• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten efter, och hittandet av, en sportstålis.

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
För en tid sedan bestämde jag mig för att införskaffa en sportstålis. Mina löst formulerade krav var rimlig storlek så att den fungerar till vardags likväl som på stranden, ok lume, anständig vattentäthet, etablerad tillverkare, "klassisk design", ny (i motsats till vintage) och allting till ett (för mig) rimligt pris.

Jag har försökt scanna av marknaden och tänkte dela med mig av vilka kandidater som passerat revy och varför dom en efter en försvann tills bara ett alternativ återstod.

Kandidat 1.
Omega AT Skyfall.


omega_at_2.jpg



Vansinnigt snygg på bild men fick aldrig den där riktiga vill ha känslan i verkligheten. Sen blev jag inte heller kompis med tjockleken som framför allt på den mindre storleken gjorde att klockan kändes lite oproportionerlig.

Kandidat 2.
Rolex Explorer 1

explorer_1.jpg


Med en klockhistorik av något större klockor kändes Explorer 1:an helt enkelt lite för liten, i kombination med avsaknad av kronskydd så var det ingenting för mig. Sen är det ju någonting med längden på visarna också...


Kandidat 3.
IWC 3239

iwc1.jpg




Helt plötsligt svämmades KS över av den här läckerbiten, det som till syvende och sist blev deal breakern här är att jag aldrig kom överens med den där ringen som är på tavlan, samtidigt som den svarta tavlan kändes lite för död. IWC har i mitt tycke lyckats bättre med "ringintegreringen" på andra modeller där den går runt datumfönstret istället för att brytas av av datumfönstret som den gör på 3239:an. Se t.ex. Dual Time

IWC-Ingenieur-IW324404-front.jpg



Kandidat 4
Rolex Submariner

Rolex-Submariner-116610-LN.jpg


Klassikernas klassiker på något vis, vilket också är det som blir lite tråkigt. Den är ju inte direkt ovanlig. Och även om det syns mer på bild än i verkligheten så är det ju någonting skumt med bandhornsbredden kontra länkbredden. Sen i ärlighetens namn är den något dyrare än vad jag ville lägga. Nästa gång kanske.

Så vad återstår egentligen.
Rolex Explorer 2 216570

bild-blurrad2.JPG



bild (3).JPG


Nu har vi bott tillsammans ett par veckor och jag gillar egentligen allt, utmärkt kvalitet, perfekt passform mellan ändlänkar och boett, supertydlig, borstad länk, roligt med gmt-komplikation, lite ovanligare, väldigt fin borstad glasring, skön länk, kan alternera med den andra tavlan, etc. etc. Är det något jag hade velat ändra är det möjligen att göra den 1 eller 2 mm mindre. På det stora hela mycket nöjd.


Tack för titten och glöm inte bort att gå till vallokalen idag.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Bra utvärdering! Själv fastnade jag för din kandidat 1 och fortsatte inte sökandet :)

Tur att smaken är olika.
Nu börjar dock suget för en mer ordentlig dykare bli riktigt stort...

Grattis!
 

vonhall

Rolex
Utmärkt val! Fast du hade väldigt bra kandidater så alla hade väl egentligen blivit rätt antar jag :) Har själv en 216570 och är otroligt nöjd!
 
Topp