• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den perfekta push-presenten

Pappan

Breitling
Det här är min första post på Klocksnack! Har hängt i skuggorna av Klocksnack i några veckor nu och jag är så imponerad över att det finns ett så här fint svenskt klockforum. Så kul!

Jag är 31 år, programmerare, från Norrköping och en person som lätt nördar ner sig i saker. Det finns inget bättre än att börja brinna för något och låta nyfikenheten ta över och läsa om alla detaljer man behöver för att känna att man har ett grepp om ämnet. Just klockor hade jag dock inte fått upp ögonen för förrän i vintras.

Här följer historien om vårens jakt efter en present som ledde mig ner i klocknörderiets oändliga värld. Den är lite lång, så brygg dig en kopp kaffe och läs i godan ro.


Push-present
Vi väntar vårt andra barn, som faktiskt borde komma vilken dag som helst nu. När vi väntade vårt första barn berättade min fru att hon läst om något som kallades "push-present". Det är något amerikanskt hittepå att mamman ska få en present efter förlossningen...men ganska rimligt, med tanke på vad hon får gå igenom.

Efter första barnet fick hon diamantörhängen. Och nu till andra barnet tänkte jag att det vore kul att fortsätta på diamanttemat. En push-present är väl ändå av diamantdignitet?
Men vad ska det vara för typ av smycke? Tråkigt med örhängen igen. Hon brukar inte ha armband och halsband så ofta, så vet inte hur ofta det skulle komma till användning. Men klockor däremot – det gillar hon ju.

Hon har många klockor, enklare kvartsmodeller. Den finaste klockan hon har är en Daniel Wellington Dapper 35mm (vit urtavla, blå visare) som hon fick av mig till någon födelsedag. En klocka med diamanter kommer behöva vara av en annan klass, och när jag ska lägga lite mer pengar vill jag läsa på och fatta ett välgrundat beslut.

Började kolla i mars och tänkte att det är skönt att jag har så mycket tid på mig med tanke på hur många detaljer det finns att sätta sig in i. Man blir verkligen överväldigad när man öppnar dörren till klockvärlden!

Kronor, boetter, indexstilar, boettstorlekar, lug-to-lug-storlekar, armbandsmaterial, -färg och -bredd. Printade bakgrunder vs bakgrunder med textur. Ädelstenar, ädelmetaller, titan, läder, pärlemor. Lume, tryck- och vattentålighet.
The list goes on and on. Något som känns ganska straightforward visar sig vara ett universum av detaljer man kan nörda ner sig i.

Jag märker snart att det alltid kommer finnas någon detalj man inte är 100% nöjd med, men så är det. Den perfekta klockan kanske inte finns, och därför fortsätter intresset och jakten forever.

Men i just det här fallet med pushpresenten började jag tillslut zone'a in på en klocka som kändes så rätt!


Jag bestämde mig
Min frus favoritfärg är blå. Hon föredrar silver före guld. Och pushpresenten ska gå i diamanttema.
Den klocka jag hittade bestod av: blått kalvläder, silverfärgade detaljer och diamanter som index för siffrorna, utom väderstrecken som var romerska. Och en fin månfas-komplikation Wow! Kändes väldigt henne!

1.jpg



2.jpg



Katastrof
Fick hem klockan, och som tur är öppnade jag den för att kolla skicket innan jag skulle slå in den. It was brutal! Klockan låg ur boetten, och urverket satt inte fast i dial'en...total katastrof.

3.jpg


4.jpg


5.jpg


Maurice Lacroix är som jag förstått det en okej klocktillverkare. Schweizisk, inte jätteanrik historia (startade 70-tal), men är inte ett klädmärke som gör klockor vid sidan av, utan är primärt klocktillverkare.

Men - en klocktillverkare med fokus på design snarare än hantverket tror jag. De har många snitsiga designer, men är kanske inte kända som fantastiska klockor rent engineering-mässigt.

Först tänkte jag att återförsäljaren (Klockia) kanske var oseriös, men numera har jag förtroende för dem. Så tror kanske snarare att kvaliteten på Maurice Lacroix är halvbra, och jag råkade ha otur. Fått några för många stötar i posten.
Jag kontaktade Klockia direkt och reklamerade, inga problem. Men - det här exemplaret visade sig vara det sista de hade, och klockan har utgått från tillverkaren. Var en limiterad modell som inte görs längre.

Googlar runt och ser att den är slut överallt utom på Uret, där den finns som beställningsvara med påstådd leveranstid på 2-5 veckor. Jag misstänker dock att de kanske inte har koll på att den utgått. Och om de inte har den i lager utan är beställningsvara så lär de inte kunna få tag på den.
Lägger iaf en beställning där eftersom det är mitt sista hopp, och skriver till dem samtidigt att jag fått höra att klockan jag beställt har utgått och att de gärna får kolla med sin leverantör om de verkligen kan leverera, så att jag inte behöver vänta massa veckor för att sen få höra att den inte finns.

De kollar och återkommer nästa dag: det stämmer. De kan inte få tag på klockan och tar bort den från hemsidan direkt och avbryter min order.

Den trasiga klockan jag hållt i var alltså typ det sista exemplaret i världen. Så drygt när man lagt så många timmar på att hitta en som man är 10/10 nöjd med och sen går inte det.
Bara att börja om på ruta 1 med att scouta runt i den oändliga klockvärlden. :'(


Kärlek till det mekaniska
Under veckorna som går har en kärlek till mekaniska urverk börjat, och jag börjar känna att det var nice att den förra var trasig, så att jag kan försöka hitta en mekanisk klocka istället för den som var kvarts. Sure, kvarts är en mer exakt teknologi. Men inte lika romantisk och spännande.

