• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på en Omega AT på semestern.

JPSwe

Omega
2-Faktor
Jag bestämde mig för en tid sedan att införskaffa en Omega AT som finare klocka, jag hade bara enklare men fina ur som Orient Star, Seiko och Certina.
Varför det var en AT som hade växt inom mig var framför allt alla härliga bilder i AT-tråden och caliber 8500, 8900.

Nåväl jag tänkte att det blir mitt mål på semesterresan till andra sidan Atlanten som skulle stunda inom en tämligen snar framtid. Vi skulle sola, dyka och äta gott några veckor och så några besök i klockaffärer för min del när resten av familjen skulle shoppa var inplanerat. Där skulle jag fynda min alldeles egen AT till riktigt bra pris! Jag har inte tidigare tittat med större intresse på varken utbud eller prisbild utomlands men jag hade fullt självförtroende inför resan.
Jag skulle köpa en klocka på semestern, punkt det visste familjen om när vi åkte.

Lite tjuvkik i på Heathrow som en liten mjukstart. 38mm.

IMG_20180430_114910783_BURST000_COVER_TOP.jpg

41mm tavla .001
IMG_20180430_115101213.jpg


Väl nere i Mexico så började letandet efter att ha landat och piggnat till. Var inne på Ultrajuwels 2 butiker i Playa del Carmen. Jag var tydlig med att jag skulle åka hem med en AT så det var bara en prisfråga. Jag fick lite bud och dom hämtade hem just den ref. som jag kände lite mer för. Vi kom tyvärr inte riktigt ner till vad jag var villig att betala, tänk moms på priset de angav. Inte dåliga priser de hade får jag tillägga men jag trodde nog att jag skulle få lite bättre bud.
IMG_20180509_145732225.jpg
IMG_20180509_145734797.jpg


Letandet fortsatte på Cozumel där det finns både Ultrajuwels och Pama. Pama gav mig det bästa budet hittills i Mexico men vi nådde inte ända fram. Jag skulle ju vidare till Philadelphia någon vecka senare så det var ingen brådska.
IMG_20180511_182151017.jpg

IMG_20180511_182514980.jpg

Nu var nästa ställe Cancun.
Väl framme i Cancun så var det dags att leta efter butiker som hade Omega. Där fanns förutom Ultrajuwels också Omega palazio Cancun. Trevlig kille på Omega palazio som kunde erbjuda förra gen. relativt billigt med cal. 8500 och lite mer blå tavla, men nyaste gen. var han svårflörtad med.
IMG_20180522_174517422.jpg

Medans jag gick och funderade på mina alternativ så provade jag några andra klockor.
IMG_20180522_170814809.jpg
IMG_20180522_192846182.jpg

IMG_20180522_193431679.jpg

Jag var lite besviken på prisbilden så jag sökte tröst i KS.
Nu fick jag rådet från KS att kolla med svenska AD ifall de ville göra affärer med snåla JP.
Det framgick med tydlighet i ett PM till Erikson Urhandel att jag är prismedveten av mig när det gäller mina pengar och att jag aldrig har vaskat varken champagne eller klockor. Erikson Ur skickade snabbt svar men det var inte komplett så efter någon dag skicka jag ett mail till en annan AD i Sverige. Den andra AD har inte svarat på mitt mail ännu.....

Efter några dagar så stod det klart att Erikson Ur inte kunde få klockan i tid när jag skulle passera Stockholm på vägen hem från arlanda, men vi gjorde klart ett pris som jag kände mig tillfreds med så jag lade handpenning på nästa AT de skulle få in och de skulle återkomma till mig när de fick in klockan. All kommunikation är jobbig och tar väldigt lång tid med tanke på tidsskillnaden. När jag skickar en fråga på förmiddagen så kan jag läsa svaret nästa morgon men nu var det klart att jag faktiskt köpte en klocka på semestern. Lite lustigt ändå att sitta i Mexico med ett crappy internet och göra affären med en svensk AD.
Efter några dystra dagar med arbete efter hemkomsten så kom då det efterlängtade meddelandet att klockan hade kommit in till butiken!

