• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag kan inte bestämma mig! Hjälp mig att fortsätta bygga klart min "samling" av klockor att brukas.

Hej. Som många säkert har märkt och som påpekades av @Widowmaker igår så är jag väldigt ambivalent och gillar en hel del klockor så pass mycket att de eventuellt är intressanta för köp. (Men man kan såklart tyvärr inte köpa allt.)

Jag har haft och sålt en del klockor de senaste åren. De flesta har sålts med rätt kraftig förlust då jag alltid har köpt nytt från AD.
Och iom att det är min sambo som haft med sig "de stora slantarna" in i relationen så känns det fel att fortsätta köpa klockor som sedan ev ska säljas med stor förlust, även om vi har gemensam ekonomi så får jag vara lite man och inte fortsätta med samma misstag.
Så jag försöker att titta på/hålla mig till klockor som inte nödvändigtvis ökar men iaf behåller sitt värde någorlunda (även om man aldrig kan vara säker).

Jag nyttjar alla mina klockor och tänker fortsätta med det, även om det faller sig naturligt att vara lite mer "eftertänksam" med en Calatrava än en stålsub på armen.

Idag äger jag endast 3 st klockor. Det är för få känns det som..
Jag har:
- 1 DayDate 118238. grön tavla.
- 1 Datejust 116234. Vit tavla med romerska index.
- 1 Speedmaster PRO 006.

Klockorna som intresserar mig mest idag är:
- Patek Aquanaut 5167 stål.
- Patek Calatrava 5196 gulguld.
- Rolex Submariner 114060.
- Rolex GMT 126710.
- Rolex Daytona 16520/116520. (Vit tavla)
- Rolex Explorer1 214270.
- Rolex GMT 16750 (årsklocka).

Jag har strax norr om 300 att lägga på klockor i nuläget. Väntar på förhoppningsvis ett hyggligt tillskott utöver det snart. Kanske upp till 200.

Vad skulle ni göra?
Vad skulle köpa först/prioritera?
Skulle ni avstå någon direkt och isåfall vilken och varför?

Såhär går mina tankar IDAG... Jag kan naturligtvis inte köpa alla klockorna, 10 klockor är lite för många tycker jag.
Jag kan med de pengar jag har tillgängliga just nu inte köpa allt heller, även om ett par, tre räknas bort.
Men inom några år kanske..

Hjälp mig, det går bara runt i huvudet som en centrifug.. Tacksam för all hjälp.

Mvh Roger Persson
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Med beaktning av vad du har så känns de flesta av de klockor du räknar upp ganska trötta. Dock med ett undantag och det är 5167 i stål vilket är det givna valet. Lycka till. :)
 
Jag hade definitivt valt Aquanauten fast i Rosé guld (5167r). Så kör du den ihop med din daydate så är du hemma! När du sen får köpa din 116500 så kan du lämna klockvärlden med gott samvete :angel:
Aquanaut (stål) ligger nära hjärtat faktiskt.
Så det är mycket troligt att det blir en sådan relativt snart.
Dock har jag en gmt och en Sub "på g". Kanske dumt att missa chansen att köpa GMTn till listpris?
Sen vill jag inte ha ha en 116500 utan helst en 16520 med helborstad länk och borstade bezel men får nog bli en 116520 då jag inte gillar den keramiska bezeln.

Tack för input.
Ska ta aquanaut och daytona i tanken som två autostart med! :)

Mvh
 
Med beaktning av vad du har så känns de flesta av de klockor du räknar upp ganska trötta. Dock med ett undantag och det är 5167 i stål vilket är det givna valet. Lycka till. :)
Tack för åsikter och svar! :)

Jag, aquanauten blir mer och mer ett "säkert kort" men det känns som om jag även behöver ett par stålrolex, tex 114060, 126710 eller 116520 med urverk byggda som som tanks och som inte blir "ful" av tre halvdåliga repor, som aquanaut faktiskt blir. Den måste behandlas med försiktighet har jag förstått. (Repmagnet)
Calatravan kan kanske vänta lite. Hehe.

