• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på en vintage Rolex

Diogenes

Cartier
Jag har nu kommit till det stadiet i mitt klockintresse (läs: svåra beroende) där det är dags att införskaffa sig sin första Rolex. Jag är dock en obotlig romantiker för vintage-ur och ämnar således finna en Rolex från 50-60-tal, gärna ännu tidigare än så, med en cirka storlek mellan 32-38mm i diameter.

1) Den naturliga (första) frågan blir då; vart är det lämpligt att leta efter sådana - finns det någon handlare som särskilt inriktat sig på Rolex-vintage? Och hur är dessa äldre Rolexklockor att serva - är det som med, låt oss säga, JLC att allt färre urmakare vågar/vill stoppa sina mejslar i verket?

2) Då jag också lider av någon form av besatthet att lära mig saker (helst allt det nördiga [vilket vi alla har gemensamt här på KS]) så undrar jag också om någon kan rekommendera klassisk och uttömmande Rolex-litteratur i bokform? Detta skulle verkligen uppskattas.


Simma lugnt,

/I.R
 

Diogenes

Cartier
Finns oerhört många fina modeller som passar in på din beskrivning. Tyvärr är det väl lite som du säger, vissa reservdelar har tagit slut. Men de är mycket stabila verk så utgångspunkten är god. Tror du får börja söka på typ ebay för att se vad du gillar helt enkelt. Jag är lite förälskad i min Bubbleback nedan.

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-aurum-tisdag-v-5.3334/

Jag är minst sagt förtjust i din Bubbleback!!!! - i ärlighetens namn är det just detta (ditt) inlägg som fungerat som riktmärke och föranlett till den iver och längtan jag nu känner efter en vintage-Rolex. Därför bugar jag ock bockar för detta.

Av ditt svar antar jag att det inte finns någon "handlare" som inriktat sig på dessa skönheter? Jag är litet ängslig inför köp på E-bay när det gäller ett sådant ur då jag; dels är lite rädd för att köpa "grisen i säcken", dels är lite orolig att ännu ej besitta tillräcklig kunskap (vilket jag har som förutsättning) för att kunna själv kunna glänsa i klockans charm än att låta låta klockan glänsa i min charm :)
 

Diogenes

Cartier
helt rätt plats i klockuniversum! :) själv är jag mycket svag för tidigt 50-tal... .

boken du ska köpa först är:
http://www.amazon.com/The-Best-Time-Rolex-Wristwatches/dp/0764324373

(jag hjälper gärna till i ett så ädelt värv så skjut gärna en fråga till mig på nåt ebay-objekt om du ser nåt du gillar!)

Tackar ödmjukast för boktipset. Tackar än ödmjukare (om det nu går) för din välvilja att hjälpa mig på jakten! Jäkligt roligt att få "bolla" lite idéer och få viktig feedback. Har du någon 50-talare som du har lust att visa upp, månne?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det har jag, ska bara ta nån vettig bild...

En av mina favoritsök på ebay ser ut så här:

:)

Rolex (6284, 6285, 6150, 6084, 6085, 6305, 6298, 5500, 6350, 6610, 5504, 6098, 6580) -gmt -diamond -6694 -tudor -pocket -18k -14k

Se upp för oseriösa säljare som mörkar redials bara...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Lycka till Christoffer i ditt sökande! Jag tycker också att de äldre Rolex och för den delen Tudor
är riktigt fina och historiska klockor.
 

Diogenes

Cartier
Det har jag, ska bara ta nån vettig bild...

En av mina favoritsök på ebay ser ut så här:

:)

Rolex (6284, 6285, 6150, 6084, 6085, 6305, 6298, 5500, 6350, 6610, 5504, 6098, 6580) -gmt -diamond -6694 -tudor -pocket -18k -14k

Se upp för oseriösa säljare som mörkar redials bara...

Oj, då har jag att "plöja" igenom ikväll, bara att ladda kaffekokaren. Vill du förtydliga "redials"; jag har ännu ej fått kläm på alla benämningar.
 

Diogenes

Cartier
Lycka till Christoffer i ditt sökande! Jag tycker också att de äldre Rolex och för den delen Tudor
är riktigt fina och historiska klockor.
Tack skall du ha Fixoflex. Det är väl egentligen jakten som är det största nöjet. Jag har tidigare (är väl fortfarande inte) något större fan av Rolex i allmänhet, då med betoning på 70-80-90-tals dinkorna men har till relativt nyligen insett att de dessförinnan är heeeeeelt fantastiska; och framför allt stilistiskt vackra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är minst sagt förtjust i din Bubbleback!!!! - i ärlighetens namn är det just detta (ditt) inlägg som fungerat som riktmärke och föranlett till den iver och längtan jag nu känner efter en vintage-Rolex. Därför bugar jag ock bockar för detta.

Av ditt svar antar jag att det inte finns någon "handlare" som inriktat sig på dessa skönheter? Jag är litet ängslig inför köp på E-bay när det gäller ett sådant ur då jag; dels är lite rädd för att köpa "grisen i säcken", dels är lite orolig att ännu ej besitta tillräcklig kunskap (vilket jag har som förutsättning) för att kunna själv kunna glänsa i klockans charm än att låta låta klockan glänsa i min charm :)
Kul och hedrande att du uppskattade mitt inlägg. Att få folk att intressera sig för de lite äldre godbitarna ser jag lite som ett kall.

