• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag hatar min Rangeman.....(GW9400...)

barnefko

Omega
Min Rangeman är för mig, eller varit den perfekta fritidsklockan och "the ultimate buddy" för min Damasko DC66.

När det blir tuff och jag är ute i naturen så åker den på.
- ABC trippelsensor V3
- Instant stopwatch med en knapptryck
- Multiband/Solar
- Ser stentuff ut, perfekt storlek


MEN:
En vecka sedan när jag hade min Rangeman på så testade jag att stå på händer och flexade min handled ordentligt. Då kände jag en *klick* på handleden och min Rangeman åkte av.
Luggarna gick rakt av och bandet lossnar ....vad i H.....vete!!

Förtvivlan är stort nu efter att alla lagringsförsök med olika epoxy inte fungerar och luggarna bara knäcks.


Vad göra???
- köpa nytt, då den egentligen är perfekt för mig?
NÄ! Det visar sig vara ett känd problem och design flaw med de tunna plastluggarna och de dubbla bandstift.
Jag kan och vill inte ha en beater som inte tål att jag flexar handleden och kommer nog inte kunna lita på den igen

- skicka in och få den lagad? NÄ! se ovan....

Och varför hatar jag den?
För att jag trodde att jag hittade den perfekta beatern, min ultimata digital-inga bekymmer-bring it on-G-shock........ och den svek mig....

Så där ja, känns mycket bättre nu.


För att lindra min förlust: Vad har ni för förslag och vilken alternativ föreslår ni?
- Full digital
- Multiband/Solar
- ABC sensor
- instant stopwatch

Enda alternativet jag hittar är en protrek PRW-3100 som ser ok ut och fyller ovanstående kriterier förutom instant stopwatch aktivering med en knapptryck....
 

Bilagor

  • 4C7951F3-6165-4877-8D8F-902157B584FB.jpeg
    4C7951F3-6165-4877-8D8F-902157B584FB.jpeg
    165.9 KB · Visningar: 13

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kör den på zulu? Borde ge mer flex kanske :)
Har allt gått sönder eller bara bandet, band är ju billigt köpa nytt om så.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Usch vad tråkigt! Jag lider med dig.
Det är lite svårt att se på bilden, men är det originalband som sitter på den?
På Watchuseek finns det några som drabbats av liknande missöden med sina Rangeman, men flesta skador tycks ha uppkommit då aftermarket adaptrar och band använts (tydligen inga problem från Jaysandkays). En snubbe lyckades tydligen att knäcka lugsen på sin Rangeman med originalband när han gjorde armhävningar (!) så designen är inte optimal och att Casio inte tänkte helt rätt här. Men det finns även de som försvarar Rangeman med näbbar och klor och hävdar att de utsatt klockorna för allt möjligt våld utan några som helst problem.

Tyvärr verkar garantin inte heller gälla på band och sånt som går sönder.

Om du använder ABC funktionerna mycket kan Protrek vara ett bra alternativ.
 

barnefko

Omega
Stämmer, garantin tar inte här.

Bandet ör original. Jag har inte bytt bezel och aldrig skruvat på bandstiften. Min Rangegirl somden tydligen kallas nu på WUS var en vanlig stock/oförändrad omoddad utan natoadapter eller likande.

Bara en dunder-miss från casio på en klocka som säljs för 3500,- SEK.....
 
På Watchuseek finns det några som drabbats av liknande missöden med sina Rangeman, men flesta skador tycks ha uppkommit då aftermarket adaptrar och band använts (tydligen inga problem från Jaysandkays).

Jays and Kays är inte ofelbara. Min ena zuluadapter pajade bara för att den kände för det, jag gjorde inte ens något speciellt, så nu kör jag originalbandet på min rangeman igen. Surt, för Zulu var skönare:(
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Antar att det kvittar om du köper nytt band? Den har brutits från själva innerboetten?

Kanske ett bra tillfälle att prova en gulfmaster istället?
 
Senast ändrad:

barnefko

Omega
Ja, själva innerboetten har gått av....


Hmmm, jag letar mera efter en full digitalklocka. I min värld är analoga klockor mindre tålig......
 

Bilagor

  • A90853EA-11D3-43FD-9C2A-0DF6D00039FA.jpeg
    A90853EA-11D3-43FD-9C2A-0DF6D00039FA.jpeg
    138.9 KB · Visningar: 14

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Stämmer, garantin tar inte här.

Bandet ör original. Jag har inte bytt bezel och aldrig skruvat på bandstiften. Min Rangegirl somden tydligen kallas nu på WUS var en vanlig stock/oförändrad omoddad utan natoadapter eller likande.

Bara en dunder-miss från casio på en klocka som säljs för 3500,- SEK.....