Du tycker de känns "trötta", har du några andra tips till rimliga priser du vill dela med dig av. "Billiga" servicekostnader är att föredra.
Tack.

Mvh Roffe
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Hej. Som många säkert har märkt och som påpekades av @Widowmaker igår så är jag väldigt ambivalent och gillar en hel del klockor så pass mycket att de eventuellt är intressanta för köp. (Men man kan såklart tyvärr inte köpa allt.)

Jag har haft och sålt en del klockor de senaste åren. De flesta har sålts med rätt kraftig förlust då jag alltid har köpt nytt från AD.
Och iom att det är min sambo som haft med sig "de stora slantarna" in i relationen så känns det fel att fortsätta köpa klockor som sedan ev ska säljas med stor förlust, även om vi har gemensam ekonomi så får jag vara lite man och inte fortsätta med samma misstag.
Så jag försöker att titta på/hålla mig till klockor som inte nödvändigtvis ökar men iaf behåller sitt värde någorlunda (även om man aldrig kan vara säker).

Jag nyttjar alla mina klockor och tänker fortsätta med det, även om det faller sig naturligt att vara lite mer "eftertänksam" med en Calatrava än en stålsub på armen.

Idag äger jag endast 3 st klockor. Det är för få känns det som..
Jag har:
- 1 DayDate 118238. grön tavla.
- 1 Datejust 116234. Vit tavla med romerska index.
- 1 Speedmaster PRO 006.

Klockorna som intresserar mig mest idag är:
- Patek Aquanaut 5167 stål.
- Patek Calatrava 5196 gulguld.
- Rolex Submariner 114060.
- Rolex GMT 126710.
- Rolex Daytona 16520/116520.
- Rolex Explorer1 214270.
- Rolex GMT 16750 (årsklocka).

Jag har strax norr om 300 att lägga på klockor i nuläget. Väntar på förhoppningsvis ett hyggligt tillskott utöver det snart. Kanske upp till 200.

Vad skulle ni göra?
Vad skulle köpa först/prioritera?
Skulle ni avstå någon direkt och isåfall vilken och varför?

Såhär går mina tankar IDAG... Jag kan naturligtvis inte köpa alla klockorna, 10 klockor är lite för många tycker jag.
Jag kan med de pengar jag har tillgängliga just nu inte köpa allt heller, även om ett par, tre räknas bort.
Men inom några år kanske..

Hjälp mig, det går bara runt i huvudet som en centrifug.. Tacksam för all hjälp.

Mvh Roger Persson


Du har ju idag tre stycken lite mer "dressade" klockor i mitt tycke om än som kompletterar varandra mycket bra. Guld, stål och chrono som med fördel kan bäras på ex. Läder.. så där ligger du i fas tycker jag.

Angående din oro om klockornas potentiella hållbarhet och vattenskydd, så hade jag faktiskt gått mer emot det subliknande hållet. 114060 är absolut inte "rolig" klocka, men inte heller tråkig. Snygg, stilren och funkar till allt samtidigt som den tål stryk.

Vill du gå upp några steg så kan du ju kika på GMT i vitguld ist. För stål, så sjukt mkt. Roligare och snyggare med oyster, du kan ju även köra både svart och blå tavla där och du får en klocka som tål vatten samt en del stryk även om det är guld. Här platsar väl även smurfen in. Vet ej om du nämnt dessa eller redan dömt ut dem.

