• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den första klockan.

Är en 114270 en bra inkörsport till tyngre grejer?

  • Ja

    Röster: 4 80.0%
  • Nej

    Röster: 1 20.0%

  • Totala väljare
    5

oggtrean

Omega
2-Faktor
Då var det dags för min "första riktiga klocka" som det så vackert heter.

Har under en lång tid famlat fram och tillbaka mellan modeller och varumärken men har nu fastnat för en Rolex.
En Rolex Explorer för att vara exakt. Och forskat en del i historian bakom klockan och de olika referenserna, och tror jag bestämt mig för en 114270.

Det jag fastande för b.la. är den kanske fåniga detaljen i att de så kallade "end-linksen" skiljer sig från de tidigare referenserna. Tycker det är mer stilrent som den är från 2001 och framåt.
Jag är lite orolig över storleken, 36mm, har vanligtvis klockor som är 39, 40 eller 41mm. Är det som man ibland hör, enbart en vanesak?

Nu vill jag ha er hjälp,
Vad bör jag titta efter?
Vad finns det att säga om denna referens?
Hur viktigt är det egentligen med box och certifikat?

Jag har tänkt lägga någonstans mellan 30-35k, inser att det förmodligen blir närmare 35. Går det att få en vettig 114270 för det priset i Sverige? Eller är det enbart Chrono24 som gäller då? Vad bör man tänka på isåfall?

Allt gott,
Oscar.
 

Pluto

Cartier
Vet inget om priser, det jag dock vet är att du ska akta dig får chrono24 om du är nybörjare. Iaf vad jag har hört!
Finns mycket så kallade franken-klockor. Svårt att veta vad man verkligen får.
Skulle hellre köpa från någon här på forumet! :)
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Vet inget om priser, det jag dock vet är att du ska akta dig får chrono24 om du är nybörjare. Iaf vad jag har hört!
Finns mycket så kallade franken-klockor. Svårt att veta vad man verkligen får.
Skulle hellre köpa från någon här på forumet! :)
Tack, jag förstår. Skulle givetvis kännas bättre att köpa i Sverige och av någon på forumet men utbudet verkar inte vara allt för stort i dagsläget.
 
Topp