Nu planerades en resa till kungliga huvudstaden med dottern som ville övningsköra, så det var bara att tanka & dra iväg.
IMG_20180602_190216142.jpg

Efter 2,5 tim på små krokiga vägar så var vi äntligen framme i sumpan.
IMG_20180602_134224127.jpg
WOW, exakt en sån som jag ville ha! 41mm på stållänk och 001 tavlan.
IMG_20180602_184504705.jpg

IMG_20180602_184012638_HDR.jpg

Efter lunch blev det fika på Taxinge Slottscafé. Passar på att titta på klockan i naturligt ljus eftersom mina studier tidigare till 100% varit i kraftigt halogen ljus. Gillar att tavlan ändrar färg beroende på vilket ljus den reflekterar.
IMG_20180602_153230055.jpg

Att jag skulle behöva flyga en bra bit och spendera timmar på utländska klockbutiker när Svenska AD faktiskt är ett fullt fungerande alternativ tar jag med mig som en lärdom. Jag skriver faktiskt för jag trodde att det skulle vara enklare att få ner priserna utomlands. Nu känner jag en viss tillfredsställelse över att ha gett mitt bidrag till dom fysiska butikernas tuffa tider i Sverige.

Avslutar med att ge ett stort tack till just Erikson Urhandel som gjorde detta möjligt och att de så aktivt arbetar med evenemang för KS medlemmar.
Tack för mig.
En nöjd AT ägare.
 

DonaldCliff

Cartier
Kul historia!
Kan man komma i närheten av samma pris så tycker jag att man ska handla på hemmaplan dels för att det blir enklare om man får problem med klockan men även precis som du nämnde bidra till att du svenska butikerna ska kunna finns kvar i framtiden.
Stort grattis till en fin klocka:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för trevlig läsning och hoppas du är nöjd med klockan nu när du fick den till bästa pris :) Av nyfikenhet undrar jag om du pratar spanska?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för ett kul reportage och grattis till en fin klocka! Det är min favorit i den klassen!
 
Grymt, kul berättelse och imponerande av Eriksson!
AT är verkligen riktigt snygg och jag blir mer och mer sugen på en sådan som daglig klocka. väldigt allround tycker jag sen har den för mig ett något mer överkomligt pris att faktiskt lägga än vad motsvarande från tex Rolex ligger på och den är på många sätt tycker JAG roligare än DJ osv möjligen något mindre dressad än dem då den också är lite större vilket väl är den enda nackdelen för oss med klena handleder :)

OT: var det en miata det rattades ned till köpet?
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Tack för trevlig läsning och hoppas du är nöjd med klockan nu när du fick den till bästa pris :) Av nyfikenhet undrar jag om du pratar spanska?
Tyvärr, No habla Espanol. Har bara lärt mig de vanligaste fraserna de senaste åren.
OT: var det en miata det rattades ned till köpet?
Stämmer bra! Dottern rattar den mer än gärna när hon får chansen. Mest körglädje för pengen IMHO.

Tack alla, jag tyckte det var dags för mig att bidra lite till forumet. Jag har bara smygläst och myst tidigare nu när jag fått förmånen att ta del i era historier. Jag har både skrattat och och blivit känslosam och ibland rörd när jag tagit del av era kåserier som är så härligt återgivna.
Jag som relativt ny i forumet fick mig en tankeställare när jag insåg att svenska AD var med i matchen och tyckte att den insikten kunde vara värd att dela till andra nya medlemmar.
 

UNO

Panerai
Bra val och kul berättelse, AT är verkligen ett alternativ till Rolex och ett av få sådana om man väger in pris och kvalite.
Fin bil också, små sportbilar är kort sagt sexigt.
 
Topp