Känner inte till några handlare som har ett bra utbud av gammelrollar som inte är sportur till bra priser. Stöter du på lite generella hinder/frågor i ditt sökande kan du med fördel lägga upp dem här på vintagedelen. Är de mer specifika frågor kan även jag bistå, antigen att du alternerar frågorna mellan mig och Niklas eller genom en gruppkonversation.

Lycka till! Du har mycket trevligt sökande framför dig.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Oj, då har jag att "plöja" igenom ikväll, bara att ladda kaffekokaren. Vill du förtydliga "redials"; jag har ännu ej fått kläm på alla benämningar.


redial betyder helt enkelt att tavlan är ommålad (oftast (99,999%) av nån annan än OEM (Original Equipment Manufacturer))
för icke-klockidioter ser det väl mest fräscht o nytt ut... för vintagenörden är det som en vitmålad Haupt-byrå = förstört, OCH skall betinga ett pris därefter... på Vintage ovanliga sportrolex ligger ibland halva värdet o mer i en fin originaltavla...

hur ser man det???

förr fanns nån hederskodex/(explicit regel?) om att man inte skrev "swiss" på en redial, men numera (när pengarna är viktigare än heder) skiter många i den regeln...

tell-tales:
-inget swiss
-mismatch lysmassa index/visare (kan förstås va tvärtom, nya el relumeade visare)
-konstiga typsnitt, fel typsnitt (kunskap är mackt här...)
-färg på index el loggor (om man ej bemödat sig ta av dem vid målning)
-konstig lyster/ton i färgen/allt för blankt
-sneda sekundindex el andra streck, sned el ocentrerad text

det visar också hur jävla duktiga originaltillverkarna är...

här ett bra (dåligt) exempel som uppfyller de flesta av ovanstående...:
(många som kränger redials i parti o minut mörkar, andra skriver "beautifully restored"...(sic!) som den här snubben...)

http://www.ebay.com/itm/ROLEX-OYSTE...998597595?pt=Wristwatches&hash=item4614ea1bdb

P.S. ref:6285 är ingen bubbleback....


min samtida originaltavla med rätt mycket patina

 

Diogenes

Cartier
Kul och hedrande att du uppskattade mitt inlägg. Att få folk att intressera sig för de lite äldre godbitarna ser jag lite som ett kall.

Känner inte till några handlare som har ett bra utbud av gammelrollar som inte är sportur till bra priser. Stöter du på lite generella hinder/frågor i ditt sökande kan du med fördel lägga upp dem här på vintagedelen. Är de mer specifika frågor kan även jag bistå, antigen att du alternerar frågorna mellan mig och Niklas eller genom en gruppkonversation.

Lycka till! Du har mycket trevligt sökande framför dig.

Uppskattning är bara förnamnet, vet inte hur många gånger jag läst inlägget och framför allt tittat på bilderna. Hoppas du håller hårt och fast i ditt kall för de äldre tingen då det ju är dessa som berättar något om vår historia. Förresten, på tal om bilder, de här "Mercedesvisarna" som du har på din modell- hur länge använde Rolex sig av dem? Jag gillar ju verkligen dessa och funderar lite kring om de kanske bara gjordes till ett par modeller som man i så fall bör begränsa sitt sökande till?

Vill också passa på att tacka för ditt och Niklas engagemang samt er välvilja till hjälp i mitt sökande. Känns jäkligt bra (och roligt) att få bolla idéer och få förslag i sin jakt.
 

Diogenes

Cartier
redial betyder helt enkelt att tavlan är ommålad (oftast (99,999%) av nån annan än OEM (Original Equipment Manufacturer))
för icke-klockidioter ser det väl mest fräscht o nytt ut... för vintagenörden är det som en vitmålad Haupt-byrå = förstört, OCH skall betinga ett pris därefter... på Vintage ovanliga sportrolex ligger ibland halva värdet o mer i en fin originaltavla...

hur ser man det???

förr fanns nån hederskodex/(explicit regel?) om att man inte skrev "swiss" på en redial, men numera (när pengarna är viktigare än heder) skiter många i den regeln...

tell-tales:
-inget swiss
-mismatch lysmassa index/visare (kan förstås va tvärtom, nya el relumeade visare)
-konstiga typsnitt, fel typsnitt (kunskap är mackt här...)
-färg på index el loggor (om man ej bemödat sig ta av dem vid målning)
-konstig lyster/ton i färgen/allt för blankt
-sneda sekundindex el andra streck, sned el ocentrerad text

det visar också hur jävla duktiga originaltillverkarna är...

här ett bra (dåligt) exempel som uppfyller de flesta av ovanstående...:
(många som kränger redials i parti o minut mörkar, andra skriver "beautifully restored"...(sic!) som den här snubben...)