Annars ett mycket fint exemplar av 116520 ifrån passade år och med tillbehör av smak är väl aldrig fel? Och att de skulle sjunka i pris/värde har jag svårt att se, snarare tvärtom. Så slå till innan de ligger på absurda nivåer även dessa :D

Min kopp av te iaf. Kanske inte hjälper speciellt men. Sub/GMT + Daytona :) borde platsa inom budget beroende på vilka metaller du väljer att gå på. Lite tråkigt att det bara är Rolex eller? Nej... Rolex är alltid Rolex. Du vet vad du får och du behöver ej oroa dig om vatten eller stryktålighet :)

Lycka till

Mvh
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tack för åsikter och svar! :)

Jag, aquanauten blir mer och mer ett "säkert kort" men det känns som om jag även behöver ett par stålrolex, tex 114060, 126710 eller 116520 med urverk byggda som som tanks och som inte blir "ful" av tre halvdåliga repor, som aquanaut faktiskt blir. Den måste behandlas med försiktighet har jag förstått. (Repmagnet)
Calatravan kan kanske vänta lite. Hehe.

Du tycker de känns "trötta", har du några andra tips till rimliga priser du vill dela med dig av. "Billiga" servicekostnader är att föredra.
Tack.

Mvh Roffe

Sub, GMT och Daytona är typ same shit. Bara att köpa den du gillar bäst.
 
Du har ju idag tre stycken lite mer "dressade" klockor i mitt tycke om än som kompletterar varandra mycket bra. Guld, stål och chrono som med fördel kan bäras på ex. Läder.. så där ligger du i fas tycker jag.

Angående din oro om klockornas potentiella hållbarhet och vattenskydd, så hade jag faktiskt gått mer emot det subliknande hållet. 114060 är absolut inte "rolig" klocka, men inte heller tråkig. Snygg, stilren och funkar till allt samtidigt som den tål stryk.

Vill du gå upp några steg så kan du ju kika på GMT i vitguld ist. För stål, så sjukt mkt. Roligare och snyggare med oyster, du kan ju även köra både svart och blå tavla där och du får en klocka som tål vatten samt en del stryk även om det är guld. Här platsar väl även smurfen in. Vet ej om du nämnt dessa eller redan dömt ut dem.

Annars ett mycket fint exemplar av 116520 ifrån passade år och med tillbehör av smak är väl aldrig fel? Och att de skulle sjunka i pris/värde har jag svårt att se, snarare tvärtom. Så slå till innan de ligger på absurda nivåer även dessa :D

Min kopp av te iaf. Kanske inte hjälper speciellt men. Sub/GMT + Daytona :) borde platsa inom budget beroende på vilka metaller du väljer att gå på. Lite tråkigt att det bara är Rolex eller? Nej... Rolex är alltid Rolex. Du vet vad du får och du behöver ej oroa dig om vatten eller stryktålighet :)

Lycka till

Mvh
Tack för input! Jag föredrar dock stål före guld (oftast) dels för att det är mer reptålig och att jag nog skulle vara otroligt (löjligt) försiktig med en sportklocka som gmt eller Sub i guld.
Jag tycker de modellerna är till för att klockor som daydate, calatrava och aquanaut ska slippa de skitigaste "uppgifterna" och aktiviteter där risken för repor och dings är stor. :)

Det jag är mest sugen på för tillfället är
Aquanaut,
GMT (nya),
Sub och daytona på delad plats
Och Calatrava
(Känns det som just nu iaf). :)

Edit: kanske "räcker dessa modeller? Eller så kommer det kanske något annat med tiden..
Mvh
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tack för input! Jag föredrar dock stål före guld (oftast) dels för att det är mer reptålig och att jag nog skulle vara otroligt (löjligt) försiktig med en sportklocka som gmt eller Sub i guld.
Jag tycker de modellerna är till för att klockor som daydate, calatrava och aquanaut ska slippa de skitigaste "uppgifterna" och aktiviteter där risken för repor och dings är stor. :)

Det jag är mest sugen på för tillfället är
Aquanaut,
GMT (nya),
Sub och daytona på delad plats
Och Calatrava
(Känns det som just nu iaf). :)

Mvh

Vad gör du till vardags? Jag har fått för mig att du mest är hemma. Tänker på hur tåliga dina klockor behöver vara egentligen.
 
