• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den perfekta klockan - [passaround] - Knut Gadd

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tidigare etapper i resan:
Jakten på den perfekta klockan - Del 1: Tudor Date+Day jumbo
Jakten på den perfekta klockan - Del 2: Union Noramis
Jakten på den perfekta klockan - Del 3: Omega Speedmaster Reduced
Jakten på den perfekta klockan - [intermezzo] - Seiko Pogue
Jakten på den perfekta klockan - Del 4: Bulova Accutron
Jakten på den perfekta klockan - Del 5: Seiko SARB

Min första passaround blev också ett festligt sammanträffande. I våras letade jag en finklocka till samlingen när jag på Rob Engströms instagram snubblade över Knut Gadd. Sedan dess började jag följa Knut Gadds instagram i väntan på att den skulle dyka upp i butikerna för en klämm-och-känn. Tydligen är stjärnurmakarna återförsäljare, men i Uppsala hade de inte hört talas om dem. I slutändan föll jag för en annan (håll ögonen öppna efter Del 6), men jag var lite ledsen att inte fått närmare kontakt med denna numera välkända forumprofil.

Fyrkantiga klockor är inget nytt. Tvärtom finns många märken som mer eller mindre uteslutande tillverkar fyrkantiga klockor som Bell&Ross, Richard Mille, och i viss mån även Rado. Dessutom är många av klockvärldens ikoner fyrkantiga som Heuer Monaco, Cartier tank, eller Jaeger LeCoultre Reverso.
rado_integral_diastar.jpg

LCtankXL-2.jpg

JLC_Reverso_Tribute_1931_1-1030x686.jpg


Det finns vissa problem med fyrkantiga klockor. Det första är att med centrumvisare så beskriver visarspetsen en cirkel, inte en fyrkant. Det här är i första hand ett estetiskt problem, men det gör också att tiden kan bli lite svårläst om avståndet mellan visare och index varierar. Olika tillverkare har löst det på olika sätt

Bell&Ross med runt glas i fyrkantig boett
Bell-Ross-Tan-Square-Watch-e1336509891633.jpg


Fortis med rund tavla men fyrkantigt glas
fs4.jpg


Nomos med fyrkantig tavla och boett
tetra27_front.png


och så alla varianter med lite rundade sidor eller hörn för att minska fyrkantigheten.

Ett annat problem är att urverk, i synnerhet automatiska fullrotorverk, är runda. Inget stort problem, förutom om man som jag är lite förtjust i glasbaksidor.
greco_back-af406.jpg


Få har formverk, de flesta helt enkelt en täckt baksida.
NOMOS-Lux-Weissgold-glass-back-02.jpg


Jag har lockats lite av fyrkantiga klockor då de känns som något som annars fattas i samlingen. De jag tittat på framförallt är Heuer Silverstone,
silverstone-chronograph-tag-heuer-watches.jpg


Rado r5.5,
zoom_541.0390.3.011-4ee279e8.png


och Tag Heuer Monaco Automatic,
zegarek-tag-heuer-monaco-251895-large-1.jpg


med den jag varit absolut närmast att slå till på är Kemner.
4450372554_d0b2d38452_b.jpg


Den sista är också nästan otäckt lik klockan i den här utläggningen - Knut Gadd.
DSC_0826.jpg


Så vad har vi här?

Det finns många saker att gilla - Det är kvarts. Vissa drar öronen åt sig, men för att vara en fin- eller kvällsklocka så är det lite skönt att inte behöva ställa den varje gång. Det gör också att en täckt baksida är dubbelt motiverad. Den har subsekund vilket gör att det karaktäristiska och subjektivt lite irriterande tickandet är mindre stötande. Jag är glad att ha fått möjligheten att testa den vita, som i mina ögon är den snyggaste. Tavlans struktur påminner om en del äldre Rolex eller Omega, och boettens form i kombination med subsekund ger att väldigt klassiskt intryck.

