• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

MBx

Cartier
Jag säger 308 isf. Har haft en 30-06 och gillade den inte. Beror givetvis på modell.

För mig beror det just nu på priset och 30-06 tror jag generellt är billigare än 308W. Bössan ska stå i vapenskåpet utfall att jag blir bjuden på vildsvinsjakt.:meh: Hagel är mitt förstahandsval.:cool: Men blir jag tagen av klass 1-jakt kommer jag att "byta upp" mig och då kan 308w bli intressant.:)
 
  • Like
Reactions: P-A

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jagar inte, men är väldigt ofta med. Gillar att skjuta, inte nödvändigtvis djur.
Har en vän som dragit igång eget med inriktning på jägareexamen, jaktresor, hundträning osv. Han har försökt övertyga mig i 6 år att få tummen ur och ta examen. Men jag vet inte. :)

Kan säkert fixa KS-pris till folket i (riktiga) söder om någon är sugen på jägareexamen. :)
 

P-A

Sir Spamalot
Jag har jagat sedan 2010.
Riktigt roligt. Det bästa är fågeljakt och småvilt tycker jag.
Har skjutit en älg men att sitta på pass är inget för mig!
 

PCB

Audemars
jagade förr,,
nu har det blivit mindre å mindre,,
vapen och skytte däremot är värt att leva för!
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Har jägarexamen och är uppväxt med jakt, sköt en grävling (fångad i fälla) när jag var 8 år gammal. Utöver det har jag dock aldrig jagat själv. Hoppas att jag ska komma igång till hösten!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har examen och utrustning men dessutom småbarn som stjäl fritiden så det blir inte så ofta nu för tiden. Hade en 300 Win mag tidigare ( laddar själv) men nu har jag blivit gammal och då duger 308 finfint.
 
  • Like
Reactions: P-A

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Länge funderat på jakt, främst småvilt. Äter ej kött men jag gillar natur och vapen så det är lockande. Tror inte jag skulle palla att döda ett stort djur men en fågel borde funka utan större bekymmer.

När barnen blir större och mer tid finns kanske det blir av med en examen. Tar det lång tid med jägarexamen? Pris?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Problemet i Stockholmstrakten är ju att det knappt finns några skjutbanor att öva på.

Själv tog jag examen som privatist, gjorde teoriproven på Walter Borg i Stockholm och bokade uppskjutningen genom dom också... Men det var ju på 90-talet.
 

P-A

Sir Spamalot
Länge funderat på jakt, främst småvilt. Äter ej kött men jag gillar natur och vapen så det är lockande. Tror inte jag skulle palla att döda ett stort djur men en fågel borde funka utan större bekymmer.

När barnen blir större och mer tid finns kanske det blir av med en examen. Tar det lång tid med jägarexamen? Pris?

Jag gick en intensiv teorikurs, det gick fint och jag hade en bra lärare.
3-5000kr brukar det kosta.

Sen så sköt jag upp i trosa. Det kostade ca 1000kr
Då hade jag aldrig skjutit hagel eller älgstudsare, bara skjutit i lumpen. Klarade det på första försöket.
Skjutledaren, Gunnar, sa att antingen så ska man ha skjutit mycket för att lyckas, eller så har man inte skjutit alls och har därmed inga föreställningar eller idéer.
 

P-A

Sir Spamalot
Problemet i Stockholmstrakten är ju att det knappt finns några skjutbanor att öva på.

Själv tog jag examen som privatist

Måste finnas skjutbanor utanför centrala stockholm kan jag tycka.
Här har folk skjutbanan på bakgården :)

Och vad gör du nu? Om du inte är privatist dvs.
 

WBergdahl

Panerai
Jagar inte själv, men har tänkt att ta examen snart.
Min morfar sitter på något vapen som tydligen ska vara rätt dyrt, kommer inte ihåg namnet, men han påstår att det är stort inom jakt och att deras vapen är bra.
Han har sagt att jag får ärva det om jag vill och har licens senare i tiden :)
 

P-A

Sir Spamalot
Jagar inte själv, men har tänkt att ta examen snart.
Min morfar sitter på något vapen som tydligen ska vara rätt dyrt, kommer inte ihåg namnet, men han påstår att det är stort inom jakt och att deras vapen är bra.
Han har sagt att jag får ärva det om jag vill och har licens senare i tiden :)

Kolla upp vad det är för vapen.
Bössor är som klockor, finns allt från några hundra kronor till miljoner!
 

WBergdahl

Panerai
Kolla upp vad det är för vapen.
Bössor är som klockor, finns allt från några hundra kronor till miljoner!

Får ta och göra det!
Vet att han har berättat vad det är, men kommer inte ihåg...
Tråkigt nog är han dålig på internet och kan inte skicka mail heller... Så bilder blir knepigt, annars hade kanske ni kunnat lista ut vad det var
 
  • Like
Reactions: P-A
Jagar sedan ett antal år tillbaka och då främst älg men sporadiskt också en del småvilt. Favoritjakt får nog vara septemberjakt på älg i väglöst land (Jämtland). Så synd att man har det jobb man har, svårt att vara ledig både i september och oktober :(

Använder främst en Tikka i kalibern 338WM så inget lyxigt för min del :)
 
  • Like
Reactions: P-A
Topp