• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag och min polare Explorer lagar karmen på ett av våra fönster!

Om du hade orken, och om du kunde fixa det själv skulle du göra det då!

  • JA! Det är kul och pula!

    Röster: 34 63.0%
  • NEJ! Fan heller, vem vill vara någon Martin Timell eller ännu värre, vem vill vara någon Ernst Kirch

    Röster: 7 13.0%
  • Haha...är bara idioter som gör det själv, jag lejer bort det, finns folk som livnär sig på detta ju!

    Röster: 13 24.1%

  • Totala väljare
    54
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Då var det dags igen, fram med lim, hyvel, såg, spik, skruv men framförallt kemiskt trä, en hemmapulares bäste vän! Fortfarande semester och då finns det ju plikter att göra om man bara vill. Ett fönster blev ogjort från förra året, kände att jag varken hade tid eller lust, men nu måste det göras, är ju bäst att passa på nu när sommaren äntligen dykt upp sent så här på semestern. Innan har det ju varit skitväder, så det har blivit att målla invändigt istället, och målat insidan av vissa fönster. Detta projekt genererar inte i några snabba cash, detta lilla projekt är bara ett jävla ont måste, Hehe!

Förra årets projekt, Del 1.
https://klocksnack.se/threads/ot-hu...till-en-ny-klocka-del-1-jo.29247/#post-628947
Del 2.
https://klocksnack.se/threads/ot-hur-man-skramlar-ihop-till-snabba-cash-del-2.29300/#post-630258

Tyvärr så glömde jag bort att ta en före bild, innan jag började pilla bort dåligt trä, men så här dåligt var det efter att man pillat lite .

Explorern har bara gått på toan när denna bilden togs!

Snacka om kexchoklad! Blir att såga lite då...
image.jpg

image.jpg


Då är det bara att plocka fram ett av dom bästa verktyg som finns! Skulle inte klara mig utan ett multiverktyg, kan bara rekommendera ni som inte redan har ett till att köpa minst ett i alla fall.
image.jpg


Och resultatet väntar inte på sig, katiiing, fan va gött asså!
image.jpg


Nu skall det ju ersättas med något nytt och fräscht trä, det blir att såga ut något från dessa bräder.

image.jpg


Och så en bild med broder Explorer också!
image.jpg


Efter lite mätande, slipande och sågande så är resultatet detta.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Men innan det är klart för att limmas på plats så måste spår sågas för fönsterblecket.

image.jpg
image.jpg


Då limmar vi, mycket lim skall det vara.

image.jpg

image.jpg


Nu är det bara och slipa bort överflödigt kemiskt trä som har lagts dit för att dölja skruvhålen, resultatet blev så här.

image.jpg

image.jpg
image.jpg
image.jpg


En så länge inga större problem.

Men det är klart att dom kommer. Ett av fodren har inte 100 passform, säkert därför som det har kommit in fukt och orsakat detta från början.
image.jpg
image.jpg


Blir att ta fram elhyveln och bara köra järnet!
image.jpg


Och där man inte kommer åt så blir det att köra det traditionella sättet, såg och stämjärn.
image.jpg
image.jpg


Sädär ja, då sitter fodret som en smäck! Nja...kanske inte som en smäck, men det är bättre i alla fall, M´key!
image.jpg


Även det undre fodret bör bytas ut när man ändå är igång!
image.jpg


Kolla i virkeshögen ifall det finns något man kan ersätta den med.
image.jpg


Det fanns det, men blir tvungen att justera den lite innan det skall sättas på plats, så fram med elhyveln igen.
image.jpg


När det är klart så är det dags att grunda, och nu menar jag inte som man brukar göra på lördagskvällarna innan utgång! Jag menar man lägger grundfärg på virket, Moahahaha!
image.jpg


Fortsättning följer...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    160.3 KB · Visningar: 52

Donkii

Boushh
2-Faktor
Herr Sjödal, gott jobb som alltid när du är i farten :D

Får man fråga varför du väljer att lappa ihop istället för att byta hela det nedre stycket på karmen?
Btw, vad gäller fodret, lägg en bra droppkant och behandla den med träolja 2-3ggr innan du grundar så kommer du inte ha något problem med ruttna foder i fortsättningen :D
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Din fråga är felställd!! Om jag hade ork och kunnande skulle jag självklart göra allt på huset själv. Helvete vad klockor man skulle kunna köpa.
Jag saknar därför svaret.
- Jag lejer bort skiten för det är rent ut sagt PISSTRÅKIGT att hålla på med dylika saker. Mest för att kunnande OCH rätt verktyg saknas.
 