Vad gör du till vardags? Jag har fått för mig att du mest är hemma. Tänker på hur tåliga dina klockor behöver vara egentligen.
Jag är långtidssjukskriven. De BEHÖVER väl eg inte tåla mer än promenader och "brevskrivning" ;) hehe
Men jag försöker ta mig ut i skognoch mark en del.
Men det blir mkt stillasittande pga smärtor.
Sommartid så kan det kanske bli lite badande osv, men jag lever inget liv med livlig vardag eller arbetar som snickare eller kör en tryckluftsborr. Jag tar det ganska lugnt med andra ord.

Mvh
 
Du måste börja bli lite mer återhållsam med pengarna och därmed önskar du råd kring hur du bäst spenderar en halv miljon på klockor? Vilka Pateks ska man köpa egentligen? Knivigt dilemma.
Du tolkar mig fel.. Jag känner att jag inte VILL blåsa en halv miljon kronor på klockor som jag inte är HELT säker på, som dessutom har förlorat 200k i värde efter ett halvår, även om jag och blivande frun har gemensam ekonomi och hon faktiskt uppmuntrar mitt intresse då jag inte har så mkt annat än det och kläder så känns det fel att köpa och sedan sälja med stor förlust för att det inte passade 100.

Så, jag tycker väl att jag dels inte behöver köpa allt på en gång, begränsa mig lite samt dra in en del på egna investeringar.
OCH framför allt försöka köpa klockor jag gillar, men som även håller värdet. Tex aquanaut eller submariner. Eftersom tanken och förhoppningen är att det ska bli keepers så är någon ren VINST (tex gmt) mindre viktig. Även om det såklart inte gör ont om man får mer för klockan än man gav om det skulle visa sig att modellen inte känns 100 för mig.

Mvh
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag är långtidssjukskriven. De BEHÖVER väl eg inte tåla mer än promenader och "brevskrivning" ;) hehe
Men jag försöker ta mig ut i skognoch mark en del.
Men det blir mkt stillasittande pga smärtor.
Sommartid så kan det kanske bli lite badande osv, men jag lever inget liv med livlig vardag eller arbetar som snickare eller kör en tryckluftsborr. Jag tar det ganska lugnt med andra ord.

Mvh

Du är ungefär lika hardcore som vi andra på forumet med andra ord. Tror att det mesta kommer fungera för dig. ;)
 
Fråga frugan, det verkar ju vara hon som ska betala. :)

Du verkar ju för övrigt redan ha villa (DD/DJ) och Volvo (Speedmaster), så det är väl bara att fortsätta på samma oinspirerade spår och köpa en (vovve) 114060. :D
Hehe, nja. Hon hade pengarna när vi träffades, nu har VI pengar (även om jag är man nog att se till att dra in eget också) men jag har fått ett par fina presenter av henne, det nekar jag inte till.
Och om vi skulle separera så tar hon såklart med sig sina pengar (utan äktenskapslöften eller samboavtal)
Jag vill inte ha något som är någon annans.
Men tack för åsikten, en Sub hade du valt av dessa alltså. :)

Mvh
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Alla klockor jag köpt med liknande ”analytiska” resonemang har fått lämna eller så används de inte. Klockor jag köpt på impuls och känsla finns kvar, används och älskas. Känns bakvänt för mig att ”forcera” fram ett köp även om det är kul att prova många olika modeller och märken. Släpp tanken på köp, använd o njut av det du har, så kommer säkert rätt beslut lättare och med mer känsla när man minst anar det. :) Lycka till!
 
Senast ändrad:
Du är ungefär lika hardcore som vi andra på forumet med andra ord. Tror att det mesta kommer fungera för dig. ;)
Ja det tror jag med, jag är dock väldigt osäker av mig när det kommer till att "investera" pengar, då kan jag inte ta ett beslut pga fruktansvärd rädsla att göra fel. Medans jag exempelvis inte är ett dugg strykrädd , trots flera vändor på intensiven pga oprovocerat våld där jag bara försvarat mig vid bråk/överfall (för att nämna nåt som de flesta tycker är åtminstone riktigt obehagligt medans de tycker det är roligt att spendera pengar).

