• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

JohnDoe

Rolex
Konservatorn tar 260€ för själva jobbet sedan tillkommer frakt och det vet jag inte än hur mycket det kommer att gå på. Men är flera grejer som ska skickas, inte bara zebramattan.
Kan bli dyra överraskningar med att ta hem trofée har jag förstått. Finns en hel del matnyttiga trådar på robsoft i det ämnet.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Styckaren tog verkligen till vara på allt 😅

Edit: Enligt jaktkompis så är det här inte en del av svans utan en del av filé som kallas svans. Då har man lärt sig något nytt.

IMG_8502.jpeg
 
Senast ändrad:

Ticktack

Cartier
2-Faktor
En liten inblick i 2023s olika jaktformer och nuvarande garderob.
 

Bilagor

  • IMG_5888.jpeg
    IMG_5888.jpeg
    790.5 KB · Visningar: 24
  • IMG_5911.jpeg
    IMG_5911.jpeg
    593.8 KB · Visningar: 24
  • IMG_5932.jpeg
    IMG_5932.jpeg
    624.9 KB · Visningar: 22
  • IMG_6016.jpeg
    IMG_6016.jpeg
    488.8 KB · Visningar: 20
  • IMG_6310.jpeg
    IMG_6310.jpeg
    544.8 KB · Visningar: 19
  • IMG_6338.jpeg
    IMG_6338.jpeg
    749.3 KB · Visningar: 19
  • IMG_6437.jpeg
    IMG_6437.jpeg
    878.1 KB · Visningar: 16
  • IMG_6435.jpeg
    IMG_6435.jpeg
    986.3 KB · Visningar: 17
  • IMG_6522.jpeg
    IMG_6522.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 15
  • IMG_6591.jpeg
    IMG_6591.jpeg
    568.4 KB · Visningar: 16
  • IMG_6816.jpeg
    IMG_6816.jpeg
    220.4 KB · Visningar: 17
  • IMG_5795.jpeg
    IMG_5795.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 16
  • IMG_5784.jpeg
    IMG_5784.jpeg
    430 KB · Visningar: 19
  • IMG_5750.jpeg
    IMG_5750.jpeg
    666.2 KB · Visningar: 17
  • IMG_5643.jpeg
    IMG_5643.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 20
  • IMG_5636.jpeg
    IMG_5636.jpeg
    665 KB · Visningar: 18
  • IMG_5628.jpeg
    IMG_5628.jpeg
    653.1 KB · Visningar: 18
  • IMG_5292.jpeg
    IMG_5292.jpeg
    496.5 KB · Visningar: 22
  • IMG_5048.jpeg
    IMG_5048.jpeg
    985.5 KB · Visningar: 18
  • IMG_5041.jpeg
    IMG_5041.jpeg
    698.5 KB · Visningar: 23
  • IMG_4903.jpeg
    IMG_4903.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 21
  • IMG_4883.jpeg
    IMG_4883.jpeg
    633.6 KB · Visningar: 26
  • IMG_4872.jpeg
    IMG_4872.jpeg
    745.8 KB · Visningar: 22
  • IMG_4789.jpeg
    IMG_4789.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 22
  • IMG_4718.jpeg
    IMG_4718.jpeg
    453.6 KB · Visningar: 24
  • IMG_4658.jpeg
    IMG_4658.jpeg
    676.2 KB · Visningar: 26
  • IMG_4623.jpeg
    IMG_4623.jpeg
    1,005.9 KB · Visningar: 28
  • IMG_4380.jpeg
    IMG_4380.jpeg
    1 MB · Visningar: 23
  • IMG_4329.jpeg
    IMG_4329.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 22

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Hur mycket snö? Hur klarade sig hundarna?

Det gick helt okej för hundarna med lite längre ben tex plott och gråhund. De hittade gris precis norr om mitt pass, trassla runt med det och kom inte loss förens vi skulle bryta. Taxen Tage kämpade på men det gick sådär.

Var riktigt mycket älgspår och lega strax intill mitt sista pass för dagen.

IMG_9438.jpeg
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Vilken fin säsong du haft!
Själv har jag knappt varit ute. Nybliven förälder och 6,7 meter snö har ställt till det kan man säga.
/J
Tack, ja den har varit fin. Men även för mig gick det trögt efter jag sköt första bocken vid gryningen den 16:e. Men sedan när hösten väl var ett faktum så släppte det på :)
Har klarar mig rätt bra från allt för mycket snö, gäller att ha tillgång till olika marker runt om i Sverige ;)
Men jakt är inte allt! Tycker du har gjort rätt val!
 
Tack, ja den har varit fin. Men även för mig gick det trögt efter jag sköt första bocken vid gryningen den 16:e. Men sedan när hösten väl var ett faktum så släppte det på :)
Har klarar mig rätt bra från allt för mycket snö, gäller att ha tillgång till olika marker runt om i Sverige ;)
Men jakt är inte allt! Tycker du har gjort rätt val!