Det låter inte betryggande. Jag brukar vara rätt mesig med mina klockor och RM är inget undantag.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Bild och text som förklarar varför Rangemans luggar är svagare än andra G-shocks :
(bild och text snodd from WUS)

  1. Lever effect of the non-connecting lug screws
  2. Over-tightened lug screws would weaken the lugs prematurely
  3. Bigger "u-shape" cut out under each lug (as compare to other G-Shocks with similar lug design)
  4. Wider distance between the lugs on each side (as compare to other G-Shocks with similar lug design)
  5. Lugs are more exposed on the edge of the wrist and more susceptible to angular momentum from the strap, due the larger/wider case design.
  6. Users tend to wear the watch in a tighter manner, partially due to the larger/wider case design.
  7. Use of NATO adapters would increase the stress on the lugs

lugs rangeman.jpg
 

Case

Panerai
Vad är det för material? Jag har precis börjat bygga modeller igen, för att inte bara scrolla KS på kvällarna. För att sätta ihop delarna används ett flytande plastlim, som smälter ihop plasten. Det blir starkt som bara den. Materialet gjuts ihop liksom. Kanske något sådant kan funka.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vad är det för material? Jag har precis börjat bygga modeller igen, för att inte bara scrolla KS på kvällarna. För att sätta ihop delarna används ett flytande plastlim, som smälter ihop plasten. Det blir starkt som bara den. Materialet gjuts ihop liksom. Kanske något sådant kan funka.

Materialet på gamla Rangemans luggar?
Hårdplast.
 

Case

Panerai
Hur tänker du dig att den ska smetas ut/på ? Om jag vill förstärka befintlig konstruktion?
Jag skulle först testa en liten prick för att se om det löser plasten. Gör det det, så är det bara att pensla på hela brottytan på ena sidan och sen pressa ihop. När det stelnar är det minst lika starkt som innan.

Vet inte vad det är för material. Men här finns en lista med plast/lim typ

https://kitkraft.com/learn/best-glue-for-plastic-guide
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
91D99F67-682C-4650-B569-BB59B88293B2.jpeg
Surt!
Är ABC ett måste? Tänkte annars föreslå:

GW- 5000 och en Clip-on kompass! Supertaktiskt!

3E55FB11-902D-4A42-A0DA-CF3FF82326A9.jpeg


Boetten på GW5000 är i DLCad rostfritt! Du ska gå mycket på händer för att knäcka den!

(Bilder från WWW)
Word! Bra combo.
Alternativt en mudman om du inte måste ha en höjdmätare. Den har ju ändå kompass.

Annars har väl dom flesta sagt alternativen som finns. En protrek. En av dom nya mindre protrek varianterna eller en gulfmaster.
 

barnefko

Omega
Jag skulle först testa en liten prick för att se om det löser plasten. Gör det det, så är det bara att pensla på hela brottytan på ena sidan och sen pressa ihop. När det stelnar är det minst lika starkt som innan.

Vet inte vad det är för material. Men här finns en lista med plast/lim typ

https://kitkraft.com/learn/best-glue-for-plastic-guide


Tack för tips!
Jag tror att jag ska testa med modellim. Måste bara få tag i en som är lämpligt.

Tack också för allaandra förslag. Men hittils hittade jag ingen annan klocka där man kumde starta tidstagningen med en knapptryck från huvudmenyn direkt. Inte ens DW-7900 som har tom dubbla stop-timer har den funtkionen.....

Dum fråga:
Var huttar jag en sådan minikompass av bättre kvalite?? Hittar bala billiga kinafabrikat som jag ev inte litar på fullt ut.....
 

snajgel

Panerai
Tack för tips!
Jag tror att jag ska testa med modellim. Måste bara få tag i en som är lämpligt.

Tack också för allaandra förslag. Men hittils hittade jag ingen annan klocka där man kumde starta tidstagningen med en knapptryck från huvudmenyn direkt. Inte ens DW-7900 som har tom dubbla stop-timer har den funtkionen.....

Dum fråga:
Var huttar jag en sådan minikompass av bättre kvalite?? Hittar bala billiga kinafabrikat som jag ev inte litar på fullt ut.....
Tror de flesta friluftsbutiker har den typen av kompass.
https://www.outnorth.se/suunto/clipper-l-b-nh-compass
 

Writer136

Panerai
Tack för tips!
Jag tror att jag ska testa med modellim. Måste bara få tag i en som är lämpligt.

Tack också för allaandra förslag. Men hittils hittade jag ingen annan klocka där man kumde starta tidstagningen med en knapptryck från huvudmenyn direkt. Inte ens DW-7900 som har tom dubbla stop-timer har den funtkionen.....

Dum fråga:
Var huttar jag en sådan minikompass av bättre kvalite?? Hittar bala billiga kinafabrikat som jag ev inte litar på fullt ut.....

Nya ga-700 och 800 har väl den funktionen?
 
Topp