• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har något att bekänna

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har inte varit särskilt aktiv här på länge, tittar bara in då och då.

Men nu har jag kommit till den punkten att jag insett att jag nog kommer överge klockvärlden med mekaniska klockor.

Med tiden har jag insett att användbarheten av en smart klocka är för stor för att jag skall stå emot det. Jag är inte en påfågel och har inget behov att ha glorifierade smycken, jag kommer att röra mig mot att skaffa en Apple Watch till hösten/vintern (när AW6 kommer). Kommer att bli tråkigt att skyffla in mina mekaniska klockor i garderoben men som jag ser det har jag mycket mer användning av en smartklocka och jag kommer att utnyttja det.

Kommer fortsätta att smyga runt här ibland och har kvar mina kunskaper om mekaniska klockor (framför allt Orient, men mekaniken i huvudsak). Men det har varit en trevlig resa.

Tack till alla som jag har både skojat och bråkat med här genom åren!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
En insikt jag också kom fram till för ett tag sedan.

Har dock kvar mekaniska klockor, använder dem då och då.
Dock svårt att komma ifrån hur praktiskt det är med en Apple Watch.
 

Kroken

Omega
Det här är lite intressant ur ett klockperspektiv. Det är inte orimligt att anta att smartklockor kommer vara på var mans handled om ett par år. Och frågan vad detta gör med folks klockintresse. Möjligen kommer armbandsur vara lika hett och intressant om några år som fickur är idag.
 

ChumpTime

Panerai
FF1B6066-835C-47A5-A624-98EA638230BD.jpeg
 

ChumpTime

Panerai
Det här är lite intressant ur ett klockperspektiv. Det är inte orimligt att anta att smartklockor kommer vara på var mans handled om ett par år. Och frågan vad detta gör med folks klockintresse. Möjligen kommer armbandsur vara lika hett och intressant om några år som fickur är idag.

Väldigt svårt att förutspå såntdär. Man trodde att glasögon snart skulle bli en fattigmansgrej när flexibla linser och LASIK-operationer kom. Istället förekommer det att trendigt folk köper glasögon utan korrigering för att bära som smycke.
 

David

Bödeln
Nu när det äntligen kommer stöd för sömnhantering i watchOS kommer även jag att hoppa på tåget när nästa serie släpps till hösten. Jag inbillar mig dock att jag bara kommer att använda den nattetid och för träning.

Samtidigt kan det gå dagar nu utan att jag har någon klocka, så vem vet, kanske kommer den få mer tid på armen?
 
Det här är lite intressant ur ett klockperspektiv. Det är inte orimligt att anta att smartklockor kommer vara på var mans handled om ett par år. Och frågan vad detta gör med folks klockintresse. Möjligen kommer armbandsur vara lika hett och intressant om några år som fickur är idag.
Det resonemanget bygger väl på att man ser klockan som en funktion, d.v.s för att ha koll på tiden ( och möjligen tidzoner och/eller som tidtagarur)? För de ändamålen har ju det funnits bättre alternativ sedan länge utan att intresset för klockor, i synnerhet vintage, har minskat. För mig, och många andra misstänker jag, är klockan ett smycke, den berättar en historia, den talar om vem jag är, det är en investering, en gåva till mina barn och ett intresse. Det har jag svårt att se kommer förändras.
 

Kroken

Omega
Det resonemanget bygger väl på att man ser klockan som en funktion, d.v.s för att ha koll på tiden ( och möjligen tidzoner och/eller som tidtagarur)? För de ändamålen har ju det funnits bättre alternativ sedan länge utan att intresset för klockor, i synnerhet vintage, har minskat. För mig, och många andra misstänker jag, är klockan ett smycke, den berättar en historia, den talar om vem jag är, det är en investering, en gåva till mina barn och ett intresse. Det har jag svårt att se kommer förändras.

Ja men så är det absolut och de flesta som är intresserade av klockor nu kommer säkert att fortsätta vara det. Samtidigt konkurrerar de om samma plats på armen och blir det mer eller mindre självklart för de stora flertalet att använda smartklocka kan det säkert påverka klockintresset. Framför allt för den uppväxande generationen. Jag tror också att mycket av charmen med klockor för många är att det är både ett verktyg och ett smycke som berättar en historia. Jag skulle själv inte känna det meningsfullt att bära en smartklocka på ena armen och ett armbandsur på andra då armbandsuret reduceras till att bara vara ett smycke.
 

Denligbg

Omega
Jag tycker det ena inte utesluter det andra... :cool:
(helt OT, jag vet, men vilken grym avatar du har @Reverso, en av de allra största genom alla tider!)
 