Nu var jag alltså tvungen att hitta en ny klocka som bestod av: silver och/eller blått och diamanter. Och den här gången ville jag helst hitta en automatisk mekanisk.
Och jag ville hellre välja en etablerad, stor tillverkare än ett microbrand, efter det första haveriet.

Vad har vi för etablerade urmakare som gör automatiska klockor i prisklassen 5-10k?

Schweiziska: Certina, Tissot
Japanska: Citizen, Seiko
Amerikanska: Hamilton

Sen finns det vissa som råkar ha någon modell då och då under 10k, t ex Longines och Rado. Men när de har det brukar det inte vara något intressant.

Om vi kollar på de här fem så har jag inte riktigt stött på en Certina eller Citizen som fått det att pirra till. Finns säkert snygga, det är ju märken med oändligt många modeller. Men har inte stött på något som sticker ut där ännu.

Kvar är Seiko, Tissot och Hamilton.

Hamilton gör ju bra klockor, men fieldklockor, och jag hade tänkt mig något dressigare. (och är lite amerikanofob)
Så jag har främst kollat på Seiko och Tissot, som båda är riktigt stabila märken. Och framförallt fokuserat på Tissot som känns snäppet vassare på dressiga klockor, med många eleganta serier. Och plus i kanten att de är schweiziska.

Efter många om och men hittade jag tillsist den perfekta klockan. Tissot, automatisk med öppen bakboett, diamanter, 32mm...the planets align!
En cool detalj är att det är riktig pärlemor i mitten av urtavlan, från en stor mussla. Så varje klocka kommer ha ett unikt mönster i pärlemordelen i mitten.

tissot_1.jpg


tissot_2.jpg


tissot_3.jpg


Jag blev förälskad i den och så nöjd ned att ha hittat en ny klocka som jag var mer nöjd med än den Maurice Lacroix. Och så mycket mer romantiskt med ett mekaniskt urverk än en elektronisk kvartsklocka.


Utgått än en gång...
Veckorna gick och gick och Uret.se levererade inte. Efter drygt fyra veckor upptäckte jag att länken jag sparat till klockan på Tissots hemsida slutade fungera.
https://www.tissotwatches.com/en-en/t0992071611600.html

Åh nej.....har den också utgått.

Det såg mörkt ut...

6.jpg



Anledningen till att jag beställde från Uret och inte Klockia var delvis för att det var 500 kr lägre pris där, och delvis för att förtroendet för Klockia var lite naggat efter Maurice Lacroix-incidenten. Men Uret verkar inte kunna leverera så Klockia är mitt sista hopp.

7.jpg



8.jpg


Det visar sig att Klockia definitivt är där man ska beställa Tissot-klockor! Viktigt att kolla att en återförsäljare är auktoriserad tydligen. Oklart genom vilka skumma gråhandlare Uret försökte få tag på den genom.

Var tvungen att vidarebefordra Klockias diss till Uret.

10.jpg



Klockan är i hamn
Klockia leverade på under en vecka och nu är den perfekta klockan äntligen i hamn.

11.jpg


Det är svårt att göra klockan rättvisa på bild, med det växlande skimret i pärlemoren och blänket i olika färger i diamanterna.

Barnet har som sagt några dagar kvar innan han kommer, så hon har inte sett den än. Men litar på att det här stannar mellan oss. Schhhh.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Vsd bra att det löste sig! Tissot gör bra och prisvärda klockor. Grattis i förskott till familjeutökningen!
 

honken166

Omega
2-Faktor
Oj vilken kvällssaga, tack!

Själv köpte jag en Skultuna Flaggstång till min fru vid vårt första barns födsel, och lät gravera in våra namn och födelsedatum.
Blev väldigt uppskattat och den kommer fram till varje födelsedag ☺️
(Lånad bild pga att den är nerpackad just nu)

Blev ingen klocka till barn nr 2 heller då hennes klockintresse är svalt, så det fick bli ett halsband.
 

Bilagor

  • Skultuna-flaggstang-med-gravyr-9.jpg
    Skultuna-flaggstang-med-gravyr-9.jpg
    27.9 KB · Visningar: 3

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Kul klocka du hittade tillslut, kommer säkert uppskattas. Och om jag var du hade jag vid framtida födelsedagar, jul och övriga present tillfällen kompletterat med lite nya sjyssta band om hon tillexemepel gillade blått. Tror tavla och klocka kommer poppa på ett mörkt, matt band =)
 

Pappan

Breitling
Riktigt bra förslag, @LANGEN Det ska jag definitivt göra!

Just det, glömde nämna referensen om någon annan är intresserad.

Det är alltså en modell ur Tissots damlinje av Chemin des Tourelles.

Referensnummer: T099.207.16.116.00
Länk till den hos Klockia: https://www.klockia.se/tissot-chemin-des-tourelles-powermatic-80-lady-t099.207.16.116.00

1100 kr billigare än hos fysisk AD, och Klockia är riktig AD för Tissot. Kan verkligen rekommendera dem.

Men samtidigt värt att bygga en relation med en fysisk AD. Mysigt att kunna svänga in och testa klockor. Tog ut en första mekanisk klocka till mig själv igår faktiskt! Svart Tissot Seastar 1000. Bestämde mig för att göra det i en fysisk AD fastän den var ca 1000 kr billigare på Klockia. Men man vill ju att det ska finnas fysiska ADs nära en.

Presenterar min älskade Seastar och min övriga mycket lilla samling i Ny på forumet imorgon om jag hinner.
 
Senast ändrad:
Topp