• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har kommit till insikt...

easy rider

Brüno
2-Faktor
att jag måste träda in i Rolex vintageträsk. Läget är följande: Jag är student, äger för tillfället en 14060 och är sugen på 5513.
Jag gillar min 14060, den är clean och bra på alla sätt, har börjat få gulnande index, men den är ju inte riktigt vintage och jag saknar fan plexi.
Att jag är student har betydelse då jag inte kan lägga mer än cirka 35k i nuläget, förutsatt att jag flippar den jag har.

Jag vill gärna bolla lite tankar och idéer här. Ska jag behålla min nuvarande, lägga undan så mycket det går och på sätt kunna lägga mer på ett schysst ex i framtiden?
Flippa nuvarande och utöka horisonten? Kanske spana efter 1680 etc?

Vad skulle ni gjort i min situation?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Plexi är ju sjukt mycket sexigare än safir, så varför spara något om du vill ha något annat? Ångrar du dig får du väl flippa igen ;) 1680 är ju lika trevliga, om du vill ha datum och gillar datumbubbla dvs.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
theargonaut skrev:
Plexi är ju sjukt mycket sexigare än safir, så varför spara något om du vill ha något annat? Ångrar du dig får du väl flippa igen ;) 1680 är ju lika trevliga, om du vill ha datum och gillar datumbubbla dvs.

Jo, det håller jag med om. Bäst tycker jag om det doomade glaset på no date, men jag ska inte vara för kinkig. Skönt patinerade GMT:s är inte helt fel det heller. Jag måste bara få det att bli ekonomiskt, nåja, försvarbart.
 

max

Dancing Queen
Står du ut med vitguldsindex så kan du nog komma över en trevlig för 35kkr, vill du ha en med målade index, fint case och jämn patina med samma färg på visare å index så går det på 40 och uppåt. Missade precis ett (enligt mina högst personliga kriterier) kanonex hos shear som låg ute för $6700
http://www.sheartime.com/product/1982-rolex-maxi-submariner-ref5513#

Kolla runt lite och se vad du är ute efter och om pengarna räcker för det du vill ha för att bli nöjd.

Du får väl dyka upp på nästa gtg och ligga runt lite ;)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
max skrev:
Står du ut med vitguldsindex så kan du nog komma över en trevlig för 35kkr, vill du ha en med målade index, fint case och jämn patina med samma färg på visare å index så går det på 40 och uppåt. Missade precis ett (enligt mina högst personliga kriterier) kanonex hos shear som låg ute för $6700
http://www.sheartime.com/product/1982-r ... r-ref5513#

Kolla runt lite och se vad du är ute efter och om pengarna räcker för det du vill ha för att bli nöjd.

Jag vill nog ha målade index och matt tavla, annars är skillnaden mot min 14060 inte jättestor...
Jag såg en på VRF som gick för runt 24k, vilket var ett väldigt bra pris.

http://www.network54.com/Forum/207673/m ... eap+beater

Den du länkade till var ju galet fin, vilket case!
 

axa

Omega
Om du ska behålla din 14060 och spara till en vintage, på hur lång sikt pratar vi? 5, 10 år? Kortare?

Jag upplever som att det under senaste 5-7 åren har blivit färre 5513 i bra skick ute på marknaden. Jag kan ha fel men det känns som om de flesta sitter och håller på de fina exen. Och hur kommer det att se ut framöver, om säg 5 år?
En 14060 finns det ju fortfarande en hel del bra som roterar runt så det lär väl inte vara svårt att hitta ett nytt ex om du bestämmer dig för att flippa.

Så kanske jag skulle tänka.

Vidare tycker jag att det är en ganska stor skillnad i upplevelsen mellan 5513 och 1680 trots i princip bara datum och bubbla som skiljer.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sälj din nuvarande och köp en så bra du har råd med. Lägg undan pengar på ett klockkonto. När du samlat tillräckligt med pengar uppgraderar du till en bättre. Märker du att du är nöjd med den du hade råd med köper du bara en extra klocka för dom sparade pengarna.

Det kan ju bli hur dyrt som helst beroende på skick och ovanlighet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart du ska go vintage! Har suget väl börjar är det bara att köra, inte överanalysera... :mrgreen:

Flippa din 14060 så är du i slagläge att klippa en 5513 eller 1680...sen kommer du att vara lycklig!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag började min karriär med helt nya ( dyrt men kul) till semi vintage (trist men billigt) för att helt ha gått över till vintage (dyrt men jäkligt kul!).
 

Joachim

Omega
Hade själv först en 14060 och kunde inte släppa tanken på plexi,matt tavla, målade index. När jag väl sålt den och bytt "upp" mig så är jag en lycklig man, ångrar det inte en sekund!
Det är som allt annat, man ska vänta tills man kan köpa det man verkligen vill ha!

Kommer själv snart ge mig på jakt efter en 5513 så passa du på nu innan du har konkurrens:)
Lycka till och posta bilder när du köpt den;)

Innan:
8usyjehu.jpg


Efter:
e6abyben.jpg


Du ser ju hur mkt gladare jag är;)!
 

jabla

Sarlacc
Spencer66 skrev:
Jag började min karriär med helt nya ( dyrt men kul) till semi vintage (trist men billigt) för att helt ha gått över till vintage (dyrt men jäkligt kul!).
Om vi pratar Rolex tycker jag inte att semi vintage är trist, det är minst lika roligt med 2 st semivintage som man får för samma pengar som en ny.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
jabla skrev:
Spencer66 skrev:
Jag började min karriär med helt nya ( dyrt men kul) till semi vintage (trist men billigt) för att helt ha gått över till vintage (dyrt men jäkligt kul!).
Om vi pratar Rolex tycker jag inte att semi vintage är trist, det är minst lika roligt med 2 st semivintage som man får för samma pengar som en ny.


Det är bara min åsikt efter ha samlat på Rolex i fem år. En ny klocka är en speciell upplevelse som är svårt att jämföra med andra klockköp. Att bara köpa en beggad 10 år gammal klocka för det är hälften så dyrt är helt ointressant för mig. Jag går inte och funderar: om jag köper en sådan som är fem år äldre så blir det billigare. Antingen vill jag ha en ny för glädjen med det eller så vill jag ha något ovanligare som man får kämpa för. Att köpa en 16710 eller 16610 beggad är för mig ointressant då det inte 1. Ger mig kicken av att vara en ny klocka eller 2. Är på intet sätt unika. Jag har hunnit med 2 st DJ TT. 3 st Exp II 1 st GMT TT och 2 st GMT och ingen av dem har givit mig någon kick i det långa loppet. Detta är endast hur jag känner och har ingen bäring i övrigt.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag postade ju i vintagedelen så jag förstod väl åt vilket håll åsikterna skulle gå ;)

Tycker ni då att jag ska flippa min 14060 nu, bunkra pengarna och sen vara redo att slå till? Eller fortsätta med den ett tag, lägga undan lite deg och sen göra slag i saken? Som det ser ut nu kan jag som sagt lägga 30-35k. Får man en ok 5513/1680 för det? Jag kräver inte box och cert, utan skicket är viktigare.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får absolut en 5513 för de pengarna! Så fimpa din 14060, hitta en okej 5513 sen kan du ju alltid växla upp igen till en ännu finare 5513 eller 1680....eller.....ja du hajjar... :)

Fast du måste ju ha ett par Glycine och nån kronograf från Heuer också om du ska kunna bli en hel människa och inte bara vara en trasig skärva utan mening eller hopp.... :mrgreen:

Sen får man ligga mycket om man har vintage också, som ren bonus. :lol:
 
Topp