DSCN3685.jpg

Omega-Honey-dial-005.jpg

s-l1600.jpg

omgensquare.jpg

Jag gillar den sparsamma tavlan, i synnerhet texten “Stockholm”. Samma text är det som lockar med Sjöö Sandström Royal Capital i en helt annan prisklass. Utöver S&S och Halda så återfinns annars de flesta andra svenska märken tillsammans med DW och Triwa i ett betydligt lägre prissegment.
06AC6BBF-58D7-462C-8CB2-239584BFFED0.jpg


Jag vill här bara kort ventilera mitt ogillande för DW, som Knut Gadd ofta jämförts med i passaround-tråden. Enligt historien är klockmärket uppkallat efter en snubbe som grundaren träffade på ett flyg. Daniel (minns att han inte har något med företaget att göra) hade då på sig en vintageklocka på nato. Jag hörde Omega, men det har kanske lagts till då det berättades för mig. Med största sannolikhet kan inte grundaren heller berätta vad det var, för något genuint klockintresse ligger inte bakom denna. Istället är det mer en ursäkt (tillverkad av billigaste tänkbara material och designad helt utan proportioner i åtanke) att bära ett färgglatt tygband runt armen, lite som den klocklösa oysterlänken som såldes på H&M för något år sedan.
s-l1600-2.jpg

För ärligt talat, finns det några likheter mellan dessa?
tazesuqe.jpg

0735903_2.jpg

och denna?
61FXQMuRJKL._UL1500_.jpg

Nåväl. Tillbaka till Knut Gadd.

Storleken låter ganska bra i mina öron - 38 mm. Jag har inte så grova handleder, och dagens standardmått på 42 mm bär ofta löjligt stort på mig. Däremot påminns jag om Monaco, som växte från 38 till 39 mm när den fick safirglas och glasbaksida. Brorsan hade den nyare modellen och den var gigantisk på mig. Då var den också ganska tjock, men ändå. Det ligger i formens natur att fyrkantigt bär större än runt. Nedan är ett exempel på hur en 42 mm cirkel jämförs med en 38 mm kvadrat
38vs42.png


Den lite rundade formen och bredden på glasringen gör dock att den bär mindre än den skulle kunna, och de korta bandhornen tyglar den något ytterligare.
DSC_0813.jpg


Skulle jag köpa en själv? Jag var som sagt sugen, och hade jag inte fått chansen på denna passaround hade det mycket väl kunnat passera en. Men den hade nog inte stannat då jag har annat som fyller den platsen i lådan och jag försöker antalet nere. Det var också problemet. Jag letade efter en disputationsklocka, och därmed ville jag ha något som skulle bli kvar.

Skulle jag rekommendera den till någon annan? Absolut! Kvaliten är mycket god, speciellt sett till priset. Det här är en perfekt sommarklocka, eller vardagsklocka för den stilintresserade. Den är också ett bra komplement till en svarttavlad beater, exempelvis sub eller speedy.
DSC_0808.jpg


Här är det tydligt att klockan tagits fram med grunden i ett genuint intresse. Boxen, verktyget, designen. Och jämfört med annat för samma pengar känns denna väldigt prisvärd, vilket är lite överraskande med tanke på hur egen den är. Jag får ingen känsla av att det är en generisk klocka som det bara tryckts en logga på, eller att boetten används i dussintals andra mikromärken så jag hade väntat mig att det skulle vara svårt att hålla priset konkurrenskraftigt.
DSC_0819.jpg


Jag gillar klockan. Jag hoppas Knut Gadd är här för att stanna, och ser fram emot fler modeller framöver. Då har märket en stabil grund att stå på, till skillnad från DW eller tex Volvo, som fortfarande försöker rentvå sig från 340-serien.

Men själv nöjer jag mig med en närkontakt innan den rullar vidare. Det var en trevlig bekantskap, men i min jakt på “färre men bättre” hittar den inte riktigt plats i lådan.
 
Topp