• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakten på en klocka.

Tomi87

Silver
Hej alla!

Vi börjar med att backa bandet: Läget är följande: Det är januari, torsdag eftermiddag, alla mail är besvarade och jobbtelefonen har av någon anledning tystnat. Det ger mig tid till reflektion. Och just det ja, klockan är 14:50... Den klocka som visas på min dator alltså. Eftersom klockan runt min handled är oduglig och har stannat. Batteriet slut. Och även mitt tålamod.

Vi spolar fram tills idag: Det är oklart hur många timmar jag hittills lagt ned på att forska efter den ”perfekta” klockan. Det enda som är klart är att jag vet lika lite nu som när jag började där tidigt i januari att läsa på. Eller ja, det är kanske inte helt sant. Jag vet två saker: Min klocka ska vara automatisk, och inte kosta mer än 5000 kr. Det gör absolut ingenting om den tål lite mer, det är med andra ord ingen dressad klocka jag är ute efter. Det avgränsar kanske sökfältet... marginellt.

Så nu vänder jag mig till er medlemmar och den enorma kunskapspool som detta forum besitter: Vilken klocka är egentligen ”bäst” inom de få (tre) parametrarna som jag presenterat?

Självklart är det en orättvis fråga, då den är lika subjektiv som abstrakt. Men det kommer bli intressant OCH resultatet blir en unboxing vid ett senare tillfälle.

Tack på förhand,
Tomas

Är det en dykare, kronograf eller annat du är ute efter? Seiko har många fina modeller i prisklassen:)

Jag har kollat lite på allt, dykare, fältklockor, pilot och kronografer. Närmast till hands ligger kanske en dykare, och Seiko har enormt många modeller. Vet att SKX serien är uppskattad och jag har sneglat på en Turtle och Samurai. Men jag är lite osäker. Skulle samtidigt tycka att det var roligt med ett Mikromärke, typ Traska, eller Hamtun. Har också fått en liten crush på Hamilton.
Vad har du för erfarenhet? :)

Haft en Seiko 5:a, har en SKX013 sedan har jag haft vintage i den prisklassen. Seiko är inga problem, riktigt bra för pengarna tycker jag. Gillar min SKX013 nu. Också varit någorlunda sugen på Hamilton, testa vet jag!

Istället för att starta en egen tråd kan du läsa någon av alla de som redan finns på exakt samma tema. Lycka till :)
*jag ser att du innan denna post redan postat bilder på en Seiko 5?!

Oja, denna klocka kommer inte bli min första automatiska, har en snkl41J1 sedan tidigare, och det är väl där någonstans som min fascination för klockor på riktigt började. Men den är däremot inte vad jag klassar som speciellt tålig, så den är inget som följer med på jobbet direkt :)

Och självklart finns det säkert en uppsjö liknande trådar, men det är svårsorterat, och jag har inte riktigt hittat en tråd som passar mig.
Vad är din känsla angående lite mer "tuffa" klockor, men för den sakens skulle kanske inte nödvändigtvis en tvättäkta beater? :)

Du kan inte missa med en Seiko (beg eller ny) - det är oerhört mycket klocka för relativa småpengar. Håller tiden hyfsat med mycket bra reserv. Jag har ett flertal och trevligast tycker jag nog att Mini Turtle är. SKX är trevliga, men kanske inte jättekul pga att de är så vanliga... Seiko 5 finns ju numera i många läckra varianter (själv har jag en vinröd). Mest prisvärda klockor nya är nog dock Vostok, om du frågar mig. Snyggare än det mesta och i allmänhet troligen bättre än tex Seiko, dessutom till mindre än halva priset. Vostok kostar ju så lite att det egentligen bara är att testa en:)

Svårt att få ihop de kraven. Automater under 5000 finns, men de är sällan samtidigt "tåliga". Lite tåligare klockor finns, men då brukar priset dra iväg till det dubbla ungefär (Sinn och Damasko t.ex.).

är microbrands aktuellt så rekommenderas Zelos, finns någon mako ute på säljes för dem pengarna. Seiko är dock ett säkert kort.

