• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den perfekta klockan - Del 3: Omega Speedmaster Reduced

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det här är en klocka jag aldrig riktigt gillat, så att den är med här kommer kanske lite som en överraskning.

Jag gillar automatiska mekaniska klockor. Jag gillar att den inte har dag eller datum. Jag har lite mindre handleder, så den här är av en storlek som skulle kunna passa mig lite bättre än professional. Den är också lite av en smygare, en legitim modell och inte bara en midsizeversion, som har vissa likheter men också många olikheter mot pro. Lite mindre populär, och jag skulle tro att det är det som är främsta anledningen till prisskillnaden, som är ungefär hälften av Pro.

Jag är lite road av rymdklockor, och även om det här inte är en sån så finns det kopplingar. Jag gillar också det lite mer udda, och det här är verkligen en klockikons struliga lillebror. Efter mitt äventyr med Tudor Date+Day, den perfekta klockan på papper men tydligen inte för mig, kändes det rimligt att testa denna. En klocka som är helt fel på papper kanske skulle kunna få mig att falla.

_DSC5517.jpg


Mellan Pro och reduced syns väl största skillnaden på urtavlan. Automatic under Speedmaster. Kanske ingen dealbreaker. Sifferangivelser var 5:e minut gör tavlan lite rörig, och eftersom den är mindre än originalet känns det konstigt att de valde att lägga till mer information, snarare än tvärt om. På senare generationer tog de bort siffrorna, vilket jag tycker gjorde klockan snyggare, även om det också tog bort lite av det som gjorde klockan unik.

_DSC5500.jpg


Layouten av subdialsen är lite annorlunda också. På reduced sitter de glesare, och eftersom de då hamnar närmare kanten av tavlan är de mindre. Spontant känns det inte helt lyckat, och ett enkelt sätt att se skillnad på reduced och pro är markeringarna kl 3, 6 och 9 som är kortare än övriga på reduced. När jag vant mig lite vid det, upplever jag Professional istället som lite trängd, men det är väl just en smak- eller vanesak.

_DSC5512.jpg


Kronografknapparna sitter även de glesare på reduced än på Pro. Bortom detta så tycker jag att man grottar ner sig i detaljer. Baklocket ser helt annorlunda ut, och jag har läst att reduced, med snäpplock, är vattentät till 100m där pro är vattentät till 30. Inget jag skulle testa, och siffrorna jag hittar är lite motstridiga. Subdialsen kl 3 och 9 byter plats mellan denna och pro, så sekundvisaren är till höger.

_DSC6048.jpg


Naturligtvis är den mindre. 39mm mot 42 hos Pro. Detta är nog svårt att ta miste på när man håller i den. Tack vare bezeln och det kupade glaset blir tavlan betydligt mindre, och jag upplever att den bär mindre än Tudor Jumbo (38mm).

_DSC5531.jpg


Det är ju också ett helt annat verk i den, vilket gör klockan något tunnare än Pro. Som på tudorn är det ganska lite boett i förhållande till glas och bezel, och där pro känns tunn, är reduced nästan obefintlig. Verket kallar omega för caliber 1140, och i likhet med en del verk från bland andra Tag heuer och breitling betsår detta av ett vanligt automatverk, i detta fall ETA 2890-2, med en kronografmodul, här en Dubois Depraz, monterad ovanpå. Lösningen är i mitt tycke inte den elegantaste, men är en bra lite udda lösning till en bra och lite udda klocka.

_DSC5509.jpg


Resultatet är ett väldigt snyggt och robust verk, med sammanlagt hela 46 rubiner (varav 21 i 2890 - Enda skillnaden jag kan hitta mellan 2890 och det mer välkända 2892 är 16 rubiner - 2892 har 37). Det här gör att klockan är väldigt pålitlig, och lättservad, men kronografmodulen är ökänt svårservad. Såpass att den ofta bara byts ut om den skulle börja strula. Det gör också att kronografknapparna hamnar något ovanför kronan, sett från sidan.

k2061_6.jpg

(inte min bild)

Mitt exemplar var från 1989, och jag måste säga att länken var överraskande gedigen och välbyggd för den här tiden. Hela klockan ingav en fantastiskt kvalitetskänsla, och skicket lockade fram spontana kommentarer på en GTG här i Uppsala.

_DSC5526.jpg


_DSC6036.jpg


Men till slut var de små underlighetens charm inte nog för att vinna över mig. På plussidan kan sägas att den, liksom storebror, funkar kalasfint på i stort sett vilket band som helst. På minussidan var det här helt enkelt inte klockan jag letade efter.
Jakten går vidare.
 

jabla

Sarlacc
Nämen vad kul! det kom en del till idag eller är det i morron redan? kanske dags att gå och lägga sig. :)
Verkar som man kan se fram emot del 4.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Kommer jakten få ett lyckligt slut? Sitter du på ett sånt kapitel?


Inget lyckligt slut än. Det har bara kommit och gått ett antal klockor som jag tyckte förtjänade mer än bara ett jack i klocklådan. Jag hoppas det kommer, med det finns inget nytt på horisonten. Tips mottages! :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Inget lyckligt slut än. Det har bara kommit och gått ett antal klockor som jag tyckte förtjänade mer än bara ett jack i klocklådan. Jag hoppas det kommer, med det finns inget nytt på horisonten. Tips mottages! :)

Som min gamla tränare alltid sa "det kommer". Kul att läsa inlägg som någon lagt tid på, så jag kanske inte ska hoppas på att du hittar "hem" på ett tag ;)

Testa en Zenith. Kolla om yonsson's är till salu :p
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...på nått sett så går det inte att ogilla automat speedyn hur mycket man än vill, men jag föredrar nog originalet om jag måste välja. trevliga trådar du skriver, är inne på samma linje som jabla, är det någon idé att sitta uppe och vänta på del 4?!

Edit; fick svaret på min fråga då det verkade ta tid innan jag fick iväg svaret jag höll på med.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Intressant läsning, hoppas du hittar en keeper! Det är ju den eviga jakten som är det roligaste, om du frågar mig.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för ytterligare ett trevligt och läsvärt inlägg. Jag har själv en och håller med om i princip allt du skriver. Fick jag välja skulle jag hellre ha en Pro. Problemet är det att just denna fick jag av min fru (då flickvän) när det började hetta till och såg ut att kunna bli allvar (vilket det ju blev :)). Det är också den klocka som startade mitt klockintresse. Den är således oflippbar, och jag kan inte riktigt motivera att jag ska ha både en Reduced och en Pro.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kände på den under Uppsala-gtg´n, riktigt fin och första gången jag såg en "reduced" live. Till min tunna handled kändes den bättre avvägd än pro´n och jag måste säga att utseendemässigt gillar jag den bättre. Dock skulle nog ändå välja en pro före på grund av verket och månhistorian bakom...

Tack för ännu ett trevligt inlägg! :)
 
Topp