Att välja klocka är svårt. Det är som sagt mindre jobbigt att få en rejäl omgång stryk än att lägga 200k på en klocka, pga min egen osäkerhet över att göra fel (kan iofs kanske ha med för många slag mot huvudet att göra också, hehe. Nej. Skämt åsido.

Det mest "fungerar nog" men jag vill hitta de klockorna jag kan ha nu (från 35) tills de skänks till barnbarn eller jag kastar in handduken. :)

Mvh
 

Bas

Patek
Efter att ha testat dom flesta klockorna du räknar upp så skulle jag lätt valt Daytona när det gäller Rolex.
Daytona Aquanaut och DD eller 126710 så är du hemma :)
8C9A84F1-16C2-42B4-9227-87D7F43019C6.jpeg
 
En dykarklocka behöver ju komma in...
Ja, jag håller med, men kan man inte kanske räkna rolex gmt som "dykare" pga utseende och 100m wr? Jag kommer juh aldrig att dyka med tuber.. Eller är det då kanske bättre att satsa på den svarta, "cleana" 114060 ist för den färgglada GMTn? De fyller juh samma syfte, iaf för mig. Även om det vore kul att ha båda (alla)..

Mvh
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag håller med, men kan man inte kanske räkna rolex gmt som "dykare" pga utseende och 100m wr? Jag kommer juh aldrig att dyka med tuber.. Eller är det då kanske bättre att satsa på den svarta, "cleana" 114060 ist för den färgglada GMTn? De fyller juh samma syfte, iaf för mig. Även om det vore kul att ha båda (alla)..

Mvh
Köp den du gillar!
 

PNM

Panerai
Du tolkar mig fel.. Jag känner att jag inte VILL blåsa en halv miljon kronor på klockor som jag inte är HELT säker på, som dessutom har förlorat 200k i värde efter ett halvår, även om jag och blivande frun har gemensam ekonomi och hon faktiskt uppmuntrar mitt intresse då jag inte har så mkt annat än det och kläder så känns det fel att köpa och sedan sälja med stor förlust för att det inte passade 100.

Så, jag tycker väl att jag dels inte behöver köpa allt på en gång, begränsa mig lite samt dra in en del på egna investeringar.
OCH framför allt försöka köpa klockor jag gillar, men som även håller värdet. Tex aquanaut eller submariner. Eftersom tanken och förhoppningen är att det ska bli keepers så är någon ren VINST (tex gmt) mindre viktig. Även om det såklart inte gör ont om man får mer för klockan än man gav om det skulle visa sig att modellen inte känns 100 för mig.

Mvh

Låt oss säga att det finns tre typer av ambitioner i det här sammanhanget: 1) Samla för samlandets egen skull 2) Köp-sälj för köp-säljs egen skull 3) Hitta en kollektion som man är nöjd med och varken utökar eller minskar.

Låter som din ambition är nr 3. Mitt egen teori är att de flesta med denna ambition misslyckas (inom alla områden, inte bara klockor) för att de ställer sig frågor som ”Är detta verkligen den optimala kollektionen? Jag älskar min Rolex men den är inte perfekt. Kanske har det släppts något nytt i år som kan ersätta den?”

Svaren på dessa frågor kommer alltid vara otillfredsställande därför att perfektion är ouppnåeligt. Med andra ord, för att lyckas med att uppnå nr 3 så måste man kunna acceptera imperfektion, kanske till och med lära sig att älska imperfektion! I Japan används termen wabi-sabi för detta.

Summa summarum - jag tror att uppnå nr 3 handlar mer om en mental förändring än att ytterligare analysera alla tänkbara alternativ (som aldrig slut).
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hmm. Kanske känns lättare att blåsa iväg pengar på klockor om det är det egna slöskontot som töms än om det är hushållsbudgeten som ska upp på bordet? Visst, det blir färre pateks men garanterat mindre beslutsångest.:)
 
Topp