http://www.ebay.com/itm/ROLEX-OYSTE...998597595?pt=Wristwatches&hash=item4614ea1bdb

P.S. ref:6285 är ingen bubbleback....


min samtida originaltavla med rätt mycket patina


Ett fantastisk stort tack för den utförliga förklaringen. Det är just detta man är lite rädd för; att finna en klocka med oroväckande fin tavla som man köper i förhoppningen om att "den har aldrig varit använd". Den patina du har på din Rolex är helt fantastisk. Inte så att patinan tar över och förstör utan snarare påvisar klockans förflutna och genuinitet. Man får rysningar. Precis som du också är inne på; är det ett sätt att hylla yrkeskunskapen att bära äldre, patinerade ur med originaltavla. Lite den "stolta" känsla jag vill åt. Förbaskat synd att denna "heder" försvunnit hos dem som målar om tavlorna.

Jag satt faktiskt igår och gick igenom det stora flertalet av ref jag fick av dig och; oj(!) så mycket vackert det finns. Jag tänkte dock höra om det finns något särskilt ref. att akta sig för gällande t ex; brist på reservdelar eller liknande?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Uppskattning är bara förnamnet, vet inte hur många gånger jag läst inlägget och framför allt tittat på bilderna. Hoppas du håller hårt och fast i ditt kall för de äldre tingen då det ju är dessa som berättar något om vår historia. Förresten, på tal om bilder, de här "Mercedesvisarna" som du har på din modell- hur länge använde Rolex sig av dem? Jag gillar ju verkligen dessa och funderar lite kring om de kanske bara gjordes till ett par modeller som man i så fall bör begränsa sitt sökande till?

Vill också passa på att tacka för ditt och Niklas engagemang samt er välvilja till hjälp i mitt sökande. Känns jäkligt bra (och roligt) att få bolla idéer och få förslag i sin jakt.

Vad jag vet var dessa visare i stort sett uteslutande för just bubblebacks. Har sett på Viceroys och i en annan boett som brukar benämnas army? Utan att veta skulle jag då tro att dessa visare endast fanns på 40-talsmodeller. Inte helt enkelt att hitta ur med de gamla originalvisarna. Jag letade ett tag innan jag hittade min. Vet att det cirkulerat liknande eller nos visare men om dessa vet jag inget.
 

Adams

Omega
42B9234F-3BDE-443F-BDC6-55E11BF3E831.jpeg
7C9137D6-0A10-40FE-BD62-AEAEAE3409BA.jpeg
Hej på er, står här med min daytona 116520, full sett, i ett bra skick.. min älskling, klockan jag ägt längs av alla 678 klockor jag fått äran att bära. Av misstag stötte jag på denna skönhet.. 5513 från ca -66, jag blev kär vid första ögon kast och funderar starkt på att sälja av min daytona för att köpa denna.. frågan är vad ska jag se till att kolla på vid köp ? Har inte mycket erfarenhet av äldre klockor.. all hjälp uppskattas..
 

Bilagor

  • 7F07E0C7-E4F9-4011-878E-5C7BFA02FB03.jpeg
    7F07E0C7-E4F9-4011-878E-5C7BFA02FB03.jpeg
    227.8 KB · Visningar: 1
  • 1CCD0C77-5719-4912-B195-90333D64B886.jpeg
    1CCD0C77-5719-4912-B195-90333D64B886.jpeg
    143.4 KB · Visningar: 1

Fadershan

Patek
42B9234F-3BDE-443F-BDC6-55E11BF3E831.jpeg
7C9137D6-0A10-40FE-BD62-AEAEAE3409BA.jpeg
Hej på er, står här med min daytona 116520, full sett, i ett bra skick.. min älskling, klockan jag ägt längs av alla 678 klockor jag fått äran att bära. Av misstag stötte jag på denna skönhet.. 5513 från ca -66, jag blev kär vid första ögon kast och funderar starkt på att sälja av min daytona för att köpa denna.. frågan är vad ska jag se till att kolla på vid köp ? Har inte mycket erfarenhet av äldre klockor.. all hjälp uppskattas..
Skön bimp! Bara 5år+ ;) haha blir alltid lurad av dessa och kollar längst upp å tror jag har missat något nytt. Ställ frågan i typ en av de översta trådarna som heter typ frågor vid vintageköp.
 

Salesmayne

Panerai
42B9234F-3BDE-443F-BDC6-55E11BF3E831.jpeg
7C9137D6-0A10-40FE-BD62-AEAEAE3409BA.jpeg
Hej på er, står här med min daytona 116520, full sett, i ett bra skick.. min älskling, klockan jag ägt längs av alla 678 klockor jag fått äran att bära. Av misstag stötte jag på denna skönhet.. 5513 från ca -66, jag blev kär vid första ögon kast och funderar starkt på att sälja av min daytona för att köpa denna.. frågan är vad ska jag se till att kolla på vid köp ? Har inte mycket erfarenhet av äldre klockor.. all hjälp uppskattas..

Riktigt vacker pjäs enligt mig. Dessvärre kan jag inte avgöra huruvida alla delar är tidsenliga men det lär du få hjälp med.
 
Topp