefärlig plats/stad, till exempel den här tjänsten: https://www.iplocation.net/. Mer info hittar du här: https://grabify.link/

Skriv något riktigt intressant som du tror gör att han garanterat kommer klicka på länken.

Det kommer inte ge en exakt plats men kan ge rätt stad/stadsdel om personen inte använder proxy/VPN.

Edit: Missade att han använder VPN... Men testa, har du tur så är han inte ansluten till VPN när han klickar på länken.
 

Hjelm

Rolex
Ja det är för jävligt att man råkar ut för sånt här ibland. Även om chansen att få tillbaka pengarna eller att personen ifråga blir dömd gör jag allt för att samla information om händelsen.

Jag har kontaktat både svenska och estniska polisen, Fraktbolaget, vpn-tjänsten han använt sig av, min bank, hans bank och mellanhanden som stod som betalningsmottagare.

Kan ju alltid hoppas på att det leder till något.
 

Hjelm

Rolex
Tråkigt! Som någon tidigare nämnde, kolla EXIF-datan på bilderna.

Om du vill ha vederbörandes IP-address kan du bara skicka ett PM med en länk som dirigerar om personen till en annan sida. Skriv bara något som får personen att klicka på länken, använd en url shortener så att personen inte ser länken som heter "grabify.link/xxxx" och dirigera om personen till någon annan länk, så kommer du se personens IP-address sen (spara länken där du kan se personens IP-address). Sedan kan du använda någon IP-locator tjänst för att se ungefärlig plats/stad, till exempel den här tjänsten: https://www.iplocation.net/. Mer info hittar du här: https://grabify.link/

Skriv något riktigt intressant som du tror gör att han garanterat kommer klicka på länken.

Det kommer inte ge en exakt plats men kan ge rätt stad/stadsdel om personen inte använder proxy/VPN.

Edit: Missade att han använder VPN... Men testa, har du tur så är han inte ansluten till VPN när han klickar på länken.
Fanns inget meta-data i bilderna, och han har slutat svara på mail så vet inte hur jag ska få hen på kroken...

Har däremot kontaktat admin på watchnet som har ip-listor på användaren. Lämnar bara ut det till polisen så måste ligga på dom nu.
 

Wheelie

Cartier
Riktigt tråkig historia. Du har ju verkligen försökt få allt verifierat och efterforskat så gott du kunnat.

Nu har du gjort polisanmälan, låt den ha sin gång. Det kan finnas en chans att personen glömt köra genom en VPN-tunnel vid något tillfälle, i så fall åker svinet dit. Man ska komma ihåg att de där pojkarna inte är de vassaste knivarna i lådan, de gör ofta något misstag. I ditt fall kommer polisen också ta en titt på kontot där pengarna för klockan sattes in och det finns även en möjlighet att kolla spåret efter vilket konto det drogs pengar ifrån där han köpte GoPro-fodralet.

Håll oss uppdaterade !

PS - Missade det du skrivit i ett f.g inlägg "För övrigt har jag fått svar på webbshoppen som skickade paketet att köpet är utfärdat I mitt namn, från ett svenskt ip och ett kreditkort från Malta :banghead:"
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är alltid rätt att anmäla till polisen. Även om de lägger ner just ditt case, finns det kvar när de jagar de stora ligorna internationellt. Även om du inte får till en dom och pengarna tillbaka, hjälper du till att bekämpa den organiserade brottsligheten med din anmälan. Det är bättre att polisen jobbar med 1000 nedlagda anmälningar då de bildar ett mönster, än att de ska lägga alla resurser på ditt case. Tyvärr, men din bedragare är en liten spelare i ett större sammanhang. Trots det, hoppas jag att det löser sig för dig.
 
Senast ändrad:

Simon.x

Rolex
Sorry men detta kan inte stämma.

Detta stämmer tro mej då det finns en Dom på detta i Luleå Tingsrätt.
Helt klart man ska göra en anmälan och om man nu kan få fram info mm till utredarna.
Sen att få ut ersättning är en helt annan sak. som i detta fallet. då det är bedregeri

Ang ersättning vid dom på ex Misshandel (efter dom har trätt i kraft) och du har fått xxxxxx ett antal kr i ersättning enligt dom.
Om du har en försäkring så vänder man sig dit med dessa papper och dom betalar ut beloppet.
Minus din skjälvrisk som du senare kan köra via kronofogden för att få tillbaka.
Om nu dessa hittar något av värde och Du måste göra detta 1 gång per år tills du har fått tillbaka din skjälvrisk.

Se inlägg #91 Där jag citrerar som Joakim C länkar till ett fall som är ca 10 år gammalt.
Och jag ställer en fråga till denna Om denna var inblandad i detta eller nu känner till dom som inblandade i fråga.

Sen att det som står i SVD inte är helt exakt (om nu detta är samma som jag skrev om) Men tidpunkten stämmer bra.
Detta kan jag tala om att dessa använde en tandläkares wifi för att lägga in annonser som var öppet nätverk.
Sen att en av nämdemännen tyckte att dessa ska söka jobb i it branchen då dessa var så smarta detta står i domen.
Sen näms inte hot och misshandel/narkotikabrott/införsel av något preparat över gränsen/ plus lite till på SVD nätbilaga.

//Simon
 
Topp