Du kan inte missa med en Seiko (beg eller ny) - det är oerhört mycket klocka för relativa småpengar. Håller tiden hyfsat med mycket bra reserv. Jag har ett flertal och trevligast tycker jag nog att Mini Turtle är. SKX är trevliga, men kanske inte jättekul pga att de är så vanliga... Seiko 5 finns ju numera i många läckra varianter (själv har jag en vinröd). Mest prisvärda klockor nya är nog dock Vostok, om du frågar mig. Snyggare än det mesta och i allmänhet troligen bättre än tex Seiko, dessutom till mindre än halva priset. Vostok kostar ju så lite att det egentligen bara är att testa en:)

Intressant att du säger det eftersom jag kollat på en Turtle. Upplever du den som stor? Ser lite klumpigt snygg ut på bilder :)
Sedan tycker jag att Vostok verkar roliga. Just One More Watch ser ut att vara rätt såld på dem på youtube! Men risken är att jag upplever dem som för "billiga"... Psykologiskt ologiskt? Kanske.

B275C767-D8C0-4753-9D07-69ECC4D1BCC5.jpeg
Lånad bild.

En beggad Squale! Underbara klockor och micromärke.

Squale verkar ha en rätt stor fanskara och alla verkar jäkligt nöjda. Helt klart ett alternativ! Bra tips! :)
Inte för att det spelar roll, eller jo lite, hur är lumen? :)
Lumen är svag skulle jag säga. Känns inte som att den reagerar lika bra på ljus, och rätt mycket svagare än på min Orient Ray t.ex. Kan skicka en jämförelse om du vill

Välkommen över till mikro/affordable-tråden :)
Finns oändligt med alternativ för pengen så tänker inte ens ge några tips. Det där med "bäst" får du nog droppa för det kommer du aldrig få ett vettigt svar på.

Min första automatiska klocka var en Certina DS Action Diver. En av de bästa klockorna jag har haft och borde gå att hitta under 5000kr, antingen begagnad eller via gråhandel.

Hela januari letade jag efter en klocka, jag ville köpa en seiko, och till slutet hittade jag den nya Alpinist, såg den i butiken, provade och allt men tyckte att den gamla modellen var mer prisvärt än den nya, har du kollat på seiko Sarb007? I slutet köpte jag en Hamilton Khaki Field King Automatic online från en AD i Spanien. Köpte några Nato armband här i Sverige och jag är helt nöjd med klockan. Kan rekommendera Hamilton som en bra alternativ.

Hela januari letade jag efter en klocka, jag ville köpa en seiko, och till slutet hittade jag den nya Alpinist, såg den i butiken, provade och allt men tyckte att den gamla modellen var mer prisvärt än den nya, har du kollat på seiko Sarb007? I slutet köpte jag en Hamilton Khaki Field King Automatic online från en AD i Spanien. Köpte några Nato armband här i Sverige och jag är helt nöjd med klockan. Kan rekommendera Hamilton som en bra alternativ.

Jag hade aldrig sett en sarb007, innan ditt inlägg. Grymt snygg! Men som sagt, är väldigt förtjust i Hamilton och Khaki-serien speciellt! Får man fråga vart ifrån du köpte den? Har du någon bild? Fantastiskt tips iaf. Lutar starkt åt en Hamilton! :D

Jag hade aldrig sett en sarb007, innan ditt inlägg. Grymt snygg! Men som sagt, är väldigt förtjust i Hamilton och Khaki-serien speciellt! Får man fråga vart ifrån du köpte den? Har du någon bild? Fantastiskt tips iaf. Lutar starkt åt en Hamilton! :D
Hej igen,
Jag köpte klockan på https://www.baro-online.com/, (hemsida står på spanska) de hittade jag på Hamiltons hemsida, man kan leta efter auktoriserad återförsäljare hos dem.Du hittar andra AD i Tyskland, Belgien, etc. Jag köpte den med stål armband men bytte den mot en Nato och läder. Jag tänkte det var bättre att köpa klockan med stål armband pga att sen om jag ville använda den med stål de kommer att kosta mer att köpa stål armbandet än att hitta en bra Nato eller läder armband. Som sagt, jag är helt nöjd med klockan och kan verkligen rekommendera klockan. Jag bifogar en bild på min klocka med en läder armband som jag köpte i Sverige. Säg till om du har andra frågor
071AE354-B4D2-4A81-8BED-E5B208C5139E.jpeg

Tillbaka
Topp