Som nybliven jägare får man vara glad om man har en jaktmark över huvud taget...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jaktårets sista drevjakt avslutad med en helg med absolut inget. Från någon.
Men alltid trevligt att komma ut i skogen, grilla lite korv och få snacka lite skit 🤔
Fick se en hare, alltid något 🙄 då hade vi trots allt flera riktigt duktig hundar.
 
Senast ändrad:
En riktigt rolig och trevlig drevjaktssäsong är över, lyckats fälla ett gäng vildsvin och rådjur. Dovhjorten sköt tjejen (hennes tredje vilt i livet), jag får försöka pychsa mig en nu i februari. Hunden har gått från klarhet till klarhet och det har fällts både fasan och rapphöns för honom och apporteringen på duvor och gäss har han skött med bravur. :)


1..jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
 

WolfieH

Cartier
2-Faktor
Härliga bilder, längesen jag tittade förbi i den här tråden.

Med nya skitlagar kommer jag behöva byta hagelbössa, någon som har tips på en modern side by side som klarar stålhagel? Spanade in huglu som såg rätt fina ut men har inte hittat deras sbs i Sverige.
 
Senast ändrad:
Äntligen! Klarade teoriprovet i veckan, riktigt skönt!
I maj kör jag 33timmar skjutskola.
Lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på 😍
IMG_4845.jpeg
Grattis!
33 h skjutträning är gott och väl tillräckligt för skjutproven som faktiskt är ganska enkla. Vilken fantastisk möjlighet att bli bekväm med bössan. Se till att utnyttja tiden och ta in så mycket som möjligt. Känslan är att vi är många jägare som skulle tjäna på att träna på skytte lite mer. Jag är definitivt en av dem.
 

Rulle

Audemars
Tjena alla


Första inlägget i denna tråden för mig!


Har tänkt gå och ta jägarexamen i sommar på en av dom dära "helg" kurserna


Bott i Göteborg nu i två år och är väl fortfarande relativt ny i stan känns det som och känner inte så många klocksnackare i "byn" än...

Finns här någon som bor i Göteborg som hade velat och haft tiden att ha med en novis till skyttebanan någon gång och lärt en lite tips och tricks så man inte kommer till kursen helt jäkla grön?


jag gissar på att en del här inne kanske tycker dessa kurser är lite dåligt eftersom man nog inte lär sig jätte mycket om att bli en bra jägare över en helg....Men jag gör ett försök ändå!
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Är verkligen fundersam över dessa snabbkurser. Och varför man vill gå dem. Varför denna brådska? Varför inte istället låta vägen vara en del av målet? Självklart har man olika förutsättningar med sig in i det - om man exempelvis har man gjort militärtjänst (vapenhantering), varit med och jagat (kultur) och är van vid skog, mark/skärgård (miljö) kan det säkert vara helt OK att åka i väg en helg och få det på papper. Om man inte har något med sig in i det hela är det i mina ögon inte tillrådligt. Om inte annat så av självbevarelsedrift borde man då ta en längre väg fram och låta vägen vara en del av målet...

308.jpg
 

Rulle

Audemars
Är verkligen fundersam över dessa snabbkurser. Och varför man vill gå dem. Varför denna brådska? Varför inte istället låta vägen vara en del av målet? Självklart har man olika förutsättningar med sig in i det - om man exempelvis har man gjort militärtjänst (vapenhantering), varit med och jagat (kultur) och är van vid skog, mark/skärgård (miljö) kan det säkert vara helt OK att åka i väg en helg och få det på papper. Om man inte har något med sig in i det hela är det i mina ögon inte tillrådligt. Om inte annat så av självbevarelsedrift borde man då ta en längre väg fram och låta vägen vara en del av målet...

308.jpg
Jag har problemet med att mitt arbetsliv inte funkar ihop med fasta kvällskurser under ett helt år därför känns en sådan helg bra för min del

Men jag köper ditt argument fullt ut!

Önskar bara man hade tiden för dessa kvällskurserna...
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag har problemet med att mitt arbetsliv inte funkar ihop med fasta kvällskurser under ett helt år därför känns en sådan helg bra för min del

Men jag köper ditt argument fullt ut!

Önskar bara man hade tiden för dessa kvällskurserna...
Ett råd jag brukar ge, om någon efterfrågar det (och ibland även helt opåkallat...), är att man noga ska tänka igenom varför man vill jaga. Är det kulturen? Gemenskapen? Köttet? Miljön? Spänningen? Lugnet? Status? Eller kanske till och med bara prylarna? Beroende på vad man ärligt kommer fram till i sitt inre resonemang finns det olika vägar och val.

Oavsett vad man kommer fram till vill jag påstå att det är av vikt att veta varför man vill jaga. Och vägen dit blir bättre och nöjet större.

PS och edit. Jag har ett helt gäng certifikat/bevis/tillstånd, etc. i olika saker och som jag har samlat på mig genom åren. Inte förrän ganska sent i livet började jag resonera som jag nu gör. "Varför vill jag det här och vad driver mig?" När jag började med det blev allt mycket lättare. ;-)
 
Senast ändrad:
Topp