  • Like
Reactions: bvb

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag skulle själv inte känna det meningsfullt att bära en smartklocka på ena armen och ett armbandsur på andra då armbandsuret reduceras till att bara vara ett smycke.
Det finns enstaka tillfällen då jag gjort det och då av anledningen att jag inte velat slita mig från min mekaniska men samtidigt velat ha vissa av funktionerna i smartwatchen. Ser sådär ut om jag ska vara ärlig och tiden kollar jag per automatik på den mekaniska...
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tror inte det är smartklockan du ska ”skylla” på utan ditt klockintresse har förmodligen svalnat av andra anledningar. Självklart är Apple Watch en bra grej att ha men jag kan inte se hur den kan ”döda” intresset för fina mekaniska ur. Det finns en hel värld av designs, en tradition av fantastiska urverk och komplikationer som är lika djup och bred som havet. Om inte du dras till detta längre har jag svårt att tro att det orsakades av en bit välsvarvad aluminium med en mycket funktionell programvara. I mina ögon står smarta klockor närmare mobiltelefoner än de gör armbandsur.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är också lite less på klockor, i alla fall mekanik och skit. Jag har mer och mer övergått till klocka-som-smycke. Vilket för mig innehåller kvalitet och storytelling såklart, men sådant där bjäfs med urverk och någon tanke om ett samlarperspektiv är helt ointressant.


OnT: trist att du zoomar ut, men hoppas det är bra för dig!
 

NickG

Cartier
Har kört Garmin klockor hela året och köpte mig en Garmin Fenix 5 Plus för några månader sedan, sedan dess har inte någon av mina riktiga klockor fått en hel dags handledstid.
Perfekt med en personlig tränare på handleden som berättar hur lat man är.

Tyvärr har den dödat större delar av mitt mekaniska klockintresse, men än så länge säljer jag inte av någonting :)
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Kul allt går i perioder, själv kom jag in på mekaniska klockor av precis motsatt anledning, jag hatar den uppmärksamhetshets som smarta (men egentligen korkade) telefoner och klockor utsätter mig för. Jag har tränat med GPS-klocka och försökt leka med statistik men insåg att det blev en negativ energitjuv att hålla på med det plus att träningen blev tråkigare. Min värsta mardröm är att det förutom telefonen satt en klocka på armen som gav synliga, kännbara och ev hörbara notifikationer när generellt onödig info dyker upp.
Men det är min omvända syn på saken och därav tycker jag om mekaniska klockor som på riktigt är smarta som utan att behöva laddas eller fråga nätet visar tiden och dessutom datum :) En dykarbezel ger mig det jag behöver avseende tidtagning vid träning, matlagning, bada med barn mm.

Lycka till och ha en bra sommar!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det jobbiga med klyftiga klockor är laddningen. Den förbannade laddningen.
Jag tröttnade efter ett år och gick tillbaka till mekanik. Glad att jag inte sålde.;)
Samma här, har gått i perioder då jag helt plötsligt vill ha smartwatch eller GPS-träningsklockor. Efter en månad tröttnar jag på dem och inser att jag egentligen inte behöver funktionerna och så tar jag fram de mekaniska/analoga klockorna igen ;)
 

Gardson

Breitling
Smartklockan är inget för mig. Jag känner ofta stress från att bli avbruten av mail, meddelanden etc. Kanske är jag obildad och tycker vissa saker ska man inte bry sig om. Hjärtfrekvens, fart när man springer etc intresserar mig än så länge inte.
Jag har aktivt försökt vara mer offline för min egen skull. Förstår inte hur man mår bra av att konstant vara uppkopplad.
Hoppas du är såld på grejen och finner funktionerna meningsfulla.
 

DarnGard

Cartier
Jag körde den första galaxy watch och ett par generationer efter det, dvs begynnelsen av smartklockor. Långt innan dess hade jag Sony Ericssons bt klocka dom gjorde med fossil. Mina armbandsur låg och dammade. Med det sagt så har jag säkert inte köpt min sista smartklocka. Men anser att det är lättare att ”tröttna” på dom. En sak jag saknar är mail notifikationer för slippa dra upp luren för att se om det är ngt som jag behöver riva tag i.

Det finns alltid en massa andra roliga grejer att lägga kulorna på, lycka till :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Nyfiken fråga till switchers: Blir ni glada av att kika på en smartwatch, eller är "problemet" snarare att ni inte längre blir glada av att kika på en riktig klocka på handleden?
 
Senast ändrad:

sir alex

Panerai
Jag älskar klockor men använder dem nästan aldrig för att kolla tiden. Då tar jag fram mobilen. En klocka är nuförtiden mest ett smycke/statusmarkör som berättar något om personen som bär det - aningen vem han är eller vill vara. En Apple Watch är nått helt annat. Det har mer gemensamt med mikrovågsugnar och hårtorkar än en mekanisk klocka. Dessutom är lyx för mig att vara offline. Att leva genom nån digital skärm är som att äta på donken varje dag.
 

Snålisen

Omega
Paneristi
Beställer också en AW6 men kommer inte att släppa nån klocka för den sakens skull. Lite problematiskt med batteriladdningen dock om jag vill förvara den i klocklådan.
 
Topp