Heritage

Omega
Rena manualen på hur saker och ting ska och bör göras. Om man inte heter Ernst vill säga. ;) Bra jobbat och lika trevligt att läsa varenda gång du är i farten:)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Herr Sjödal, gott jobb som alltid när du är i farten :D

Får man fråga varför du väljer att lappa ihop istället för att byta hela det nedre stycket på karmen?
Btw, vad gäller fodret, lägg en bra droppkant och behandla den med träolja 2-3ggr innan du grundar så kommer du inte ha något problem med ruttna foder i fortsättningen :D

Tackar! Jo, det skall jag tala om, har inte tid, och inom en snar framtid så skall hela fönstret bytas ut i vilket fall som helst, så jag väntar tills dess!

Beträffande droppkanten på fodret så behöver jag information hur du menar! Vet att man snedsågade panelen osv. Detta foder sitter under fönsterblecket, är det så att man snedsågar den undre delen på fodret eller gör man som man brukar göra på underdelen på fönstren!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Din fråga är felställd!! Om jag hade ork och kunnande skulle jag självklart göra allt på huset själv. Helvete vad klockor man skulle kunna köpa.
Jag saknar därför svaret.
- Jag lejer bort skiten för det är rent ut sagt PISSTRÅKIGT att hålla på med dylika saker. Mest för att kunnande OCH rätt verktyg saknas.

Haha...det trodde jag inte om dig farbror @RicVin, fick för mig att du var värsta handyman!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tackar! Jo, det skall jag tala om, har inte tid, och inom en snar framtid så skall hela fönstret bytas ut i vilket fall som helst, så jag väntar tills dess!

Beträffande droppkanten på fodret så behöver jag information hur du menar! Vet att man snedsågade panelen osv. Detta foder sitter under fönsterblecket, är det så att man snedsågar den undre delen på fodret eller gör man som man brukar göra på underdelen på fönstren!

Om du har bleck finns ingen anledning att snedda underkant på fodret. Expertisen påstår att snedsågning är total överkurs i största allmänhet. Jag gör det dock på lockbrädor o liknande
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Om du har bleck finns ingen anledning att snedda underkant på fodret. Expertisen påstår att snedsågning är total överkurs i största allmänhet. Jag gör det dock på lockbrädor o liknande

Bra! Jag lyssnar på expertisen, jo, det brukar jag med göra när det kommer till lockbräder osv.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Klart man lappar fönster. Tror jag bifogade någon bild i din förra fönstertråd.
Älskar min "vibratorsåg", hur kan man vara utan en sån??
Snygg lagning. :(
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Självklart fixar man själv, enda sättet att skapa ett ordentligt utrymme i familjens budgetförhandlingar. Köpte sommarstuga i somras med lite fuktproblem i krypgrunden. Efter en snabb kontroll så skickade Anticimex blixtsnabbt en offert på en avfuktare för ca 40' + driftskostnader. Efter några dygn på nätet hade jag skaffat mig en hyfsad bild av vad som skulle krävas för att få ordning på skiten ordentligt. Så nu har jag sprungit på huk i en j-a hobbithåla hela semestern och skyfflat ut 20 skottkärror blöt sand, toppat det med att dränera grunden från utsidan med spade och spett. Det är lite kvar att göra men sedan så tänker jag att nästa klockköp kan ske utan större invändningar av finansministern i familjen.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tackar! Jo, det skall jag tala om, har inte tid, och inom en snar framtid så skall hela fönstret bytas ut i vilket fall som helst, så jag väntar tills dess!

Beträffande droppkanten på fodret så behöver jag information hur du menar! Vet att man snedsågade panelen osv. Detta foder sitter under fönsterblecket, är det så att man snedsågar den undre delen på fodret eller gör man som man brukar göra på underdelen på fönstren!
Aha, nej den undre delen snedsågar man inte, helt korrekt. Men ändarna kan vara bra att stryka på lite extra för att slippa röta, men det är ju lite överkurs det också ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hm...hade glömt bort denna tråd, har varit klart sedan länge nu! Men så här blev resultatet i vilket fall som helst!

Före bilder!
image-jpg.176044

image-jpg.175999

image-jpg.176029
image-jpg.176068
image-jpg.176026
image-jpg.175971
image-jpg.176096
image-jpg.175970


Och så som det ser ut när det hela blev klart!

DSC_2570.JPG
DSC_2571.JPG
DSC_2574.JPG
DSC_2576.JPG
DSC_2578.JPG
DSC_2579.JPG
DSC_2580.JPG
DSC_2581.JPG
DSC_2582.JPG


Årets huspul är därmed klart för i år. Nästa år blir det troligtvis husets fasader som får känna på penseln iaf dom båda kortsidorna.
 
Topp